Nacht kwalificatie (NQ)
Nachtvliegen is een vak apart en bovendien een prachtige leservaring. Verder geeft dit onderdeel je meer mogelijkheden en bewegingsvrijheid voor als je een goede allround piloot wilt worden. De vliegopleiding duurt maar 5 vlieglessen van een uur, waarvan 4 met instructeur. Er is geen formeel praktijk- of theorie examen noodzakelijk, je instructeur tekent simpelweg je logboek af en je stuurt een formulier in naar ILT/KIWA om de nachtkwalificatie op je vliegbrevet te laten zetten. De nacht kwalificatie is dus de perfecte uitbreiding van je PPL en een verplicht onderdeel van de CPL en ATPL piloot opleidingen. Gedurende je vliegopleiding maak je nacht circuits, navigatievluchten en train je emergencies waarna je een uur zelf solo mag vliegen en 6 full stops maakt. Na je aantekening heb je het recht om ’s nachts op zicht te vliegen (In België is de nachtperiode van 30 minuten na sunset tot 30 minuten voor sunrise en in Nederland van sunset tot sunrise). Nachtvliegen is in Nederland verboden terwijl vrijwel alle andere EASA landen dit toestaan.
Door de strenge ‘noise abatement’ regels in de Benekux mag er na 20:00 niet circuit gevlogen worden zodat alleen de winter en herfst zich lenen voor deze rating. Het weer moet perfect zijn dus het is lastig in NL. Vandaar dat we de night ratings regelmatig doen in z.g. 1.5 day trips van Breda naar Frankrijk met een Insructeur en 2-3 studenten omdat daar de regels veel ruimer zijn en de landingsgelden lager. We vertrekken net voor sunset en daarna vliegt ieder een leg naar b.v Merville,Kortrijk, Lille en Le Touquet. Na een hotelovernachting aan het strand in Normandie keer je terug naar Breda.
Een ander optie is om deze rating te doen in onze low-cost base in Hongarije waar er 300 vliegbare dagen per jaar zijn. Deze base is goed en zeer voordelig bereikbaar met Wizzair vanaf Eindhoven.
Nacht kwalificatie (NQ)
NIGHT QUALIFICATION (NQ) Hoevenen/Antwerpen
Night Qualification 6 hrs (NQ) | |
---|---|
Books + Docs + Briefings + ATO overhead | € 387 |
4 hrs dual flight training with instructor Cessna 172 | € 1,264 |
1 hr solo flight Cessna 172 | € 278 |
total | € 1,930 |
TOTAL NIGHT QUALIFICATION (NQ)* | € 1,930 |
*(all incl. except pilot supplies/books, government charges (LPE/Medical/Licensing), req. landings. |
TOTAL
€ 1,930 |
*(all incl. except pilot supplies/Paper books, government charges, exam fees)
Specifieke voordelen van EASA Nacht Kwalificatie bij ExecutiveFlight
- ’s Nachts op zicht vliegen is vrijwel nergens toegestaan in Nederland behalve voor trainingsdoeleinden, terwijl het wel een verplicht onderdeel is van de beroepspilotenopleiding (CPL/ATPL). Onze uitgekiende locatiekeuze Belgisch en Frans grensgebied en in Hongarije geeft je alle mogelijkheden ’s nachts te trainen..
- Er zijn tal van vliegvelden in het grensgebied met België, Duitsland en Frankrijk waar we een goede relatie mee hebben en waar je dus fantastisch naar hartelust kunt oefenen of heen kunt vliegen nadat je de nachtkwalificatie op je vliegbrevet hebt staan.
- Zeer lage landingsgelden, ook voor nacht en instrument naderingen. 0€ tot 10€ afhankelijk van de vlieglocatie.
- Executive Flight biedt je de mogelijkheid om de nachtkwalificatie in 2 avonden te halen.
Locatie
Praktijk locaties
Antwerpen airport
Luchthavenlei 1, 2100, Bus 32, Antwerpen (B)
Charleroi Airport
Rue des Fusillés,
Duur
2 avonden tot 1 maand. Let op: Voor nachtvluchten dient het weer perfect te zijn.
N.B.: Wegens de strenge milieunormen mag er op de meeste vliegvelden geen circuit training meer gedaan worden na 20:00 uur. Dit betekent dat er maar een paar wintermaanden zijn waarin je de Nacht Kwalificatie kan halen, en die lessen vallen vaak uit omwille van het winterweer. Plan je cursus dus goed in de periode Dec-Feb en maak jezelf goed beschikbaar voor de training.
