Waarom je pilotenopleiding doen bij ExecutiveFlight?
Soms associëren mensen bij pilotenopleidingen lage kosten met slechte kwaliteit. Dit is lang niet altijd het geval. Enige voorbeelden uit andere bedrijfstakken:
Discount airlines: Voordat deze opkwamen waren we allemaal gewend om tot wel 5 keer meer te betalen voor een airline ticket.
Natuurlijk is de servicegraad lager maar de prijs/kwaliteitsverhouding is verbazingwekkend.
Webshops: Voor de introductie van webshops zoals b.v. PDAshop kochten we onze gadgets allemaal in de winkel en betaalden 30% meer.
Conclusie? Een nieuwe bedrijfsformule kan wel degelijk tot forse klantenbesparingen leiden zonder dat er vliegtuigen uit de lucht vallen.
Hoge trainingsstandaard:
- Vloot vliegschool
- Flexibiliteit
- Vlieginstructie
- Locatie(s)
- EASA
De laagste prijzen:
- Kosten pilotenopleiding NL
- Vliegrestricties
- Weer
Hyperflexibel
- De student bepaalt bij EF geheel zelf wanneer hij vliegt, briefings doet of theorieles volgt zodat deze opleiding perfect in te passen is naast gezin en baan/bedrijf. Pauzeren van de opleiding geen probleem
- Digital classroom om reiskosten tbv theorie opleidingen drastisch te beperken
- Elke maand instromen is mogelijk dus geen wachttijden
- Betalen in delen, Pay as you go
- Alle lessen in het Engels om internationale studenten en expats te faciliteren
De opleidings- en de arbeidsmarkt zijn veranderd:
- Carrièreperspectieven
- Schoolreputatie
- Baangaranties
- Selectie

Hoge trainingsstandaard
De houding van de NL overheid tav General Aviation
Nederland is klein met extreem dichte airspaces
Europese wetgeving m.b.t. vliegscholen
Nachtvliegen is verboden in Nederland
Nederlandse vliegvelden zijn erg duur
Student staat centraal
Senior team van instructeurs
Al jaren in het vak met vele referenties
Combinatie gecontroleerd en ongecontroleerd vliegen.
Geen active duty airline piloten in het team
De laagste prijzen
Executive Flight Academy doet de onderbouw op Breda Airport: Privepiloot (PPL), Night Qualification (NR), Instrument Rating (IR) en Prive-piloot theorie (PPL) en verkeersvliegers theorie (ATPL) Daarnaast sourct EF per module de hele EU/EASA markt af naar faciliteiten met de beste prijs/kwaliteitsverhouding in z.g. low-cost / good weather EU locaties om zodoende een hoge kostenbesparing te realiseren voor onze studenten voor de bovenbouw die bestaat uit korte, intense, relatief dure modules: (CPL, MEP-IR, MCC, UPRT) Onze EU based locaties zijn zeer snel en voorelig bereikaar middel Wizzair, Ryanair en AirBnB via Eindhoven Airport. De maximale reistijd is 2 uur per auto, airliner of trein.
Verder zijn er ook hour building en opleidingsmogelijkheden in het buitenland voor hen die niet beperkt door gezin of werk voor de meest betaalbare optie willen gaan. Je traint echter met instructeurs van onze vliegschool om zo de kwaliteit en consistentie van de vliegopleiding te kunnen garanderen. Voor deze vliegopleidingsdiensten hanteren we de normale Nederlandse tarieven. Het resultaat is een perfecte, maar zeer betaalbare piloot opleiding!
Discount formule Executive Flight
Hoge marges en de introductie van de Euro
General aviation in Nederland
Het weer in Nederland zorgt voor hoge kosten
Onze vloot
De uitbesteding van Nederlandse vliegscholen aan het buitenland,
Buiten het feit dat deze werkwijze de kwaliteit van de vliegopleiding fors reduceert (ZIE TRAININGSTANDAARD) worden de besparingen niet doorgegeven aan de studenten die zo schuldenaren voor het leven worden. De prijs van een vliegopleiding in NL is ongeveer 110.000 Euro. Dit bedrag is exclusief de kosten voor reis- en verblijf, verzekeringen, rentelasten en een typerating. Deze posten kunnen het totaalbedrag gemakkelijk verdubbelen naar meer dan 200.000 euro! Zie financiering.
