Financiering
Hoe kun je meer dan 200.000 euro op je vliegopleiding besparen?
Meer besparen dan een reguliere vliegopleiding in Nederland kost? Kan dat?? Ja dat kan! Lees verder.
Het verleden
Een hoop geld lenen is één ding. Maar alles terugbetalen na het behalen van je vliegbrevet is weer een heel ander verhaal! En wat veel studenten van vliegscholen zich bovendien niet realiseren is dat er in een regulier traject nog veel kosten bijkomen. Denk hierbij aan de kosten voor een typerating, visumprocedure, loss of license verzekering, waarborgfonds en reis- en verblijf in het buitenland.
Typerating
Helaas zijn de meeste airlines gestopt met het vergoeden van de typerating voor b.v. de Boeing 737 en de Airbus A320. En sommige maatschappijen zoals Ryanair vragen je zelfs te betalen voor je line training en assessment. De kosten voor een typerating liggen tussen de 20.000,- en 40.000,- euro.
Reiskosten en levensonderhoud gedurende je vliegopleiding
Voor de duur van je pilotenopleiding in het buitenland moet je tenslotte wonen, reizen en eten.
Niet kunnen werken/studeren naast je vliegopleiding in het buitenland
Waar je in NL nog werkstudent kunt worden of een tweede studie kunt doen vervallen deze opties in het buitenland. |
Rente
De rente over een lening voor een opleiding tot piloot van pakweg 150.000 euro met 6% rente bedraagt maar liefst 9.000,- euro per jaar. Dit is vergelijkbaar met een hypotheek voor een huis waardoor je totale restschuld al tijdens je studie snel toeneemt.
Ervaringsuren
Na je studie aan een flight academy moet je niet denken dat je met 200 vlieguren zomaar aangenomen wordt bij een airline. Je zult in de meeste gevallen ervaring moeten opdoen, bijvoorbeeld als vlieginstructeur. Ook kan het nodig zijn dat je tijdelijk een andere baan ter overbrugging aanneemt. Dus deze beginjaren zijn geen aflossingsjaren. Je begint te begrijpen waar we heen willen. Het is van belang je studieschuld zo laag mogelijk te houden.
Verzekeringen
Denk aan z.g. “loss of license” verzekeringen als je onverhoopt je vliegbrevet verliest of niet kan behalen (studie niet halen, medische gronden), een levensverzekering, (als je mocht komen te overlijden wil de bank toch erg graag haar centjes terugzien) en een ziektekostenverzekering. Ook wil de bank graag dat je aflossingen in een polis stopt om kapitaal op te bouwen zodat het debiteurenrisico lager wordt. Alles bij elkaar kunnen deze kosten oplopen tot 12.000 euro tijdens je studie.
Landingsgelden
Deze zijn in NL in vergelijking met het buitenland zeer hoog. 10-60,- euro per landing. Je landt 300+ keer tijdens een ATPL traject. Deze kosten worden vaak buiten de offertes gehouden..
Het heden
De toekomst
Wat betekent dit voor jou, de student?
Hieronder vergelijken we de totale restschuld van een reguliere vliegschool met die van het Executive Flight Academy programma. En.., de resultaten zijn spectaculair!
Je netto besparing bij Executive Flight Academy
Je bruto besparingen bij Executive Flight Academy
Echter de lening is na 8 jaar nog lang niet afgelost en loopt 20 jaar. De verschillen zijn uiteindelijk na 20 jaar dus dubbel zo groot!
Restschuld prognose student reguliere vliegschool
Restschuld prognose student Executive Flight Academy
Bron: © www.qrioz.com/airwork
Als je zelf individuele prognoses wilt maken dan is dit een perfecte tool.