Ander periodes van het jaar vindt de training plaats in Wallonië (België) of in Noord-Frankrijk
Nacht kwalificatie (NQ) trainingsoverzicht
- 2 vlieglessen dual circuits met vlieginstructeur ( touch & go’s)
- 1 hr dual navigatievlucht met vlieginstructeur
- 1 hr solo circuit vlucht met 6 touch & g’s
- Vliegtuigen: Cessna 150/152, Diamond DA-40, Cessna 182, Robin DR400
Algemeen
De nachtkwalificatie geeft de houder ervan het recht om ’s nachts in VFR (visual flight rules) condities te vliegen. Echter, alleen als het land waarin wordt gevlogen dit toelaat. In Nederland is ’s nachts VFR vliegen niet toegestaan. Het verschil tussen VFR (visual flight rules) en IFR (instrument flight rules) vliegen is de manier van navigeren. Onder VFR wordt er gebruik gemaakt van landkaarten en vliegt men door al buiten kijkend de weg te vinden, onder IFR wordt op basis van bakens op de grond en de instrumenten in het vliegtuig gevlogen.
Aanvangseisen
Om te mogen beginnen aan de nachtkwalificatie opleiding dient men in het bezit te zijn van een PPL. Als men beschikt over een LAPL dient de kandidaat eerst het IFR gedeelte van de training voor PPL te doen (3 uur met instructeur) alvorens men kan beginnen aan de nachtkwalificatie.
Praktijkopleiding
De praktische training bestaat uit 5 uur vliegen bij nacht. Hiervan zullen minimaal 3 uur onder dubbelbesturing worden verricht met een instructeur waaronder een vlucht van 1 uur die minimaal 50km overland gaat. Ook moet de kandidaat 5 solo starts en landingen maken.
Theorie opleiding
Er dient een theoriecursus bestaande uit 5 uur briefing gevolgd te worden bij de vliegschool.
Na afloop
Er is geen praktisch, noch theoretisch examen, wel dient er een Course Completion Certificate (CCC) samen met de normale rating application forms van KIWA te worden gezonden aan Kiwa in Nederland of indien je een buitenlands (EASA) brevet hebt de Civil Aviation Authorities (CAA) van het land waar je brevet loopt.
Revalidatie (rating is nog niet verlopen)
Deze rating verloopt niet. Wel gelden de normale regels m.b.t. het meenemen van passagiers, namelijk dat de piloot in de afgelopen 90 dagen, 3 landingen en take-off’s moet hebben gedaan.
Vernieuwing (rating is verlopen)
Deze rating verloopt niet. Wel gelden de normale regels m.b.t. het meenemen van passagiers, namelijk dat de piloot in de afgelopen 90 dagen, 3 landingen en take-off’s moet hebben gedaan.
Overige informatie en wettekst
Verschillende EASA lidstaten hebben verschillende regels betreffende nachtvliegen. Zo is het in Nederland bijvoorbeeld verboden om ’s nachts VFR te vliegen. de nacht gaat in op sunset en stopt at sunrise In Belgie en vele andere landen mag men wel s’nachts vliegen en geldt dat de nacht ingaat 30′ na sunset en stopt 30′ voor sunrise. De regel dat de volledige cursus binnen 6 maanden moest worden afgerond is komen te vervallen. Om ’s nachts passagiers mee te mogen nemen dient de piloot in de afgelopen 90 dagen 3 take-offs en landingen te hebben gemaakt bij nacht.
1) Als de bevoegdheden van een LAPL, een SPL of een PPL voor vleugelvliegtuigen, TMG’s of luchtschepen moeten worden uitgeoefend in VFR-omstandigheden ’s nachts, moeten kandidaten een opleidingscursus aan een ATO afronden. De cursus moet het volgende omvatten:
i) theorieonderwijs;
▼M3
ii) ten minste 5 uur vliegtijd ’s nachts in de betreffende luchtvaartuigcategorie, waaronder ten minste 3 uur dubbelbesturingsonderricht met inbegrip van ten minste 1 uur overlandnavigatie met ten minste één overlandvlucht met dubbele besturing van ten minste 50 km (27 zeemijl) en 5 solostarts en 5 sololandingen tot volledige stilstand.
▼B
2) Voor het voltooien van de opleiding ’s nachts moeten LAPL-houders de basisopleiding instrumentvliegen afronden die vereist is voor de afgifte van de PPL.
3) Indien kandidaten houder zijn van een klassebevoegdverklaring voor zowel éénmotorige zuigervliegtuigen (land) en TMG’s, mogen ze de vereisten in punt 1) in één van beide klassen of in beide klassen vervullen.