Hyperflexibel

24/7 open, vliegen wanneer jij dat wilt.

Hoge trainingsstandaard

Persoonlijke en geduldige aanpak.

De laagste prijzen

Top prijs/kwaliteitsverhouding.

Privépiloot : PPL vliegbrevet

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

PPL Vliegbrevet halen

Een PPL vliegopleiding (Private Pilot License) is de eerste stap naar een geweldige vlieghobby die enorm veel voldoening geeft.

Het zelf leren vliegen is een uitdagende bezigheid. Vliegles nemen staat garant voor ontspanning door inspanning!  Er zitten enorm veel boeiende aspecten aan de vlieglessen om piloot te worden: Aardrijkskunde, techniek, psychologie, radio, meteorologie enz. Hierdoor zal deze hobby je nog lang na het behalen van je vliegbrevet blijven boeien. Het voor de eerste keer alleen gaan vliegen ofwel “solo gaan” geeft een enorme kick en voldoening en zal uiteindelijk leiden tot het felbegeerde “Private Pilot License”.

Een PPL vliegbrevet is je “rijbewijs” om de lucht in te gaan en je kunt hier later nog vele brevetten en ratings aan toevoegen tot uiteindelijk zelfs het verkeersvliegers brevet (ATPL). Dit in tegenstelling tot het LAPL (Light aircraft Pilot license) of het RPL (Recreational Pilot License). Wij als flight academy vinden de toegevoegde waarde van deze vliegbrevetten dan ook onvoldoende voor de student terwijl de kosten en inspanningen vrijwel gelijk zijn.

Lees onze unieke vliegopleidings Wiki, de enige plaats in NL waar alle EASA regelgeving kort en bondig is samengevat voor alle soorten piloot opleidingen!

Met een Europees EASA PPL vliegbrevet mag je in Europa, Amerika en in de meeste andere landen vliegen en dit papiertje is daarom een waardevol bezit. Een Private Pilot License geeft de houder in principe het recht op vrijwel alle type vliegtuigen te vliegen (ook grote jets mits de houder tevens een HPA = high performance aircraft certificaat bezit) en een typerating op het betreffende toestel heeft. Er mag vervolgens geen sprake zijn van commerciële vluchten want een vergoeding hoger dan kostendeling is niet toegestaan.

Voor het (leren) vliegen zonder zicht zijn tevens een Instrument Rating en/of een Nachtkwalificatie vereist. Uiteraard zijn al onze vliegopleidingen EASA erkend. Je zult je wel afvragen wat al die afkortingen betekenen. EASA staat voor de European Aviation Safety Agency en dit Europese orgaan regelt het civiele luchtvaartgebeuren van de meeste Europese lidstaten en zelfs die daarbuiten zoals b.v. Turkije en Zwitserland. Deze organisatie heeft o.a. alle vliegbrevetten en trainings en opleidingseisen in heel Europa gelijk getrokken. In Nederland zijn het ministerie van Leefomgeving en Transport IlenT, (Inspectie verkeer en waterstaat) en KIWA register verantwoordelijk.

Zij zullen op termijn een onderdeel worden van EASA.

Manier van vliegles geven

Onze vliegschool legt grote nadruk op een prettige wijze van lesgeven zonder arrogantie of onnodige haast. Bij ons ben je naast student ook klant! Onze gekwalificeerde vlieginstructeurs hebben dus de expertise, het geduld en vooral de sociale vaardigheden om je de PPL vliegopleiding op een prettige manier te laten doorlopen middels een gestructureerd lesprogramma bestaande uit ground school, briefings en vlieglessen.

Piloot worden is geen sinecure maar Je vlieginstructeur loodst je op een professionele wijze door je pilotenopleiding in een tempo dat bij je past. Ook zal hij je veel waardevolle tips geven over de meest efficiënte wijze van studeren zodat je je PPL vliegbrevet zult halen op de snelste en voordeligste wijze. Kijk op de waarom ons? pagina om kennis te nemen van alle argumenten voor een vliegopleiding bij ExecutiveFlight.

Kosten Private Pilot License (PPL vliegbrevet)

We hebben er alles aan gedaan om de prijzen zo laag mogelijk te houden.

