Hyperflexibel

24/7 open, vliegen wanneer jij dat wilt.

Hoge trainingsstandaard

Persoonlijke en geduldige aanpak.

De laagste prijzen

Top prijs/kwaliteitsverhouding.

Opleiding verkeersvlieger (ATPL)

VERKEERSVLIEGERSBREVET: AIRLINE TRANSPORT PILOT LICENSE (ATPL)

Wil je piloot worden? Executive Flight Academy biedt de meest concurrerende pilotenopleiding van Nederland aan om verkeersvlieger te worden. (Geheel EASA approved uiteraard.) We doen dit gewoon in de Benelux zodat je niet naar verre oorden hoeft af te reizen met enorme visa procedures, hoge extra kosten voor reis- en verblijf en zeer pittige conversiekosten  van 15.000 Euro om na afloop het ICAO of FAA vliegbrevet weer naar een Europees EASA brevet om te zetten. Dus lekker vertrouwd en dichtbij zodat je niet hoeft af te wachten in ‘Verweggistan’ of je wel een deugdelijke opleiding krijgt.

We hebben er werkelijk alles aan gedaan om de kosten van de vlieglessen voor het ATPL pilotenopleiding zo laag mogelijk te houden. Je kunt bij EFA op elk moment instromen en starten of stoppen zonder wachttijd. Meer hierover kun je lezen op de “waarom ons?” pagina…Om beroepspiloot te worden heb je ongeveer 18-24 maanden nodig. Dit is afhankelijk van je beschikbaarheid, inzet en aanleg.

Onze modulaire ATPL opleiding tot piloot is zeer flexibel opgezet en bestaat uit maatwerk zodat je je vlieglessen ideaal kunt combineren met b.v. een 2e studie, werk of gezin indien je de part-time variant kiest. Onze aanpak is echt revolutionair en kenmerkt zich door een geduldige aanpak en veel persoonlijke aandacht daar waar nodig. Maar daarnaast laten we je zeker ook zo veel mogelijk zelf doen als mogelijk. Goed voor ‘character building’ en het bespaart je natuurlijk ook een hoop kosten. Je verlaat de vliegschool met een z.g.”frozen ATPL” licentie. Dat is een Commerciëel vliegbrevet met een Multi-Engine Piston en een Instrument Rating, een Multi-Crew-Coördination course en het ATPL theorie certificaat. Hiermee kun je overal solliciteren als First-Officer (FO) Later als je eenmaal bij een airline werkt krijg je aan de hand van een aantal ervaringscriteria, en na het ondergaan van een skilltest, je volledige ATPL vliegbrevet uitgereikt. Bekijk ook onze aparte modulaire ATPL theorie opleiding.

Lees onze unieke vliegopleidings Wiki, de enige plaats in NL waar alle EASA regelgeving kort en bondig is samengevat voor alle soorten piloot opleidingen!

Opleiding verkeersvlieger (ATPL)

De ATPL opleiding bestaat uit de volgende deelopleidingen

1 PRIVATE PILOT (PPL) Hoevenen/Antwerpen

PRIVATE PILOT (PPL)
Classroom course PPL theory€ 845
Overhead & Administration€ 385
Dual flight training 25 hrs with instructor€ 6,233
20 hrs solo flight€ 4,236
Long briefings (optional)
total€ 11,699
Discount deal -€ 750
TOTAL PRIVATE PILOT (PPL) with 2021 discount deal!*€ 10,949
*(all incl. except pilot supplies/books, government charges (LPE/Medical/Licensing), req. landings & exam fees) Rebate deal action for students finishing PPL within 1 year

2 NIGHT QUALIFICATION (NQ) Hoevenen/Antwerpen

Night Qualification (NQ)
Books + Docs + Briefings + ATO overhead€ 387
4 hrs dual flight training with instructor Cessna 152€ 654
1 hr solo flight Cessna 152€ 176
total€ 1,216
TOTAL NIGHT QUALIFICATION (NQ)*€ 1,216
*(all incl. except pilot supplies/books, government charges (LPE/Medical/Licensing), req. landings.

3 PILOT IN COMMAND (PIC) HOURBUILDING

Pilot In Command (PIC) HOURBUILDING
85 hrs solo on Cessna 152€ 13,890
TOTAL PILOT IN COMMAND (PIC) HOURBUILDING*€ 13,890
*(all incl. except pilot supplies/books, government charges (LPE/Medical/Licensing), req. landings.

4 AIR TRANSPORT PILOT (ATPL) THEORY COURSE

AIR TRANSPORT PILOT (ATPL) THEORY COURSE
Web based Distance learning system€ 2,228
Ebooks (included, paper books optional)
Brush-up course (online, no presence learning!)
Homework Support & Paper books (optional)
ATP-Online questionbank access 12 months€ 170
Jeppesen Student Route Manual€ 52
Overhead & Administration
TOTAL ATPL THEORY COURSE (ATPL)*€ 2,450
*(all incl. except pilot supplies/Paper books, government charges, exam fees)

5 SINGLE ENGINE INSTRUMENT RATING (IR) on CESSNA 182

INSTRUMENT RATING (IR) on DA40
Boeken + Docs + ATO overhead€ 1,210
IR Theory (optional if no ATPL theory)
35 hrs DA-40/42 FNPT II simulator€ 5,425
5 hrs dual C152 with instructor€ 1,059
10 hrs dual C172 with instructor€ 2,662
10 hours of briefings (estimated)€ 484
total€ 10,840
TOTAL SINGLE ENGINE INSTRUMENT RATING (IR) on DA-40 G1000 *€ 10,840
*(all incl. except pilot supplies/books, theory course, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases)

