PPL Zomer aanbieding
1500,- Zomer korting
(PPL) Private Pilot License vliegbrevet
Een PPL (Private Pilot License) vliegbrevet halen is de eerste stap naar een geweldige vlieghobby die enorm veel voldoening geeft. Het zelf leren vliegen is een uitdagende bezigheid. Vliegles nemen staat garant voor ontspanning door inspanning! Er zitten enorm veel boeiende aspecten aan de vlieglessen om piloot te worden: Aardrijkskunde, techniek, psychologie, radio, meteorologie enz. Hierdoor zal deze hobby je nog lang na het behalen van je vliegbrevet blijven boeien. Het voor de eerste keer alleen gaan vliegen ofwel “solo gaan” geeft een enorme kick en voldoening en zal uiteindelijk leiden tot het felbegeerde “Private Pilot License” ofwel je PPL vliegbrevet.
Een PPL vliegbrevet is als het ware je paspoort om de lucht in te gaan en je kunt hier later nog vele brevetten en ratings aan toevoegen tot uiteindelijk zelfs het verkeersvliegers brevet.
Europees EASA erkend vliegbrevet
Met een Europees EASA PPL vliegbrevet mag je in Europa, Amerika en in de meeste andere landen vliegen en dit papiertje is daarom een waardevol bezit. Een PPL vliegbrevet geeft de houder in principe het recht op vrijwel alle type vliegtuigen te vliegen (ook grote jets mits de houder tevens een HPA = high performance aircraft certificaat bezit) en een typerating op het betreffende toestel heeft. Er mag vervolgens geen sprake zijn van commerciële vluchten want een vergoeding hoger dan kostendeling is niet toegestaan.
Voor het (leren) vliegen zonder zicht zijn tevens een Instrument Rating en/of een Nachtkwalificatie vereist. Uiteraard zijn al onze vliegopleidingen EASA erkend. Je zult je wel afvragen wat al die afkortingen betekenen. EASA staat voor de European Aviation Safety Agency en dit Europese orgaan regelt het civiele luchtvaartgebeuren van de meeste Europese lidstaten en zelfs die daarbuiten zoals b.v. Turkije en Zwitserland. Deze organisatie heeft o.a. alle vliegbrevetten en trainings en opleidingseisen in heel Europa gelijk getrokken. In Nederland zijn het ministerie van Leefomgeving en Transport IlenT, (Inspectie verkeer en waterstaat) en KIWA register verantwoordelijk.
Zij zullen op termijn een onderdeel worden van EASA.
Manier van vliegles geven
Onze vliegschool legt grote nadruk op een prettige wijze van lesgeven zonder arrogantie of onnodige haast. Bij ons ben je naast student ook klant! Onze gekwalificeerde vlieginstructeurs hebben dus de expertise, het geduld en vooral de sociale vaardigheden om je de PPL vliegopleiding op een prettige manier te laten doorlopen middels een gestructureerd lesprogramma bestaande uit ground school, briefings en vlieglessen.
Piloot worden is geen sinecure maar je vlieginstructeur loodst je op een professionele wijze door je pilotenopleiding in een tempo dat bij je past. Ook zal hij je veel waardevolle tips geven over de meest efficiënte wijze van studeren zodat je je PPL vliegbrevet zult halen op de snelste en voordeligste wijze. Kijk op de waarom ons? pagina om kennis te nemen van alle argumenten voor een vliegopleiding bij ExecutiveFlight.
Tijdelijke Zomer aanbieding
Je vliegbrevet halen bij Executive Flight Academy is al een zeer betaalbare discount oplossing maar deze zomer maken we het nog een stuk voordeliger door je een Kick back korting te geven van wel €1500,00 na het behalen van PPL brevet. Hieronder vind je de reguliere prijzen die zoals al vermeld tot de laagste van Nederland behoren. Na het behalen van je brevet krijg je de waanzinnige korting van 1500,- euro terug gestort op je rekening. Bel/email ons voor de voorwaarden.
Privépiloot : Private Pilot License (PPL): van € 12.802 VOOR € 11.302
Kosten
We hebben er alles aan gedaan om de prijzen voor de PPL vliegopleiding zo laag mogelijk te houden.
1 PRIVATE PILOT (PPL) Hoevenen/Antwerpen
PRIVATE PILOT (PPL) | |
---|---|
Classroom course PPL theory | € 920 |
Overhead & Administration | € 524 |
Long Briefings 6 hrs | |
Dual flight training 25 hrs with instructor | € 5.647 |
20 hrs solo flight | € 3.616 |
total | € 9.958 |
VAT | € 2.091 |
PRIVATE PILOT (PPL) with 2021 discount deal! (€ 750) | € 12.049 |
*(all incl. except pilot supplies/books, government charges (LPE/Medical/Licensing), req. landings. Rebate deal only for students starting in 2020 and finishing PPL within 1 year | |
Night Qualification (NQ) | |
Books + Docs + Briefings + ATO overhead | € 320 |
4 hrs dual flight training with instructor Cessna 150/152 | € 904 |
1 hr solo flight Cessna 150/152 | € 183 |
total | € 1.406 |
VAT | € 295 |
TOTAL NIGHT QUALIFICATION (NQ)* | € 1.702 |
*(all incl. except pilot supplies/books, government charges (LPE/Medical/Licensing), req. landings. Rebate deal only for students starting in 2020 and finishing PPL within 1 year | |
Pilot In Command (PIC) HOURBUILDING | |
85 hrs solo on Cessna 150/152 | |
VAT | |
Pilot In Command (PIC) HOURBUILDING* | |
*(all incl. except pilot supplies/books, government charges (LPE/Medical/Licensing), req. landings. Rebate deal only for students starting in 2019 and finishing PPL within 1 year | |
AIR TRANSPORT PILOT (ATPL) THEORY COURSE | |
Web based Distance learning system | € 2.397 |
Ebooks | |
Brush-up course | |
Homework Support & Paper books | |
ATP-Online questionbank access 6 months | € 250 |
total | € 2.647 |
VAT | € 556 |
TOTAL ATPL THEORY COURSE (ATPL)* | € 3.203 |
*(all incl. except pilot supplies/books, government charges, exam fees) | |
INSTRUMENT RATING (IR) on DA40 | |
Boeken + Docs + ATO overhead | € 400 |
35 hrs DA-40/42 FNPT II simulator | € 3.133 |
Instructor IFR simulator (35 h) | € 3.045 |
15 hrs dual Diamond 40 with instructor | € 3.615 |
10 hours of briefings | € 550 |
total | € 10.742 |
VAT | € 2.256 |
SINGLE ENGINE INSTRUMENT RATING (IR) on DA-40 G1000 * | € 12.998 |
*(all incl. except pilot supplies/books, theory course, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases ) | |
6 COMMERCIAL PILOT LICENSE (CPL) | |
Boeken + Docs + Briefings + ATO overhead | € 800 |
10 hrs dual flight DA-40 with instructor | |
5 hrs dual flight with instructor | |
total | |
VAT | |
TOTAL COMMERCIAL PILOT LICENSE (CPL)* | |
*(all incl. except theory course, pilot supplies/books, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases) | |
MULTI-ENGINE (MEP) VFR+IFR RATING | |
Books + Docs + ATO overhead | € 560 |
11 hrs dual flight training Diamond DA42 Twinstar with instructor | € 4.126 |
Briefings approximately | € 385 |
total | € 5.071 |
VAT | € 1.065 |