PRIVATE PILOT (PPL) Vliegbrevet

PRIVATE PILOT (PPL)
Classroom course PPL theory (100 hrs)€ 845
Overhead & Administration€ 484
25 hrs Dual flight training with instructor Cessna 152 & 172€ 7,217
20 hrs solo flight Cessna 152€ 4,813
Long briefings (optional)
total€ 13,359
Discount deal-€ 1,750
TOTAL PRIVATE PILOT (PPL) with 2024 discount deal!*€ 11,609
*(all incl. except pilot supplies/books (775,77), government charges (LPE/Medical/Licensing), req. landings & exam fees) Rebate deal action for students starting their PPL from 1-1-2024 and finishing within 1 year. (Crash courses excluded) Rebate to be used to buy additional flight training or acft rental

TOTAL

-€ 1,750
€ 11,609

*(all incl. except pilot supplies/books, government charges (LPE/Medical/Licensing), req. landings & exam fees) Rebate deal action for students finishing PPL within 1 year

Je hoeft het hele bedrag niet ineens te betalen

Specifieke voordelen van je PPL halen bij ExecutiveFlight

  • Lage landingsgelden: Slechts €10 i.p.v. €20 of €40 NL. Je landt min. 100 keer gedurende de opleiding.
  • Theorie examens in het Engels mogelijk voor expats. (Niet mogelijk in NL.)
  • Theorie examens kosten slechts 1/2 de van de Nederlandse prijs
  • Geen dure radiotelefonie opleiding & license nodig zoals in NL, scheelt €600 een examen en veel tijd.
  • Hyperflexibel: Vliegen, briefen en theorieles volgen wanneer het jou uitkomt! We zijn 24/7 open. Ook in het weekend. ExecutiveFlight past zich aan aan jouw schedule i.p.v. andersom. Ideaal om snel je opleiding te doorlopen, full-time of part-time naast werk en gezin.
  • Echt ongecontroleerd vliegen op een “groen” grasveld zonder toren; dus geen security-check, vliegplan, parkeerkosten, taxi-tijd, “holden” in de lucht of eerst de vliegveld zone uit moeten vliegen om te kunnen starten met de les. Nee, in Hoevenen ben je direct in de lucht. Dit scheelt wel 30% motortijd per vliegles en tot een uur op de grond. Dus een perfecte combinatie van ongecontroleerd, vrij vliegen in Hoevenen en later gecontroleerd vliegen in de zones van Antwerpen en Rotterdam.
  • PPL Theorieopleiding mogelijk op afstand middels “distance learning” (Scheelt enorm veel reistijd en kosten) dan wel klassikaal, al naar gelang je wens en vooropleiding.
  • Executive Flight biedt de PPL vliegopleiding in zeer uiteenlopende gebieden en zones. De strenge zones van Antwerpen, Rotterdam en Brussel, gecombineerd met de heuvels en bergen van de Ardennen en het Frans/Duitse grensgebied bieden een ongekende internationale vliegervaring.
  • De gehele PPL vliegopleiding kan in het Engels worden gevolgd, hetgeen ideaal is voor expats en internationale studenten terwijl je je zo ook nog eens veel beter voorbereid op een internationale carriëre als piloot.

Theorielocatie

Meer (Vlak bij Breda)
Londenstraat 7, 2321 Meer/Hoogstraten, België

Praktijklocaties PPL

Te volgen op de volgende vliegvelden:

Rotterdam The Hague Airport

Hoevenen airfield

Breda Airport

Lelystad Airport

 Duur

3-12 maanden al naar gelang vliegaanleg, beschikbaarheid van de student en maandbudget

Private Pilot vliegbrevet (EASA-PPL) trainingsoverzicht

  • 45 uur vlucht (minimaal), waarvan 25 uur dual instructie, min. 10 uur solo met min.5 uur overland navigatie
  • 3 uur Instrument vliegen.
  • Een 0 uur (bij distance-learning optie) tot 100 uur durende (klassikale optie) PPL theorieopleiding op de dinsdagavond in Meer bij Breda van 19:00 – 22:00 of een hybride tussenvorm op maat met Home Work Support (HWS)
  • 9 PPL theorie examens af te leggen op dezelfde dag
  • Een English Language Proficiency Endorsement certificate (LPE) examen
  • EASA class 2 medical
  • Radio licence
  • Een solo cross country vlucht met een landing op twee vliegvelden 50 nautische mijlen van elkaar verwijderd terwijl in totaal 150 nautische mijlen moeten worden afgelegd.
  • Praktijk examen met examinator.