Extreem hoge belasting in Nederland
Brandstofprijzen in het buitenland
Geautomatiseerde bedrijfsvoering
Moderne vloot
Thuis-simulatoren
De opleidings- en de arbeidsmarkt zijn veranderd
Ondanks allerlei beloftes is geen enkele commerciële vliegschool echt in staat om je een baan of investeringsgarantie te bieden. Alleen de KLM (KLM Flight Academy) en de KLU (Koninklijke Luchtmacht) kunnen deze belofte waarmaken waarbij we aantekenen dat de laatste berichten omtrent de KLM flight academy helaas anders doen vermoeden… We raden je sowieso aan altijd eerst te proberen bij de KLM flight academy of KLU binnen te komen alvorens je een piloot opleiding uitkiest!
Combineer je vliegopleiding met werk en/of gezin
Geen enorme bedragen upfront of torenhoge leningen. Pay as you go!
Geen wachttijden! Start je pilotenopleiding wanneer jij dat wilt
Theorie- en praktijk vliegopleiding tegelijkertijd!
Kies zelf voor de deeltijd of de fulltime optie
Minder weersafhankelijk door hypermoderne vloot op IFR vliegvelden
"Crash courses" mogelijk
Conclusies
Is het dan zo moeilijk een piloot opleiding (kiezen)? Nee natuurlijk niet! Maar “eerst nadenken en dan doen” is van groot belang voor je met de kostbare vliegopleiding begint. Dus:
– Zorg voor een onafhankelijk en uitgebreid assessment om te kijken of je geschikt bent voor de piloot opleiding.
– Ga zelf naar een buitenlandse vliegschool of flight academy, i.p.v. via een NL school want dat is veel goedkoper.
– Weeg het financiële risico af tegen de huidige banenmarkt en je vliegaanleg
– Betaal in delen of per uur zodat je altijd vrij blijft om te switchen als de school je niet bevalt.
– Een 2e hypotheek op het huis (van je ouders) is vaak goedkoper dan een studentenlening.
– Houd je schuld zo laag mogelijk. Werk tijdens je studie.
– Bedenk dat je kiest voor een leven dat je vaak weg zal brengen van je vrienden, gezin en familie
– Accepteer dat je waarschijnlijk evaringsuren zult moeten opdoen b.v. als vlieginstructeur voordat je in aanmerking komt voor een baan als verkeervlieger. Het ‘Frozen ATPL’ brevet + een ervaring van 1500 uur waarvan 250 meermotorig is vaak een vereiste, eea wel afhnakelijk van de jobmarket. De eisen zijn namelijk boterzacht en wijzigen al naar gelang er meer/minder piloten nodig zijn)
– Realiseer je dat de luchtvaart erg cyclisch is. Hoge toppen en diepe dalen volgen elkaar op. Je dient eigenlijk net als bij aandelen, “anti-cyclisch” te investeren: Als je start op het hoogtepunt van de markt ben je klaar als het in elkaar dondert. Start je op een dieptepunt en je hebt na 3-5 jaar 1500 uur bij elkaar als de markt weer in de lift zit.
– Plan vooruit en netwerk! “Niet wat je kent telt, maar wie!”
– Zorg voor een “way-out” middels een 2e studie of een baan
– Neem de modulaire route i.p.v. een integrated course. Modulaire pilotenopleidingen zijn veel goedkoper en het stap voor stap proces geeft per module een vliegbrevet of rating i.p.v. slecht een vliegbrevet op het einde van de pilotenopleiding. Ook laat deze optie je de controle voor het geval je niet tevreden bent over de vlieglessen bij de vliegschool.
– Je kunt veel besparen door zelf te studeren en te oefenen. Denk hierbij b.v. aan “distance learning”. Je moet hiervoor natuurlijk wel het juiste type voor zijn: Gemotiveerd met de juiste vooropleiding.
– Regel studieadvies bij insiders.
Vragen over de pilotenopleiding?
Dit is slechts een beperkte selectie van alle zaken die een rol kunnen spelen bij de moeilijke kezue voor de meest passende piloot opleiding. Wij weten dat in dit stadium elk antwoord op een gestelde vraag weer meer nieuwe vragen oproept. Dus als je niet precies weet welke weg voor jou de juiste is indien je piloot wilt worden dan kunnen wij je onafhankelijk advies op maat geven. Ga hiervoor naar de ‘Contact’ pagina. En, maak je geen zorgen, we gaan niet meteen geld vragen op het moment dat we je de hand schudden!