TOTAL MULTI-ENGINE RATING (MEP) VFR-+IFR RATING * | € 6.136 |
*(all incl. except pilot supplies/books, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases ) | |
MULTI CREW COORDINATION COURSE (MCC) | |
on FNPTII simulator | € 2.150 |
VAT MCC on FNPTII | € 452 |
TOTAL MULTI CREW COORDINATION COURSE (MCC) on FNPTII* | € 2.602 |
*(all incl. except pilot supplies/books, government charges) | |
TOTAL AIRLINE PILOT LICENSE (ATPL)* | |
*(all incl. except pilot supplies/books, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases ) | |
CONVERSION FROM FAA/ICAO ATP to EASA ATPL for confirmed pilots with 1500 hrs of which 500 multi-crew, 100 night etc. | |
ATPL theory course 14 subjects | € 2.647 |
Skilltest on qualifying multi-crew aircraft, price variable | |
total | € 2.647 |
*(preliminary pricing subject to CAA approval. Prices excluding landing fees not on homebases and , examination fees, medical examinations, language proficiency examinations & pilot supplies. hrs depending on entry level of candidate & individual theory homework support & brush-ups needed) | |
VAT | € 556 |
TOTAL EASA ATPL CONVERSION* | € 3.203 |
CONVERSION FROM FAA/ICAO CPL TO EASA frozen ATPL for low-time pilots | |
Books + Docs + CAA comm + ATO overhead | € 940 |
ATPL theory course 14 subjects | € 2.647 |
20 hrs of briefings | € 1.100 |
9 hrs SEP-VFR | € 2.033 |
7 hrs MEP VFR and IFR | € 2.920 |
5 hours of ME/IR Simulator | € 883 |
2 hrs MEP/IR/CPL Skilltest | € 725 |
1 hr SEP-VFR Skilltest | € 155 |
total | € 11.402 |
VAT | € 2.394 |
TOTAL EASA frozen ATPL CONVERSION* | € 13.796 |
*(preliminary pricing subject to CAA approval. Prices excluding landing fees not on homebases and , examination fees, medical examinations, language proficiency examinations & pilot supplies. hrs depending on entry level of candidate & individual theory homework support & brush-ups needed) | |
CONVERSION FROM FAA/ICAO PPL to EASA PPL | |
9 hrs of briefings | € 450 |
PPL Ground course + docs + CAA comm + ATO overhead | € 476 |
3 hrs SEP-VFR | € 678 |
1 hr SEP-VFR Skilltest | € 155 |
total | € 1.603 |
VAT | € 369 |
TOTAL EASA PPL CONVERSION* | € 2.127 |
*(Prices excluding landing fees not on homebases and , examination fees, medical examinations, language proficiency examinations & pilot supplies. hrs depending on entry level of candidate & individual theory homework support & brush-ups needed) | |
CONVERSION FROM FAA/ICAO IR to EASA IR for people with more than 50 hours PiC | |
IR docs + CAA comm + ATO overhead | € 350 |
20 hrs of briefings | € 1.100 |
2 hrs of SEP-IFR on Cirrus aircraft | |
1 hr SEP-IFR Skilltest | |
total | |
VAT | |
CONVERSION FROM FAA/ICAO IR to EASA IR for people with more than 50 hours PiC* | |
*(Prices excluding examination fees, landing fees not on homebases and , medical examinations, language proficiency examinations & pilot supplies. hrs depending on entry level of candidate & individual theory homework support & brush-ups needed) | |
FLIGHT INSTRUCTOR COURSE | |
Books + Docs + ATO overhead | € 280 |
26 Hours on Cessna 150/152 with FII | € 6.289 |
5 Hours on Cessna 150/152 | |
Briefings, minimum price. (Depending on entry-level and student availability) | € 1.320 |
total | |
VAT | |
TOTAL FLIGHT INSTRUCTOR COURSE* | |
*(Prices excluding examination fees, landing fees not on homebases and , medical examinations, language proficiency examinations & pilot supplies. hrs depending on entry level of candidate & individual theory homework support & brush-ups needed) | |
INSTRUMENT RATING THEORY | |
Web based Distance learning system | € 1.850 |
Ebooks | |
Brush-up course | |
Homework Support & Paper books | |
ATP-Online questionbank access 6 months | € 250 |
total | € 2.100 |
VAT | € 441 |
TOTAL INSTRUMENT RATING THEORY* | € 2.541 |
*(all incl. except pilot supplies/books, exam fees, government charges, extra req. flights & outlandings) | |
15 PPL THEORY | |
22 Weekly theory classes | € 920 |
eBooks, summaries, questionbanks, video's | € 240 |
Brush-up course | |
Homework Support & Paper books | |
total | € 1.160 |
VAT | € 244 |
TOTAL PPL THEORY* | € 1.403 |
*(all incl. except pilot supplies/books, exam fees, government charges, extra req. flights & outlandings) | |
EN-ROUTE/COMPETENCY BASED INSTRUMENT RATING THEORY | |
Web based Distance learning system | € 1.300 |
Ebooks | |
Brush-up course | |
Homework Support & Paper books | |
ATP-Online questionbank access 6 months | € 250 |
total | € 1.550 |
VAT | € 326 |
EN-ROUTE/COMPETENCY BASED INSTRUMENT RATING THEORY* | € 1.876 |
*(Prices excluding examination fees, landing fees not on homebases and , medical examinations, language proficiency examinations & pilot supplies. hrs depending on entry level of candidate & individual theory homework support & brush-ups needed) | |
ATPL ASSESSMENT | |
Compass flight aptitude, IQ & Personality test | € 498 |
Medical Class I (Required anyway) | € 369 |
LPE (Language Proficiency Test) | € 202 |
3 trialflights (Also part of the training) | € 678 |
total | € 1.746 |
VAT | € 289 |
TOTAL ATPL ASSESMENT | € 2.035 |
MULTI-ENGINE RATING VFR | |
7 hrs Briefings + Books | € 150 |
6 hrs Diamond DA42 Twinstar dual flight training | € 2.697 |
Skilltest 1.5 hrs | € 559 |
total | € 3.406 |
VAT | € 715 |
TOTAL MULTI-ENGINE RATING VFR* | € 4.121 |
*(Prices excluding examination fees, landing fees not on homebases and , medical examinations, language proficiency examinations & pilot supplies. hrs depending on entry level of candidate & individual theory homework support & brush-ups needed) | |
SOLO & RENTAL of AIRCRAFT per block hr | |
Sportstar RTC Venlo | € 170 |
Cessna 152 Venlo or | € 186 |
Cessna 172 Maastricht or | € 209 |
Cessna 182RG | |
DA40 | € 192 |
Robin DR-400 | |
Mooney M20J | € 264 |
Diamond Twinstar DA42 | € 451 |
Alsim DA-40 SEP VFR | € 108 |
Alsim DA-40 SEP IR | € 120 |
Alsim DA-42 MEP IR Charelroi | € 100 |
SIM PFC G1000 | € 73 |
Cirrus SR-20 | |
FSX session / hr Eindhoven with FI | € 67 |
MCC on full moving level C 737 SIM 2 weeks | € 4.223 |
*(Prices including fuel, VAT, TKS excluding, checkout, landing fees not on homebases and | |
PROFCHECK MEP-IR | |
Documents and overhead costs | € 100 |
Briefings (1 hour) | € 55 |
1 hour DA42 incl. landingfee | € 363 |
Examiner's costs, approx. | € 150 |
1 hour SIM training | € 90 |
1 hour FI fee | € 87 |
Total | € 844 |
VAT | € 177 |
TOTAL PROFCHECK MEP-IR* | € 1.021 |