De duur van de opleiding tot privépiloot is door onze vlieginstructeurs geheel flexibel aan te passen aan je beschikbaarheid, budget en ingangsniveau. Je bepaalt zelf wanneer je vliegt, briefingen volgt of de theorie bijwoont. De doorlooptijd varieert van 1 maand (on campus crash course) tot een jaar voor mensen die het rustig aan willen doen en 1 keer per week/ 2 weken vliegen.

Bedenk wel dat de maximale absorptiecapaciteit van de meeste mensen beperkt is tot 2 a 3 vlieglessen per dag plus de bijbehorende (de)briefings en de PPL theorie studie.

Aan de andere kant dien je ervoor te zorgen dat je regelmatig vliegt en minimaal een keer per 2 weken vliegles neemt omdat je anders bijna een heel lesuur nodig hebt om weer “up to speed” te komen wat je vliegopleiding onnodig langer en duurder maakt…

Algemeen

Het PPL is een brevet en een brevet verloopt nooit, na het voltooien van de opleiding tot privé piloot (PPL) krijg je een brevet met daarop de rating single engine piston (SEP). Het verschil tussen een brevet en een rating is als volgt. Een brevet geeft de piloot het recht te vliegen (PPL, CPL, ATPL), al dan niet commercieel. De rating bepaalt in wat voor omstandigheden en op wat voor vliegtuig hij dat mag doen. De SEP rating (single engine piston) geeft hem het recht op een enkel motorig vliegtuig met zuigermotor te vliegen, de rating kan wel verlopen (in het geval van SEP elke 2 jaar).

Aanvangseisen

Een Privépiloot (PPL) cursist moet 16 jaar oud zijn om zijn eerste solo vlucht te mogen doen.

Praktijk opleiding

Het praktische deel van de opleiding tot privépiloot (PPL) bestaat uit 45 uur vliegen, waarvan minimaal 25 uur in dubbelbesturing met instructeur en 10 uur solo wordt gevlogen. Verder moeten er van de 10 uur solo minimaal 5 uur overlandvluchten zijn inclusief een navigatie vlucht van ten minste 150 nautische mijlen met tussenstops op twee verschillende vliegvelden. Tot slot nog 3 uur onder gesimuleerde blindvlieg condities. Om het LAPL te upgraden naar een PPL moet de kandidaat 15 uur hebben gevlogen op zijn LAPL. Minimaal 10 uur hiervan bij een vliegschool met instructeur. Ook kan LAPL training mee worden geteld voor PPL training als de LAPL oplieding is gedaan op een Single Engine Piston (SEP) vliegtuig zoals b.v. een Cessna of Piper en niet op een ultra-light o.i.d.

Theorie opleiding

De theoriecursus voor prive piloot (PPL) bestaat uit 9 theorievakken: vluchtbeginselen, navigatie, meteorologie, algemene kennis van het luchtvaartuig, luchtvaartwetgeving, operationele procedures, menselijke limitaties en prestaties, mass and balance en performance en planning. Na succesvolle afronding van de theorie-examens heeft een kandidaat 24 maanden de tijd om zijn praktische training af te maken en het praktijkexamen te doen.

Na afloop

Een kandidaat voor het praktijkexamen voor privépiloot (PPL brevet) moet minimaal 17 jaar oud zijn. Verder dient hij in het bezit te zijn van een medical klasse 2 en minstens niveau 4 scoren op het language proficiency examen Engels.

Revalidatie (rating is nog niet verlopen)

Het PPL brevet vervalt niet. De single engine piston (SEP) rating die op het PPL brevet staat verloopt echter elke 2 jaar. Wanneer men in de 12 maanden voorafgaand aan de vervaldatum van de SEP rating 12 take-offs en landingen heeft gemaakt, tezamen met 12 uur vliegtijd waarvan minimaal 6 als pilot in command en 1 uur met instructeur, dan kan hij de SEP rating simpelweg opnieuw aanvragen. Let op, in Nederland moet een examiner het aanvraagformulier mee ondertekenen met de FI! Dit hoeft in België niet. Wanneer men niet voldoet aan bovengenoemde eisen dient men een praktijkexamen in te plannen met een examiner.

