PBN: GNSS/GPS approach course
Precision Based Navigation (PBN) course
Precision Based Navigation (PBN) course
Precision Based Navigation (PBN) course | |
---|---|
3 hrs DA-40/42 FNPT II simulator | € 325 |
Instructor IFR simulator (3h) | € 287 |
briefings and trainingfile | € 229 |
total | € 841 |
Precision Based Navigation (PBN) course | € 841 |
*(Prices excluding examination fees, landing fees not on homebases and , pilot supplies. hrs depending on entry level of candidate) | |
** If profcheck is less than 3 months away the skilltest can be combined with the IR profcheck |
TOTAL
€ 841 |
*(Prices excluding examination fees, landing fees not on homebases and , pilot supplies. hrs depending on entry level of candidate)
** If profcheck is less than 3 months away the skilltest can be combined with the IR profcheck
GPS approaches, dus zonder grondbakens een naderingsprocedure vliegen en landen, ontwikkelen zich in een zeer snel tempo. Dus geen enkele opleiding tot piloot is compleet zonder deze module.
Zo is in 2015 de eerste PBN (performance based navigation) approach op b.v. Antwerpen gepubliceerd. Precision Based Navigation (PBN) staat voor de toleranties die vliegtuigen gedurende hun navigatie en naderingen maximaal mogen hebben. De European Geostationary Navigation Overlay Service (EGNOS) is een op satellite based augmentation system (SBAS) ontwikkelt door de European Space Agency, de European Commission en EUROCONTROL. Het verhoogt de nauwkeurigheid van de GPS, GLONASS en de Galileo satellite navigation systems door het sturen van een correctiesignaal dat de inherente onnauwkeurigheden corrigeert. Door deze recentelijke techhnische ontwikkelingen is het nu dus ook mogelijk te naderen en te landen zonder zicht met apparatuur gebaseerd op GPS en GNSS zonder de dure infrastructuur op de grond. Ook het vliegen van directe routes levert veel mileuwinst op en verlaagt de files in de lucht. Ja, die zijn er ook!
Verder heeft Frankrijk de bold step genomen om alle staatssubsidies voor grond based beacons op regionale vliegvelden stop te zetten waardoor deze airports gedwongen zijn ASAP GPS approaches in te voeren. En het lijkt er nu op dat de vermaledijde NDB’s en NDB approaches nu eindelijk decommissioned worden de komende jaren.

N.B.! Vanaf augustus 2020 dient elke houder van een Instrument Rating (IR) ook een PBN aantekening te hebben. Voor mensen die nu beginnen aan de cursus voor een Instrument rating wordt de syllabus gecombineerd,dus de studentj eindigt de cursus dus met een IR en PBN aantekening.
Echter, alle houders van een IR moeten dus voor augustus 2020 een PBN cursus en examen hebben gedaan. Gelukkig is de PBN check te combineren met de jaarlijkse IR proficiency check, er hoeft dus niet een apart examen worden ingepland. Tijdens de profcheck wordt de non-precision approach vervangen met een PBN approach en tevens wordt er nog een extra PBN approach gemaakt.
Binnen PBN approved GPS navigatie zijn er 4 soorten approaches:
- LNAV. Waarbij laterale positie wordt bepaald ten op zichte van de runway, zonder augmentatie.
- LNAV/VNAV. Waarbij laterale en verticale positie wordt bepaald ten op zichte van de runway, zonder augmentatie.
- LP, Waarbij laterale positie wordt bepaald ten op zichte van de runway, met augmentatie.
- LPV. Waarbij laterale en verticale positie wordt bepaald ten op zichte van de runway, Met augmentatie.
De theorie bestaat uit een dag briefings waarin de volgende onderwerpen worden besproken:
- GPS principes en inherente fouten
- GPS ontwikkeling en gebruik
- GPS augmentatie principes (voornamelijk European Overlay System EGNOS)
- PBN approach principes
- Wettelijke voorschriften en eisen
- Standard operating procedures van PBN
- Pre-flight en in-flight checks in relatie tot PBN
- Long briefings over het systeem dat wordt gebruikt in het vliegtuig (Garmin, Honeywell, Avidyne etc.)
De praktijk bestaat uit een vliegles in een FNPTII simulator of vliegtuig waarin 5 PBN approaches worden gemaakt met- en zonder autopilot.
Tijdens het examen wordt de “klassieke” non-precision approach vervangen door een PBN approach met daarop volgend een tweede PBN approach. Dit geldt voor zowel een initieel examen als wel voor een jaarlijkse proficiency check.