*(Prices excluding examination fees, landing fees not on homebases and , medical examinations, language proficiency examinations & pilot supplies. hrs depending on entry level of candidate & individual theory homework support & brush-ups needed) | |
GOVERNMENT FEES | |
THEORY EXAMS | |
PPL theory exam | € 94 |
PPL theory retakes(s) | € 44 |
CPL theory exam | € 283 |
IR theory exam | € 189 |
ATPL theory exam 14 subjects at once | € 441 |
ATPL theory exam per 7 subjects, IR theory exam, CPL theory exam | € 220 |
ATPL theory exam retakes (no matter how many subjects retaken) | € 220 |
PRACTICAL EXAMS | |
PPL practical exam | € 250 |
CPL practical exam | € 313 |
IR practical exam | € 281 |
MEP VFR practical exam | € 188 |
MEP-IR exam | € 281 |
PROFCHECK | € 150 |
LICENSE & RATING ISSUE | |
PPL & PPL+IR 5 yrs & EASA conv. | € 157 |
CPL & CPL+IR 5 yrs & EASA conv | € 315 |
ATPL+all rat. 5 yrs & EASA conv. | € 504 |
SEP/MEP | € 94 |
Type or Classrating | € 94 |
IR | € 94 |
FI | € 94 |
NQ | € 94 |
R/T for IR | € 44 |
MEDICALS | |
Initial ATPL class I medical | € 369 |
Intitial PPL class II medical | € 242 |
Revalid. PPL class II medical | € 90 |
Revalid. ATPL class I medical | € 117 |
JET ORIENTATION COURSE (JOC) | |
on FNPTII simulator | € 1.700 |
VAT JOC on FNPTII | € 63 |
JET ORIENTATION COURSE (JOC) | € 1.763 |
*(all incl. except pilot supplies/books, government charges) | |
Precision Based Navigation (PBN) course | |
3 hrs DA-40/42 FNPT II simulator | € 269 |
Instructor IFR simulator (3h) | € 261 |
briefings and trainingfile | € 220 |
total | € 750 |
VAT | € 157 |
Precision Based Navigation (PBN) course | € 907 |
*(Prices excluding examination fees, landing fees not on homebases and , pilot supplies. hrs depending on entry level of candidate) | |
** If profcheck is less than 3 months away the skilltest can be combined with the IR profcheck | |
En-Route Instrument Rating in | |
EIR theory course | € 1.300 |
Boeken + Docs + ATO overhead | € 400 |
15 hrs dual DA40 (G1000) with instructor in | € 3.615 |
5 hours of briefings | € 275 |
total | € 5.590 |
VAT | € 1.174 |
En-Route Instrument Rating | € 6.763 |
*(all incl. except pilot supplies/books, theory course, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases ) | |
Competency based Instrument rating | |
CBIR docs + CAA comm + ATO overhead | € 400 |
10 hours of briefings | € 550 |
CBMIR/EIR Theory course (if no ATPL theory) | € 1.300 |
30 hours (of which max. 25 on FNPTII) outside of the ATO | |
10 hrs of SEP-IFR on DA40 aircraft | € 2.410 |
1.5 hrs SEP-IFR Skilltest | € 231 |
total | € 4.891 |
VAT | € 1.027 |
Competency based Instrument rating | € 5.918 |
*(Prices excluding examination fees, landing fees not on homebases and , medical examinations, language proficiency examinations & pilot supplies. hrs depending on entry level of candidate & individual theory homework support & brush-ups needed) | |
Language Proficiency exam | |
LPE | € 175 |
1 OR OPTIONAL PRIVATE PILOT (PPL) Rotterdam
OR OPTIONAL ALTERNATIVE PRIVATE PILOT (PPL) | |
---|---|
Classroom course PPL theory | € 920 |
Overhead & Administration | € 524 |
Long Briefings 6 hrs | |
Dual flight training 25 hrs with instructor | € 5.895 |
20 hrs solo flight | € 3.596 |
total | € 10.935 |
VAT | € 2.296 |
OPTIONAL ALTERNATIVE PRIVATE PILOT (PPL) | € 13.232 |
*(all incl. except pilot supplies/books, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases) | |
OR OPTIONAL ALTERNATIVE IR on CIRRUS SR20 | |
Boeken + Docs + ATO overhead | € 400 |
35 hrs DA-40/42 FNPT II simulator | € 3.133 |
Instructor IFR simulator (35 h) | € 3.045 |
15 hrs dual flight training Cirrus SR20 with instructor in | |
10 hours of briefings | € 550 |
total | |
VAT | |
OPTIONAL ALTERNATIVE IR on CIRRUS SR20 | |
*(all incl. except pilot supplies/books, theory course, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases) | |
OR OPTIONAL COMBINED MULTI-ENGINE+COMMERCIAL+IR | |
INSTRUMENT MEP (IR) STAGE | |
Boeken + Docs + ATO overhead MEP+CPL+IR | € 2.560 |
40 hrs DA-40/DA-42 FNPT II AL200 SIM | € 3.580 |
Instructor MEP-IFR simulator (40 h) | € 3.480 |
15 hrs dual flight training DA-42 with instructor | € 5.934 |
Briefings | € 550 |
COMMERCIAL MEP (CPL) STAGE | |
10 hrs dual flight DA-40 with instructor | € 2.410 |
5 hrs dual flight training DA-42 with instructor | € 1.978 |
Skilltest 2 hrs | € 637 |
total | € 21.129 |
VAT | € 4.437 |
OR OPTIONAL COMBINED MULTI-ENGINE+COMMERCIAL+IR * | € 25.566 |
*(all incl. except theory course, pilot supplies/books, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases ) | |
CONVERSION FROM FAA/ICAO IR to EASA IR for people with less than 50 hours PiC | |
IR theory course 7 subjects | € 1.850 |
IR docs + CAA comm + ATO overhead | € 400 |
10 hrs of SEP-IFR on Cirrus aircraft | |
1 hr SEP-IFR Skilltest | |
total | |
VAT | |
OR CONVERSION FROM FAA/ICAO IR to EASA IR for people with less than 50 hours PiC* | |
*(Prices excluding examination fees, landing fees not on homebases and , medical examinations, language proficiency examinations & pilot supplies. hrs depending on entry level of candidate & individual theory homework support & brush-ups needed) | |
_DUALCESSNA152CAG | |
OR OPTIONAL En-Route Instrument Rating in | |
EIR theory course | € 1.300 |
Boeken + Docs + ATO overhead | € 400 |
15 hrs dual flight training Cirrus SR20 with instructor in | |
5 hours of briefings | € 275 |
total | |
VAT | |
En-Route Instrument Rating in | |
*(all incl. except pilot supplies/books, theory course, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases ) | |
Competency based Instrument rating | |
CBIR docs + CAA comm + ATO overhead | € 400 |
10 hours of briefings | € 550 |
CBMIR/EIR Theory course (if no ATPL theory) | € 1.300 |
30 hours (of which max. 25 on FNPTII) outside of the ATO | |
10 hrs of SEP-IFR on SR20 aircraft | |
1.5 hrs SEP-IFR Skilltest | € 231 |
total | |
VAT | |
Competency based Instrument rating | |
*(Prices excluding examination fees, landing fees not on homebases and , medical examinations, language proficiency examinations & pilot supplies. hrs depending on entry level of candidate & individual theory homework support & brush-ups needed) | |
- Lage landingsgelden: Slechts 0, 5 of 9,- euro i.p.v. 20 of 40,- Euro in NL. Je landt min. 100 keer gedurende de opleiding.
- Theorie examens in het Engels mogelijk in België voor expats. (Niet mogelijk in NL.)
- Theorie examens kosten slechts 1/9de van de Nederlandse prijs: 100,- ipv 900,-
- Geen dure radiotelefonie opleiding & license nodig zoals in NL, scheelt 600,- euro, een examen en veel tijd.