Vernieuwing (rating is verlopen)

De single engine piston (SEP) rating die op het PPL brevet staat verloopt elke 2 jaar. Indien deze verlopen is dient een vliegschool te bepalen hoeveel training de kandidaat nodig heeft om weer terug op het gevraagde examen niveau te komen en vervolgens dient er een examen plaats te vinden met een examiner. Dit geldt dus ook voor een zeer lang verlopen SEP ratings (PPL), je zult niet de gehele training opnieuw hoeven doen.

Overige informatie en wettekst

Tijdens examen vluchten opereert de kandidaat piloot als pilot in command, alle skilltests en proficiency checks kunnen in het logboek dus als pilot in command worden gelogd.

FCL.200    Minimumleeftijd

a)
Een kandidaat voor een PPL moet ten minste 17 jaar oud zijn.
b)
Een kandidaat voor een BPL of een SPL moet ten minste 16 jaar oud zijn.
FCL.205    Voorwaarden

Kandidaten voor de afgifte van een PPL moeten voldoen aan de eisen voor de klasse- of typebevoegdverklaring van het luchtvaartuig dat wordt gebruikt tijdens de vaardigheidstest, zoals bepaald in subdeel H.
FCL.210    Opleidingscursus

Een kandidaat voor een BPL, SPL of PPL moet een opleidingscursus voltooien aan een ATO. De cursus moet theoriekennis en vlieginstructie bevatten die toepasselijk zijn voor de toegekende bevoegdheden.
FCL.215    Theorie-examen

Een kandidaat voor een BPL, SPL of PPL moet blijk geven van een niveau van theoriekennis dat toepasselijk is voor de toegekende bevoegdheden door het afleggen van examens over de volgende onderwerpen.
a) Algemene onderwerpen:
— luchtvaartwetgeving,
— menselijke prestaties,
— meteorologie, en
— communicatie.
b) Specifieke onderwerpen betreffende de verschillende luchtvaartuigcategorieën:
— beginselen van het vliegen,
— operationele procedures,
— vluchtprestaties en -planning,
— algemene kennis van het luchtvaartuig, en
— navigatie.
FCL.235    Vaardigheidstest

a)
Aan de hand van een vaardigheidstest moet een kandidaat voor een BPL, SPL of PPL blijk geven van de vaardigheid om, als PIC in de toepasselijke luchtvaartuigcategorie, de relevante procedures en manoeuvres uit te voeren met een graad van vakbekwaamheid passend bij de bevoegdheden die worden verleend.
b)
Een kandidaat voor de vaardigheidstest moet vlieginstructie hebben gekregen in dezelfde klasse of hetzelfde type luchtvaartuig, of een groep van luchtballonnen, die worden gebruikt tijdens de vaardigheidstest.
c)
Slagingscriteria
1) De vaardigheidstest bestaat uit verschillende secties die de verschillende fasen van een vlucht voorstellen in overeenstemming met de luchtvaartuigcategorie waarmee wordt gevlogen.
▼M3
2) Wanneer een kandidaat zakt voor een item van een sectie, zakt hij voor de volledige sectie. Als een kandidaat zakt voor slechts 1 sectie, moet hij enkel die sectie opnieuw afleggen. Wanneer een kandidaat zakt voor meer dan 1 sectie, zakt hij voor de volledige test.
▼B
3) Als de test moet worden herhaald in overeenstemming met punt 2), zal een onvoldoende voor een sectie, met inbegrip van de delen waarvoor een voldoende werd behaald tijdens een vorige poging, leiden tot een onvoldoende voor de volledige test.
4) Kandidaten die na 2 pogingen niet slagen voor alle secties van de test, moeten verdere opleiding volgen.
SECTIE 2

Specifieke eisen voor de PPL voor vleugelvliegtuigen — PPL(A)

