Hyperflexibel

24/7 open, vliegen wanneer jij dat wilt.

Hoge trainingsstandaard

Persoonlijke en geduldige aanpak.

De laagste prijzen

Top prijs/kwaliteitsverhouding.

PBN: GNSS/GPS approach course

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Precision Based Navigation (PBN) course
We hebben er alles aan gedaan om de prijzen zo laag mogelijk te houden.

Precision Based Navigation (PBN) course

Precision Based Navigation (PBN) course
3 hrs DA-40/42 FNPT II simulator€ 325
Instructor IFR simulator (3h)€ 287
briefings and trainingfile€ 229
total€ 841
Precision Based Navigation (PBN) course€ 841
*(Prices excluding examination fees, landing fees not on homebases and , pilot supplies. hrs depending on entry level of candidate)
** If profcheck is less than 3 months away the skilltest can be combined with the IR profcheck

TOTAL

€ 841

*(Prices excluding examination fees, landing fees not on homebases and , pilot supplies. hrs depending on entry level of candidate)
** If profcheck is less than 3 months away the skilltest can be combined with the IR profcheck

GPS approaches, dus zonder grondbakens een naderingsprocedure vliegen en landen, ontwikkelen zich in een zeer snel tempo. Dus geen enkele opleiding tot piloot is compleet zonder deze module.

Zo is in 2015 de eerste PBN (performance based navigation) approach op b.v. Antwerpen gepubliceerd. Precision Based Navigation (PBN) staat voor de toleranties die vliegtuigen gedurende hun navigatie en naderingen maximaal mogen hebben. De European Geostationary Navigation Overlay Service (EGNOS) is een op satellite based augmentation system (SBAS) ontwikkelt door de European Space Agency, de European Commission en EUROCONTROL. Het verhoogt de nauwkeurigheid van de GPS, GLONASS en de Galileo satellite navigation systems door het sturen van een correctiesignaal dat de inherente onnauwkeurigheden corrigeert. Door deze recentelijke techhnische ontwikkelingen is het nu dus ook mogelijk te naderen en te landen zonder zicht met apparatuur gebaseerd op GPS en GNSS zonder de dure infrastructuur op de grond. Ook het vliegen van directe routes levert veel mileuwinst op en verlaagt de files in de lucht. Ja, die zijn er ook!

Verder heeft Frankrijk de bold step genomen om alle staatssubsidies voor grond based beacons op regionale vliegvelden stop te zetten waardoor deze airports gedwongen zijn ASAP GPS approaches in te voeren. En het lijkt er nu op dat de vermaledijde NDB’s en NDB approaches nu eindelijk decommissioned worden de komende jaren.

Lees onze unieke vliegopleidings Wiki, de enige plaats in NL waar alle EASA regelgeving kort en bondig is samengevat voor alle soorten piloot opleidingen!

Er zijn ondertussen al talrijke GPS overlays (gerund door de V.S. met low orbiting satellites) voor meer en meer vliegvelden beschikbaar en ook het GALILEO (EU low orbiting satellites) project is nu bijna beschikbaar voor gebruik. Hierdoor ontstaat er redunancy van systemen in de cockpit hetgeen een voorwaarde was voor gebruik als sole means of navigation. Verder is er nu ook een EU based WAAS systeem (Wide Area Augmentation System) dat bestaat uit Europese geostationaire satellieten op 36.000 km hoogte die een correctiesignaal uitzenden waardoor de GPS precisie enorm toeneemt qua tolerantie. De geostationaire satellieten maken het nu dus mogelijk om zogenaamde “precision appoaches” te maken in IMC ofwel Instrument Meteorological Conditions, blindvliegen dus) Dit zijn naderingen waarbij ook een correcte hoogte indicatie wordt gegeven tot aan 200ft boven de grond. Executive Flight Academy heeft nu al een cursus die op maat gesneden is voor General Aviation of Airline piloten met een Instrument Rating die zich hier in willen bekwamen.

N.B.! Vanaf augustus 2020 dient elke houder van een Instrument Rating (IR) ook een PBN aantekening te hebben. Voor mensen die nu beginnen aan de cursus voor een Instrument rating wordt de syllabus gecombineerd,dus de studentj eindigt de cursus dus met een IR en PBN aantekening.

Echter, alle houders van een IR moeten dus voor augustus 2020 een PBN cursus en examen hebben gedaan. Gelukkig is de PBN check te combineren met de jaarlijkse IR proficiency check, er hoeft dus niet een apart examen worden ingepland. Tijdens de profcheck wordt de non-precision approach vervangen met een PBN approach en tevens wordt er nog een extra PBN approach gemaakt.

Binnen PBN approved GPS navigatie zijn er 4 soorten approaches:

  • LNAV. Waarbij laterale positie wordt bepaald ten op zichte van de runway, zonder augmentatie.
  • LNAV/VNAV. Waarbij laterale en verticale positie wordt bepaald ten op zichte van de runway, zonder augmentatie.
  • LP, Waarbij laterale positie wordt bepaald ten op zichte van de runway, met augmentatie.
  • LPV. Waarbij laterale en verticale positie wordt bepaald ten op zichte van de runway, Met augmentatie.
Het lesprogramma bestaat uit een deel theorie en een deel praktijk.

De theorie bestaat uit een dag briefings waarin de volgende onderwerpen worden besproken:

  • GPS principes en inherente fouten
  • GPS ontwikkeling en gebruik
  • GPS augmentatie principes (voornamelijk European Overlay System EGNOS)
  • PBN approach principes
  • Wettelijke voorschriften en eisen
  • Standard operating procedures van PBN
  • Pre-flight en in-flight checks in relatie tot PBN
  • Long briefings over het systeem dat wordt gebruikt in het vliegtuig (Garmin, Honeywell, Avidyne etc.)

De praktijk bestaat uit een vliegles in een FNPTII simulator of vliegtuig waarin 5 PBN approaches worden gemaakt met- en zonder autopilot.

Tijdens het examen wordt de “klassieke” non-precision approach vervangen door een PBN approach met daarop volgend een tweede PBN approach. Dit geldt voor zowel een initieel examen als wel voor een jaarlijkse proficiency check.