- Hyperflexibel: Vliegen, briefen en theorieles volgen wanneer het jou uitkomt! We zijn 24/7 open. Ook in het weekend. ExecutiveFlight past zich aan aan jouw schedule i.p.v. andersom. Ideaal om snel je opleiding te doorlopen, full-time of part-time naast werk en gezin.
- Echt ongecontroleerd vliegen op een “groen” grasveld zonder toren; dus geen security-check, vliegplan, parkeerkosten, taxi-tijd, “holden” in de lucht of eerst de vliegveld zone uit moeten vliegen om te kunnen starten met de les. Nee, in Hoevenen ben je direct in de lucht. Dit scheelt wel 30% motortijd per vliegles en tot een uur op de grond. Dus een perfecte combinatie van ongecontroleerd, vrij vliegen in Hoevenen en later gecontroleerd vliegen in de zones van Antwerpen en Rotterdam.
- PPL Theorieopleiding mogelijk op afstand middels “distance learning” (Scheelt enorm veel reistijd en kosten) dan wel klassikaal, al naar gelang je wens en vooropleiding.
- Executive Flight biedt de PPL vliegopleiding in zeer uiteenlopende gebieden en zones. De strenge zones van Antwerpen, Rotterdam en Brussel, gecombineerd met de heuvels en bergen van de Ardennen en het Frans/Duitse grensgebied bieden een ongekende internationale vliegervaring.
- De gehele PPL vliegopleiding kan in het Engels worden gevolgd, hetgeen ideaal is voor expats en internationale studenten terwijl je je zo ook nog eens veel beter voorbereid op een internationale carriëre als piloot.
Theorielocatie
Meer (Vlak bij Breda)
Londenstraat 7, 2321 Meer/Hoogstraten, België
Praktijklocaties PPL
Te volgen op de volgende vliegvelden:
Rotterdam The Hague Airport
Rotterdam Airportplein 60, 3045AP Rotterdam, NL
Vliegveld Midden-Zeeland
Calandweg 36, 4341 RA Arnemuiden, NL
Hoevenen airfield
Dijkstraat 1, 2940 Stabroek, België, B
Antwerp International Airport
Luchthavenlei 1, bus 32, 2100 Antwerp, B
Charleroi Airport
Rue des Fusillés, 6041, Gosselies, B
Duur
3-12 maanden al naar gelang vliegaanleg, beschikbaarheid van de student en maandbudget
Private Pilot vliegbrevet (EASA-PPL) trainingsoverzicht
- 45 uur vlucht (minimaal), waarvan 25 uur dual instructie, min. 10 uur solo met min.5 uur overland navigatie
- 3 uur Instrument vliegen.
- Een 0 uur (bij distance-learning optie) tot 100 uur durende (klassikale optie) PPL theorieopleiding op de dinsdagavond in Meer bij Breda van 19:00 – 22:00 of een hybride tussenvorm op maat met Home Work Support (HWS)
- 9 PPL theorie examens af te leggen op dezelfde dag
- Een English Language Proficiency Endorsement certificate (LPE) examen
- EASA class 2 medical
- Een solo cross country vlucht met een landing op twee vliegvelden 50 nautische mijlen van elkaar verwijderd terwijl in totaal 150 nautische mijlen moeten worden afgelegd.
- Praktijk examen met examinator.
De duur van de opleiding tot privépiloot is door onze vlieginstructeurs geheel flexibel aan te passen aan je beschikbaarheid, budget en ingangsniveau. Je bepaalt zelf wanneer je vliegt, briefingen volgt of de theorie bijwoont. De doorlooptijd varieert van 1 maand (on campus crash course) tot een jaar voor mensen die het rustig aan willen doen en 1 keer per week/ 2 weken vliegen.
Bedenk wel dat de maximale absorptiecapaciteit van de meeste mensen beperkt is tot 2 a 3 vlieglessen per dag plus de bijbehorende (de)briefings en de PPL theorie studie.
Aan de andere kant dien je ervoor te zorgen dat je regelmatig vliegt en minimaal een keer per 2 weken vliegles neemt omdat je anders bijna een heel lesuur nodig hebt om weer “up to speed” te komen wat je vliegopleiding onnodig langer en duurder maakt…
Algemeen
Het verschil tussen een vlieg brevet en een rating als b.v. ‘Single Engine Piston’ of SEP is als volgt. Een brevet geeft de piloot het recht te vliegen (PPL, CPL, ATPL), al dan niet commercieel. De rating bepaalt in wat voor omstandigheden en op wat voor vliegtuig hij dat mag doen. Na het behalen van het PPL krijgt men een SEP rating op zijn privépiloot brevet (PPL). De SEP rating (single engine piston) geeft hem het recht op een enkel motorig vliegtuig met zuigermotor te vliegen.
Aanvangseisen
Een Privépiloot (PPL) cursist moet 16 jaar oud zijn om zijn eerste solo vlucht te mogen doen.
Praktijkopleiding
Het praktische deel van de pilotenopleiding tot privépiloot (PPL) bestaat uit 45 uur vliegen, waarvan minimaal 25 uur in dubbelbesturing met instructeur en 10 uur solo wordt gevlogen. Verder moeten er van de 10 uur solo minimaal 5 uur overlandvluchten zijn inclusief een navigatie vlucht van ten minste 150 nautische mijlen met tussenstops op twee verschillende vliegvelden. Tot slot nog 3 uur onder gesimuleerde blindvlieg condities. Om het LAPL vliegbrevet te upgraden naar een PPL moet de kandidaat 15 uur hebben gevlogen op zijn LAPL. Minimaal 10 uur hiervan bij een vliegschool met instructeur. Ook kan LAPL training mee worden geteld voor PPL training als de LAPL opleiding is gedaan op een Single Engine Piston (SEP) vliegtuig zoals b.v. een Cessna of Piper en niet op een ultra-light o.i.d.
Theorie opleiding
De theoriecursus voor privépiloot (PPL) bestaat uit 9 theorievakken: vluchtbeginselen, navigatie, meteorologie, algemene kennis van het luchtvaartuig, luchtvaartwetgeving, operationele procedures, menselijke limitaties en prestaties, mass and balance en performance en planning. Na succesvolle afronding van de theorie-examens heeft een kandidaat 24 maanden de tijd om zijn praktische training af te maken en het praktijkexamen te doen.
Na afloop
Een kandidaat voor het praktijkexamen voor privépiloot (PPL brevet) moet minimaal 17 jaar oud zijn. Verder dient hij in het bezit te zijn van een aeromedical klasse 2 en minstens niveau 4 scoren op het language proficiency examen Engels.
Overzetten LAPL naar PPL
LAPL staat voor: “light aircraft pilot license” en geeft de houder het recht te vliegen op lichte sportvliegtuigen tot een maximaal gewicht van 2.000kg. Een LAPL is niet uit te bereiden met additionele ratings zoals een nachtkwalificatie (NQ) of instrument rating (IR) en omdat de opleiding voor het behalen van een LAPL bijna hetzelfde is als die voor het behalen van het PPL (privépiloot) ook af te raden.
De kandidaat die zijn Light Aircraft Pilot License (LAPL) vliegbrevet wil omzetten naar een Brevet voor Privépiloot (PPL) dient te beschikken over een geldig Light Aircraft Pilot License (LAPL.) Om het LAPL te upgraden naar een PPL moet de kandidaat 15 uur hebben gevlogen op zijn LAPL.
Minimaal 10 uur van de 15 uur minimale vliegervaring dient opgedaan te zijn bij een vliegschool met een instructeur. Ook kan LAPL training zonder behaald vliegbrevet mee worden geteld voor PPL training als is gevlogen op een SEP vliegtuig.