FCL.205.A    PPL(A) — Bevoegdheden

a)
De houder van een PPL(A) is bevoegd om op te treden als PIC of tweede bestuurder van luchtvaartuigen of TMG’s tijdens niet-commerciële vluchtuitvoeringen zonder financiële tegenprestatie.
b)
Niettegenstaande de bovenstaande alinea, mag de houder van een PPL(A) met bevoegdheden als instructeur of examinator een financiële tegenprestatie ontvangen voor:
1) het geven van vlieginstructie voor de LAPL(A) of PPL(A);
2) het afnemen van vaardigheidstests en bekwaamheidsproeven voor deze bewijzen van bevoegdheid;
▼M3
3) de opleiding, toetsing en bekwaamheidsbeoordeling met betrekking tot de bevoegdverklaringen of certificaten die horen bij deze bewijzen van bevoegdheid.
▼B
FCL.210.A    PPL(A) — Ervaringseisen en vrijstellingen

▼M4
a)
Kandidaten voor een PPL(A) moeten ten minste 45 uur vlieginstructie hebben ontvangen in vleugelvliegtuigen of TMG’s, waarvan er 5 voltooid mogen zijn in een FSTD, met inbegrip van ten minste:
1) 25 uur dubbelbesturingsonderricht, en
2) 10 uur solovliegtijd onder toezicht, met inbegrip van ten minste 5 uur solo-overlandvluchten met ten minste 1 overlandvlucht van ten minste 270 km (150 NM), gedurende welke landingen met volledige stilstand moeten worden uitgevoerd op 2 luchtvaartterreinen die verschillen van het luchtvaartterrein van vertrek.
▼B
b)
Specifieke eisen voor kandidaten die houder zijn van een LAPL(A). Kandidaten voor een PPL(A) die houder zijn van een LAPL(A) moeten ten minste 15 uur hebben gevlogen op vleugelvliegtuigen na de afgifte van de LAPL(A), waarvan ten minste 10 uur vlieginstructie in een opleidingscursus aan een ATO. Deze opleidingscursus moet ten minste 4 uur solovliegtijd onder toezicht bevatten, met inbegrip van ten minste 2 uur solo-overlandvluchten met ten minste 1 overlandvlucht van ten minste 270 km (150 NM), gedurende welke landingen met volledige stilstand moeten worden uitgevoerd op 2 luchtvaartterreinen die verschillen van het luchtvaartterrein van vertrek.
c)
Specifieke eisen voor kandidaten die houder zijn van een LAPL(S) met een TMG-uitbreiding. Kandidaten voor een PPL(A) die houder zijn van een LAPL(S) met een TMG-uitbreiding moeten het onderstaande hebben voltooid:
1) ten minste 24 uur vliegtijd in een TMG na de aantekening van de TMG-uitbreiding; en
2) 15 uur vlieginstructie in vleugelvliegtuigen in een opleidingscursus aan een ATO, met inbegrip van ten minste de eisen onder a), 2).
d)
Vrijstelling. Kandidaten die houder zijn van een bewijs van bevoegdheid voor een andere categorie luchtvaartuig, behalve luchtballonnen, krijgen een vrijstelling van 10 % van hun totale vliegtijd als PIC op dergelijke luchtvaartuigen begrensd tot een maximum van 10 uur. De omvang van de vrijstelling mag in geen geval dienen ten behoeve van de eisen onder a), 2).

Kijk goed naar de prijzen bij andere PPL aanbieders

De theorie voor je vliegbrevet kost bij ons in totaal 850 Euro plus 120 Euro voor alle examens. 

Bij andere aanbieders betaal je bijna 2000 Euro voor de theorielessen en dan nog 120 Euro per vak voor de examens. Er zijn 7 vakken. Je betaalt dan in totaal bijna 3000 Euro voor alleen je theorie. 

Je krijgt bij ons klassikaal, zowel online als op locatie, theorieles. In ongeveer een klein jaar heb je alle theorie onder de knie om je vliegbrevet te halen. Dit loopt meestal synchroon met je praktijklessen.

Bij andere aanbieders moet je twee weken vrij nemen van je werk om de theorie te doen. Als je ZZP’er bent is dat eigenlijk onbetaalbaar want je hebt twee weken geen inkomen. En als je in dienst bent dan moet je hiervoor de helft van je vakantiedagen opnemen.

Bij Executive Flight Academy krijg je PPL theorieles in de avonduren. Perfect voor expats, ZZP’ers en mensen die geen zin hebben om de helft van hun vakantiedagen op te offeren om te leren vliegen.