Revalidatie (rating is nog niet verlopen)
Het PPL brevet vervalt niet. De single engine piston (SEP) rating die op het PPL brevet staat verloopt echter elke 2 jaar. Wanneer men in de 12 maanden voorafgaand aan de vervaldatum van de SEP rating 12 take-offs en landingen heeft gemaakt, tezamen met 12 uur vliegtijd waarvan minimaal 6 als pilot in command en 1 uur met instructeur, dan kan hij de SEP rating simpelweg opnieuw aanvragen. Let op, in Nederland moet een examiner het aanvraagformulier mee ondertekenen met de FI! Dit hoeft in Belgie niet. Wanneer men niet voldoet aan bovengenoemde eisen dient men een praktijk examen in te plannen met een examiner.
Vernieuwing (rating is verlopen)
De single engine piston (SEP) rating die op het PPL brevet staat verloopt elke 2 jaar. Indien deze verlopen is dient een vliegschool te bepalen hoeveel training de kandidaat nodig heeft om weer terug op het gevraagde examen niveau te komen en vervolgens dient er een examen plaats te vinden met een examiner.
Overige informatie
Alle skilltests kunnen als pilot in command in het logboek worden gezet.
Wettelijke eisen
BEWIJS VAN BEVOEGDHEID ALS PRIVÉPILOOT (PPL)
SECTIE 1
Algemene eisen
FCL.200 Minimumleeftijd
a)
Een kandidaat voor een PPL moet ten minste 17 jaar oud zijn.
b)
Een kandidaat voor een BPL of een SPL moet ten minste 16 jaar oud zijn.
FCL.205 Voorwaarden
Kandidaten voor de afgifte van een PPL moeten voldoen aan de eisen voor de klasse- of typebevoegdverklaring van het luchtvaartuig dat wordt gebruikt tijdens de vaardigheidstest, zoals bepaald in subdeel H.
FCL.210 Opleidingscursus
Een kandidaat voor een BPL, SPL of PPL moet een opleidingscursus voltooien aan een ATO. De cursus moet theoriekennis en vlieginstructie bevatten die toepasselijk zijn voor de toegekende bevoegdheden.
FCL.215 Theorie-examen
Een kandidaat voor een BPL, SPL of PPL moet blijk geven van een niveau van theoriekennis dat toepasselijk is voor de toegekende bevoegdheden door het afleggen van examens over de volgende onderwerpen.
a) Algemene onderwerpen:
— luchtvaartwetgeving,
— menselijke prestaties,
— meteorologie, en
— communicatie.
b) Specifieke onderwerpen betreffende de verschillende luchtvaartuigcategorieën:
— beginselen van het vliegen,
— operationele procedures,
— vluchtprestaties en -planning,
— algemene kennis van het luchtvaartuig, en
— navigatie.
FCL.235 Vaardigheidstest
a)
Aan de hand van een vaardigheidstest moet een kandidaat voor een BPL, SPL of PPL blijk geven van de vaardigheid om, als PIC in de toepasselijke luchtvaartuigcategorie, de relevante procedures en manoeuvres uit te voeren met een graad van vakbekwaamheid passend bij de bevoegdheden die worden verleend.
b)
Een kandidaat voor de vaardigheidstest moet vlieginstructie hebben gekregen in dezelfde klasse of hetzelfde type luchtvaartuig, of een groep van luchtballonnen, die worden gebruikt tijdens de vaardigheidstest.
c)
Slagingscriteria
1) De vaardigheidstest bestaat uit verschillende secties die de verschillende fasen van een vlucht voorstellen in overeenstemming met de luchtvaartuigcategorie waarmee wordt gevlogen.
2) Wanneer een kandidaat zakt voor een item van een sectie, zakt hij voor de volledige sectie. Als een kandidaat zakt voor slechts 1 sectie, moet hij enkel die sectie opnieuw afleggen. Wanneer een kandidaat zakt voor meer dan 1 sectie, zakt hij voor de volledige test.
3) Als de test moet worden herhaald in overeenstemming met punt 2), zal een onvoldoende voor een sectie, met inbegrip van de delen waarvoor een voldoende werd behaald tijdens een vorige poging, leiden tot een onvoldoende voor de volledige test.
4) Kandidaten die na 2 pogingen niet slagen voor alle secties van de test, moeten verdere opleiding volgen.
SECTIE 2
Specifieke eisen voor de PPL voor vleugelvliegtuigen — PPL(A)
FCL.205.A PPL(A) — Bevoegdheden
a)
De houder van een PPL(A) is bevoegd om op te treden als PIC of tweede bestuurder van luchtvaartuigen of TMG’s tijdens niet-commerciële vluchtuitvoeringen zonder financiële tegenprestatie.
b)
Niettegenstaande de bovenstaande alinea, mag de houder van een PPL(A) met bevoegdheden als instructeur of examinator een financiële tegenprestatie ontvangen voor:
1) het geven van vlieginstructie voor de LAPL(A) of PPL(A);
2) het afnemen van vaardigheidstests en bekwaamheidsproeven voor deze bewijzen van bevoegdheid;
3) de opleiding, toetsing en bekwaamheidsbeoordeling met betrekking tot de bevoegdverklaringen of certificaten die horen bij deze bewijzen van bevoegdheid.
FCL.210.A PPL(A) — Ervaringseisen en vrijstellingen
a)
Kandidaten voor een PPL(A) moeten ten minste 45 uur vlieginstructie hebben ontvangen in vleugelvliegtuigen of TMG’s, waarvan er 5 voltooid mogen zijn in een FSTD, met inbegrip van ten minste:
1) 25 uur dubbelbesturingsonderricht, en
2) 10 uur solovliegtijd onder toezicht, met inbegrip van ten minste 5 uur solo-overlandvluchten met ten minste 1 overlandvlucht van ten minste 270 km (150 NM), gedurende welke landingen met volledige stilstand moeten worden uitgevoerd op 2 luchtvaartterreinen die verschillen van het luchtvaartterrein van vertrek.
b)
Specifieke eisen voor kandidaten die houder zijn van een LAPL(A). Kandidaten voor een PPL(A) die houder zijn van een LAPL(A) moeten ten minste 15 uur hebben gevlogen op vleugelvliegtuigen na de afgifte van de LAPL(A), waarvan ten minste 10 uur vlieginstructie in een opleidingscursus aan een ATO. Deze opleidingscursus moet ten minste 4 uur solovliegtijd onder toezicht bevatten, met inbegrip van ten minste 2 uur solo-overlandvluchten met ten minste 1 overlandvlucht van ten minste 270 km (150 NM), gedurende welke landingen met volledige stilstand moeten worden uitgevoerd op 2 luchtvaartterreinen die verschillen van het luchtvaartterrein van vertrek.
c)
Specifieke eisen voor kandidaten die houder zijn van een LAPL(S) met een TMG-uitbreiding. Kandidaten voor een PPL(A) die houder zijn van een LAPL(S) met een TMG-uitbreiding moeten het onderstaande hebben voltooid:
1) ten minste 24 uur vliegtijd in een TMG na de aantekening van de TMG-uitbreiding; en
2) 15 uur vlieginstructie in vleugelvliegtuigen in een opleidingscursus aan een ATO, met inbegrip van ten minste de eisen onder a), 2).
d)
Vrijstelling. Kandidaten die houder zijn van een bewijs van bevoegdheid voor een andere categorie luchtvaartuig, behalve luchtballonnen, krijgen een vrijstelling van 10 % van hun totale vliegtijd als PIC op dergelijke luchtvaartuigen begrensd tot een maximum van 10 uur. De omvang van de vrijstelling mag in geen geval dienen ten behoeve van de eisen onder a), 2).
ALGEMEEN
Welke vliegopleidingen biedt Executive Flight Academy aan?
Private Pilote Licence (PPL license)
Night Qualification (NQ)
Airline transport pilot (frozen ATPL license)
Commercial Pilot (CPL license)
Instrument Rating (IR)
En-Route Instrument Rating (EIR)
Competency Based Instrument Rating (CBM-IR)
Performance Based Navigation rating (PBN)
Multi-Engine Piston (MEP) Rating VFR en IFR
Multi Crew Coordination Course (MCC)
Flight instructor Ratings (FI, CRI, IRI)
English Language Proficiency Endorsement (LPE)
Typeratings Airbus, Boeing
Conversions from FAA/ICAO to EASA licenses
On request: Bush-flying, Mountain rating. Aerobatics
Op welke locaties in de Benelux kan ik deze vliegopleidingen volgen?
Zie Bedrijfsinfo/Vlieglocaties in het topmenu van de website.
Wat zijn de minimale eisen m.b.t. vooropleiding voor de opleiding tot verkeersvlieger (ATPL)?
HAVO/MBO4 niveau of een buitenlands equivalent met de vakken wiskunde B en natuurkunde. Verder wordt proficientie in Engels verwacht. Indien je niet aan deze ingangseisen voldoet bieden wij een z.g. “bridgecourse” aan waarin je tijdens het privépiloot (PPL) traject wordt klaargestoomt voor de verkeersvliegers (ATPL) theorieopleiding.
Internationale studenten kunnen ook kijken op IDW (Informatiecentrum Diploma Waardering) Tel: 079-3217930 or www.idw.nl
Wat zijn de minimale eisen m.b.t. vooropleiding voor het behalen van een brevet voor privépiloot (PPL) ?
geen
Ik heb niet te bovenstaande vooropleiding genoten om piloot te kunnen worden, wat nu?
Als uit een ailine assessment voldoende aanleg blijkt en de student de juiste motivatie laat zien tijdens de studie, dan kunnen we een zogeheten “bridge course” (Wis- en natuurkunde) aanbieden zodat we de kandidaat tijdens het PPL traject van de verkeersvliegersopleiding kunnen klaarstomen voor de verkeersvliegers of Air Transport Pilot License (ATPL) theoriestudie.
Zijn er ook vrouwen die piloot willen worden en aan de vliegopleiding beginnen?
Uiteraard! Grofweg 20% van de studenten zijn vrouw.
Is de studie om verkeersvlieger te worden moeilijk?
Als je het assessment goed doorstaat en je over de juiste motivatie beschikt is de opleiding goed te doen.
Wat zijn de leeftijdsgrenzen?
Men moet minimaal 16 jaar zijn om een PPL opleiding te kunnen starten en je moet 17 jaar oud zijn om op examen te gaan of om het brevet voor privépiloot (PPL) te kunnen aanvragen. Verder raden we mensen die een airline-job ambiëren aan om niet meer te beginnen aan de opleiding na hun 34ste. Voor de andere General Aviation sectoren binnen de luchtvaart (zoals private business flights en vlieginstructie) is er eigenlijk geen leeftijdslimiet.
Wat moet ik doen om te beginnen met een pilotenopleiding op een vliegschool?
Om te beginnen stuur je ons een email via info@executiveflight. Dan plannen we een intake gesprek in en eventueel een rondleiding of een proefvlucht. Bij een verkeersvliegers of ATPL opleiding raden we aan om ook een assessment te doen.
Waar kan ik mijn medische keuring doen?
Er zijn verschillende opties in Nederland en België, we kunnen je helpen de meest geschikte te vinden.
Ik draag een bril, is dat een probleem?
Het dragen van een bril is geen probleem voor verkeersvliegers, enkel voor jachtvliegers. Echter, er is wel een maximale correctie van +/- 6 toegestaan. Ook is kleurenblindheid een probleem. Let op: Zoek zeer zorgvuldig uit welke laserbehandelingen wel en niet zijn toegestaan.
Ik ben 2.01m lang, is dat acceptabel?
Je lengte moet tussen de 157.5cm en 203cm zijn. Als je langer dan 190.5cm bent dan mogen je benen niet langer dan 130cm zijn.
Wanneer kan ik starten met mijn vliegtraining bij Executive Flight?
Wanneer je wilt! Geen wachttijden.
How lang duurt het om verkeersvlieger te worden?
Tussen de 18 en de 24 maanden, afhankelijk van de gekozen trainingslocatie, discipline, motivatie, maandelijks budget en weersomstandigheden.
Waar ga ik wonen?
Ofwel thuis ofwel een paar dagen per week in een van onze betaalbare onderkomens bij de Nederlands-Belgische grens. Op kamers gaan is uiteraard ook een mogelijkheid.
Hoe kan ik dit financieren?
Vroeger waren er verschillende banken en instanties bereidt geld uit te lenen voor vliegtrainingen. Echter, tegenwoordig zijn deze opties niet meer beschikbaar door de financiële crisis. En dat is maar goed ook. Zie de pagina financiering op de website! We adviseren dan ook sterk om tijdens de opleiding te blijven werken en het geld bij familie en vrienden te lenen of evt. de hypotheek te verhogen.
Wanneer moet ik welk bedrag betalen?
i.t.t. de meeste andere vliegscholen betaal je bij ExecutiveFlightAcademy “as you go”. Je stort voor PPL een flight credit van 2.420,- euro en voor ATPL een flight credit van 4.840,- euro en hieruit voldoe je alle geleverde diensten voor vliegtuig, instructeur, briefing en pilot supplies. Als je credit 500,- bedraagt krijg je telkens een nieuw factuur. Je zit dus bij ons nooit vast aan een hele opleiding, een dure lening of wat dan ook en we moeten ons dag in dag uit naar jou toe bewijzen als organisatie. Het eerste jaar van een ATPL opleiding is relatief goedkoop en kost ongeveer 25.000,- euro. Het tweede jaar komt op 35.000,-.
MEDISCH
Algemene keuringsinfromatie
Indien u een medische historie heeft, overleg dan altijd eerst met ExecutiveFlight voordat u formulieren invult en contact opneemt met eender welk aeromedisch instituut.
Lengte
Lengte tussen de 157,5 cm and 203 cm Als je langer bent dan 190,5 cm, mag je beenlengte niet langer zijn dan 130 cm
Kan ik zonder vliegbrevet een vliegmedische keuring aangaan?
Iedereen die 16 jaar of ouder is kan zo’n keuring laten doen en als hij/zij dat wenst een medische verklaring aanvragen. U hoeft daarvoor (nog) geen vliegbrevet te hebben. In sommige gevallen is keuren op jongere leeftijd ook mogelijk.
Als u van plan bent een vliegopleiding te gaan volgen adviseren wij van tevoren een keuring te laten doen om vast te stellen of u medisch aan de gestelde eisen voldoet.
Wat is het doel van de vliegmedische keuring?
Het doel van de vliegmedische keuring is vast te stellen of uw gezondheidstoestand al of niet een risico oplevert voor de vliegveiligheid. Het is dus een veiligheidskeuring die wordt verricht op last van de overheid. Vandaar dat het keuringsprogramma ook door de overheid wordt vastgesteld.
Elke gezondheidstoestand kan veranderen door ziekte of een ongeval. Ook kan het zijn dat na jaren een gebrek aan het licht komt dat nog niet bekend was. Keuringen moeten daarom regelmatig herhaald worden en frequenter plaatsvinden naarmate men ouder wordt.
Indien u volgens de regelgeving vliegmedisch geschikt bent ontvangt u een “medische verklaring” (=medical certificate)”
Wanneer kan ik een vliegmedische keuring doen?
Wanneer u al een medische verklaring hebt en deze op tijd wilt vernieuwen is het verstandig de keuring binnen 45 dagen voor de einddatum van de medische verklaring te laten plaatsvinden. Volgens de EASA regelgeving is de ingangsdatum van de nieuwe verklaring dan gelijk aan de einddatum van de oude. Als u zich eerder dan die 45 dagen laat keuren, geldt de nieuwe medische verklaring vanaf die keuringsdatum. Als de keuring plaatsvindt na de vervaldatum van de oude medische verklaring, geldt de nieuwe datum eveneens vanaf de keuringsdatum.
Wij adviseren uw medische verklaring altijd te controleren om te zien of er geen vergissingen zijn gemaakt.”
Wordt ik opgeroepen voor mijn medische keuring?
Het blijft uw eigen verantwoordelijkheid om de verloopdatum van uw medische verklaring te bewaken en een afspraak te maken
Kan ik de verplichte keuring uitbreiden met extra onderzoeken? b.v. naar prostaatkanker?
Afhankelijk van het gekozen keuringsinstituut kunt u het onderzoek naar eigen goeddunken uitbreiden. Geeft u dat dan bij het reserveren van uw keuring op wat uw wensen zijn. Mocht er uit de uitslagen van zulk extra onderzoek een afwijking blijken dan kan het zijn dat de keuringsarts hiervan melding moet maken.
Moet ik het gebruik van medicijnen melden bij de keuring?
Ja, alle medicijnen die u gebruikt moet u aan de keuringsarts melden. Het maakt niet uit of u deze medicijnen op recept hebt gekregen, dan wel zelf gekocht hebt in een drogisterij of apotheek. Denk ook aan medicijnen die u –met of zonder recept –in het buitenland gekocht hebt. Ook de anticonceptiepil is een “medicijn”.
Is er een wachtlijst?
Afhankelijke van het gekozen instituut 0 dagen tot 2-3 weken. De praktijk leert dat het verstandig is de afspraak bijtijds (d.w.z. minstens 4 weken van tevoren) te plannen, omdat er anders een kans is dat men geen plaats heeft op de dag waaraan u de voorkeur geeft. NB U mag niet solo vliegen zonder medische verklaring.
Wat neem ik mee op de dag van de vliegmedische keuring?
Wat u moet meebrengen:
– als legitimatiebewijs uw paspoort; een rijbewijs is geen geldige legitimatie
– uw vliegbrevet en medische verklaring indien u er al een heeft
– de door u ingevulde Aeromedische formulieren die u toegezonden krijgt
– uw bril, leesbril en de reservebril (ook als u contactlenzen heeft) en, indien u voor klasse 2 gekeurd wordt, ook het brilrecept van opticien of oogarts
U meldt zich aan de balie en ontvangt uw persoonlijk dossier met het programma van uw keuring. Wat er op het programma staat, hangt af van het type brevet, uw leeftijd en wat er bij de laatste keuring is onderzocht.
U gaat vervolgens langs de diverse ‘keuringsstations’ voor het onderzoek van ogen, urine enz. en daarna komt u terecht bij de keuringsarts.
De keuringsarts beoordeelt alle uitslagen, verricht lichamelijk onderzoek en stelt vast of u in aanmerking kunt komen voor de afgifte van een (nieuwe) medische verklaring, dan wel of het nodig is aanvullend onderzoek te doen of gegevens op te vragen.
Hoe lang duurt een medische keuring?
Een eerste keuring duurt 3 à 4 uur (klasse 1 en klasse 2)
Een herkeuring duurt 1,5 à 2 uur (klasse 1 en klasse 2), afhankelijk van wat er op het keuringsprogramma staat.
De inhoud van de keuring hangt af van het type brevet, de leeftijd, en welke keuring de laatste keer heeft plaatsgevonden.
Wat gebeurt er tijdens de keuring?
Het programma wisselt van inhoud. Wat er gebeurt hangt af van het type keuring, de leeftijd en welke keuring de laatste keer heeft plaatsgevonden. Als eerder een ziekte of afwijking is geconstateerd, kan dat ook een rol spelen. Het keuringsprogramma kan de volgende onderdelen bevatten:
– Anamnese (ziektegeschiedenis)
– Antropometrie (lengte, gewicht)
– Onderzoek van het gezichtsvermogen (=visus) + optometrie
– Onderzoek van het gehoor
– Electro-encefalografie (EEG)
– Electro-cardiografie (ECG)
– Echocardiografie
– Longfunctie-onderzoek
– Bloed- en urineonderzoek
– Algemeen lichamelijk onderzoek
Het programma wordt afgewikkeld onder verantwoordelijkheid van een gecertificeerde luchtvaartgeneeskundige (Authorized Medical Examiner = AME); deze verricht ook de keuring, d.w.z. stelt vast of aan de eisen van EASA wordt voldaan.
Vanwege deze regelgeving zijn resultaten van een elders uitgevoerd uitgebreid medisch onderzoek niet bruikbaar.
Wanneer ontvang ik mijn medische verklaring?
De praktijk leert dat het als regel ca. 15 dagen kost voordat de Medische Verklaring wordt verstrekt, gerekend vanaf de datum van onderzoek. Als de keuring niet meteen kan worden afgerond, omdat er nog gegevens nodig zijn, kan het langer duren. Wanneer het om een eerste (zgn. initiële) keuring gaat, duurt het langer voor het onderzoek is afgerond en voordat de medische verklaring kan worden verstrekt. Men moet in dit geval rekenen op 2 à 3 weken.
Kan ik me ook voor andere, niet Europese landen, laten keuren?
Ja, op Schiphol kan dit. Behalve voor alle EASA -landen (Europese landen waaronder Nederland) kan men je ook keuren voor:
USA (FAA)
Australië
Nieuw Zeeland
Japan en binnenkort ook Zuid-Afrika
OGEN
Een bril dragen is geen enkel probleem voor verkeersvliegers, alleen voor jachtvliegers. Echter de maximaal toegelaten correctie is +/- 5 a 6. Kleurenblindheid kan ook een probleem vormen.
Ik denk erover om een hoornvliesbehandeling met laser te laten doen. Mag ik daarna nog vliegen?
De piloot die een laserbehandeling van het hoornvlies heeft ondergaan wordt, bij een initiële keuring voor
het klasse 1 en 2 brevet, alleen goedgekeurd onder bepaalde voorwaarden. Het is verstandig voor een
eventuele ingreep uzelf goed op de hoogte van deze voorwaarden te stellen. Bij een herkeuring kan men, ook onder voorwaarden, worden goedgekeurd. Men mag in elk geval 3 maanden lang niet vliegen. En na de ingreep moeten de resultaten via een ogentest ook aan voorwaarden voldoen. Voor vliegers valt de behandeling om die reden voorlopig niet aan te bevelen.
Mag ik met een bril wel vliegen?
Ja, onder bepaalde voorwaarden mag de piloot een bril dragen. De regels zijn verschillend voor klasse 1 en klasse 2 brevetten.
Wat voor eisen worden er gesteld aan kleuren zien?
Zowel bij klasse 1 als klasse 2 keuringen moet het kleuren zien volledig intact zijn. Bij klasse 2 keuringen kan van deze eis worden afgeweken met een restrictie.
Hoe wordt kleuren zien bepaald?
Het kleuren zien wordt getest door middel van de ISHIHARA test. Indien het resultaat niet goed is dan volgt nader onderzoek.
Kan ik mijn ogen apart laten onderzoeken?
Ja, en dat kan u kosten en teleurstelling besparen als u nog geen brevet hebt en aan het begin van een opleiding staat. Voor advies en eventuele tarieven kunt u het beste telefonisch contact met ons opnemen of uw vraag aan ons mailen.
Zijn contactlenzen toegestaan?
Ja, men mag tijdens het vliegen gewonen contactlenzen dragen (hard dan wel zacht) mits deze zuurstofdoorlatend zijn.
Het gebruik van zgn. ortho-keratotische lenzen (die het hoornvlies vervormen) zijn niet toegestaan, tenzij de arts van de overheid daarvoor een uitzondering maakt.
De regels voor de sterkte zijn dezelfde als bij de bril. De oogmeting dient in het kader van de keuring plaats te vinden. Bepalend is niet de sterkte van uw lenzen maar de sterkte van de lenzen die nodig zijn voor de best mogelijke ( = maximale) visus.
Bij het doen van de oogmeting mogen ortho-keratotische lenzen 3 weken lang niet gedragen zijn. Ook zijn bifocale of multifocale lenzen niet toegestaan.”
GEHOOR
Mag ik vliegen met buisjes in mijn oren?
Ja, trommelvliesbuisjes zijn voor een piloot in principe geen probleem.
Ik hoor niet goed. Wat voor gevolgen heeft dat?
Bij de eerste keuring klasse 1 en klasse 2 voor instrument rating (IR) wordt een gehoortest (audiogram) gemaakt. Men mag op 500, 1.000 en 2.000 Hz geen gehoorverlies hebben van meer dan 20 dB, bij 3.000 Hz van 35 dB. Bij de herkeuring liggen de eisen iets lager. Bij een klasse 2 brevet zonder instrument rating moet er uitsluitend goede spraakverstaanbaarheid op 2 meter zijn (met de rug naar de onderzoeker gewend) Een audiogram voor klasse 2 zonder IR wordt niet vereist.”
MEDICIJNEN
Mag ik vliegen met Viagra?
Het is inherent aan de werking van Viagra dat de bloedvaten worden beïnvloed. Dat geldt niet alleen voor de penis, maar ook voor andere delen van het lichaam. Daarom mag dit middel niet samen met andere bloedvatverwijdende middelen (zoals nitraten) worden gebruikt en zijn er enkele bijwerkingen bekend. Daartoe behoren hoofdpijn en stoornissen in kleur zien; het laatste wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een veranderende doorbloeding van het netvlies. De FAA stelt dat na gebruik van Viagra 6 uur niet gevlogen mag worden, doch de duur van de nawerking is nog onvoldoende bekend. Daarom is het veilig om na het gebruik van Viagra een periode van 12 uur aan te houden.
Moet ik het gebruik van medicijnen melden bij de keuring?
Ja, alle medicijnen die u gebruikt moet u aan de keuringsarts melden. Het maakt niet uit of u deze medicijnen op recept hebt gekregen, dan wel zelf gekocht hebt in een drogisterij of apotheek. Denk ook aan medicijnen die u –met of zonder recept –in het buitenland gekocht hebt. Ook de anticonceptiepil is een “medicijn”.
Welke medicijnen mag je nu eigenlijk wel/niet gebruiken als je vliegt?
Medicijnen waarvan in de bijsluiter staat dat ze de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden, mogen door een piloot niet gebruikt worden. Ook antistolling middelen zoals Sintrom, Sintrommitis, Acenocoumarol, enz. mogen door vliegers niet gebruikt worden. Bij gebruik van nieuwe medicijnen (ook antibiotica) mag men de eerste paar dagen niet vliegen. Daarna mag men slechts weer vliegen indien er geen bijwerkingen zijn en men zich weer helemaal fit voelt (het kan zijn dat de onderliggende aandoening reden voor ongeschiktheid is). Wanneer de kuur voltooid is en er geen klachten meer zijn, kan men weer gewoon vliegen. Vraag bij twijfel advies aan uw keuringsarts.
ZWANGERSCHAP
Mag ik vliegen wanneer ik zwanger ben?
U mag als piloot niet vliegen zodra bekend is dat u zwanger bent. Dat geldt voor de gehele zwangerschapsperiode. Onder bepaalde voorwaarden kan de AMS ( = Aeromedical Section van de Inspectie Verkeer & Waterstaat, Divisie Luchtvaart) toestemming geven om te vliegen, mits binnen de eerste 26 weken van de zwangerschap. Na de zwangerschap mag weer gevlogen worden wanneer men volledig hersteld is van de gevolgen van de zwangerschap en de bevalling. Een verklaring van de arts of vroedvrouw is noodzakelijk.FAQ – Aeromedisch Instituut Page 9 www.aeromed.nl
ALCOHOLGEBRUIK
Hoeveel alcohol mag ik drinken?
Voorafgaand aan of tijdens de vlucht mag uiteraard helemaal niet gedronken worden. De vuistregel is “10 hours from bottle to throttle”, oftewel; “niet vliegen binnen 10 uur na het laatste glas. Maar deze regel geldt alleen bij matig alcohol gebruik. Men is als man een matige drinker als men per week niet meer dan 19 glazen drinkt en dan gespreid over de week. Vrouwen zijn matige drinker als ze niet meer dan 15 glazen per week drinken.Terughoudendheid is geboden, omdat het gebruik van alcoholische dranken een lange nawerking kan hebben, ook wanneer de alcohol zelf al afgebroken is.
GEBIT
Ik heb een tandheelkundige prothese. Is dat een reden voor een afkeuring?
Nee, het gebruik van een kunstgebit of andere tandheelkundige prothese levert geen problemen op.
DIVERSEN
Ik heb een epilepsieaanval gehad. Mag ik vliegen?
De regels zijn op dit punt zeer streng. Eén epilepsieaanval is meestal al reden voor afkeuring. Bij de initiële keuring voor het klasse 1 brevet wordt altijd een EEG (electro-encefalogram) gemaakt. Uiteindelijk vormen beide punten de basis voor geschiktheid als vlieger.
Ik heb last van verkoudheid. Kan ik hiermee vliegen?
Voor een verkouden piloot is het belangrijk dat deze kan “klaren”. Dit wil zeggen dat de neus “open” is en de doorgang tussenneus- en middenoor onbelemmerd is. Als u niet kunt klaren, is het niet verstandig om te vliegen, want u zult mogelijk bij stijgen en dalen problemen ondervinden (doofheid en pijn). In geval van twijfel kunt u een arts raadplegen.
Mag ik vliegen met astmatische bronchitis of hooikoorts?
Indien de longfunctie goed is en de klachten met geringe medicatie goed te behandelen zijn, kan een piloot in principe normaal vliegen. Raadpleeg bij ernstige klachten en over eventuele medicatie een arts.
Ik voel me niet helemaal fit. Wat te doen?
De regels schrijven voor dat u niet vliegt wanneer u zich niet fit voelt. Bent u een beroepsvlieger met een klasse 1 brevet, neem dan contact op met uw werkgever en meldt dat u niet fit bent. Neem ook contact op met uw huis- of bedrijfsarts voor verder advies. Bij twijfel kunt u één van onze keuringsartsen raadplegen. Zie voor dit punt ook de Regeling Geneeskundige Instanties, zoals die ook achter op uw medical certificate staat.
Ik heb suikerziekte. Mag ik daarmee wel vliegen?
Nee, behalve onder strikte voorwaarden die de keuringsarts u kan uitleggen. Vliegen met suikerziekte is voor een piloot alleen toegestaan als de ziekte goed gereguleerd is met een dieet en/of medicatie in de vorm van tabletten. Sommige preparaten zijn echter niet toegestaan. Indien de suikerziekte met insuline behandeld dient te worden, is vliegen nooit toegestaan.”