6 COMMERCIAL PILOT LICENSE (CPL)

6 COMMERCIAL PILOT LICENSE (CPL)
Books + Docs + Briefings + ATO overhead€ 411
10 hrs dual flight C152 with instructor€ 1,997
5 hrs dual flight with instructor PA34€ 3,116
total€ 5,524
TOTAL COMMERCIAL PILOT LICENSE (CPL)*€ 5,524
*(all incl. except theory course, pilot supplies/books, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases)

7 MULTI-ENGINE (MEP) VFR+IFR RATING

MULTI-ENGINE (MEP) VFR+IFR RATING
Books + Docs + ATO overhead€ 802
6 hrs MEP VFR PA34 with instructor€ 3,739
2 hrs MEP IFR PA34 with instructor€ 1,367
3 hrs MEP IFR SIM with instructor€853
Briefings (estimated)€ 339
total€ 7,100
TOTAL MULTI-ENGINE RATING (MEP) VFR-+IFR RATING *€ 7,100
*(all incl. except pilot supplies/books, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases )

8 MULTI CREW COORDINATION COURSE (MCC)

MULTI CREW COORDINATION COURSE (MCC)
on FNPTII simulator€ 2,420
TOTAL MULTI CREW COORDINATION COURSE (MCC) on FNPTII*€ 2,420
*(all incl. except pilot supplies/books, government charges)

9 TOTAL AIRLINE PILOT LICENSE (ATPL)

*(all incl. except pilot supplies/books, government charges)
TOTAL AIRLINE PILOT LICENSE (ATPL)*€ 54,388
*(all incl. except pilot supplies/books, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases )

TOTAL

€ 54,388

*(all incl. except pilot supplies/books, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases )

 

Specifieke voordelen van een verkeersvliegersbrevet (ATPL) halen bij ExecutiveFlight

  • Discount prijsniveau, nergens voordeliger. Uiteraard met behoud van kwaliteit! Zie de “Waarom ons?” pagina om te zien hoe we dit klaarspelen.
  • Je kunt op elk moment starten met de vlieglessen. Wij houden rekening met je beschikbaarheid en met je maandelijkse budget.
  • Je zit niet meteen vast aan de hele piloten opleiding en aan een torenhoge rentedragende lening plus aflossing. Pay as you go…
  • Je bepaalt je eigen tempo, afhankelijk van je financiën, tijd en omstandigheden.
  • Je mag zelf aangeven wanneer je wilt vliegen, briefen of theorieles wilt volgen. Dit kan dus full-time klassikaal of alleen in het weekend en in de avonduren. Ideaal voor een part-time studie naast werk en gezin want wij zijn 24/7 open for business!

Theorielocatie

Te volgen op de volgende locaties:

Meer (Vlak bij Breda)
Londenstraat 7, 2321 Meer/Hoogstraten, België

Vlieglocaties

Te volgen op de volgende vliegvelden:

Rotterdam The Hague Airport
Rotterdam Airportplein 60, 3045AP Rotterdam, NL

Hoevenen airfield
Dijkstraat 1, 2940 Stabroek, B

Antwerp International Airport
Luchthavenlei 1, bus 32, 2100 Antwerpen, B

Liege Airport
Rue de l’Aeroport, 4460 Grace-Hollogne, B

Charleroi Airport
Rue des Fusillés, Jumet 6040 Charleroi, B

Duur

1,5 -2,5  jaar al naar gelang vliegaanleg, beschikbaarheid v.d. student en maandbudget.

Trainingsoverzicht EASA-ATPL

Je begint onmiddellijk met de praktische vlieglessen tijdens de theorieopleiding. Wij zijn van mening dat dit zeer positief werkt op de motivatie en de begripsvorming van onze PPL en ATPL studenten. Gedurende de frozen ATPL vliegopleiding doorloop je de volgende stadia:

Je inspanningen resulteren per etappe in een apart vliegbrevet of rating.

De theorieopleiding voor de verkeersvlieger van Executive Flight Academy bestaat uit een unieke combinatie van distance learning en klassikaal onderricht met individuele Home Work Support (HWS) en z.g. “brush-up courses” waarbij we “best of both worlds” met elkaar combineren.

EFA maakt gebruik van de online digital classroom van Scandinavian Airline Academy (SAA) zodat je enorm veel in je eigen tijd thuis kunt doen terwijl een team van gespecialiseerde Ground Instructors elke vraag binnen 48 uur kan beantwoorden. We kunnen zo het aantal klassikale lesuren van 650 naar 65 terugbrengen. Tel uit je winst in tijd, reis- en verblijfskosten! Voor meer info over onze unieke ATPL theorieopleiding klik je hier.

 

Algemeen

Het ATPL is het hoogst mogelijke brevet voor de commerciële piloot. Het wordt verkregen wanneer een piloot een flink aantal uren ervaring heeft met het vliegen van airliners. Piloten verlaten hun flight academy met een zogenaamd “frozen ATPL”, dit is een CPL (commercial pilot license) met ATPL theorie niveau. Het frozen ATPL wordt een volledig ATPL als de piloot na zijn opleiding aan de ervaringseis van het ATPL voldoet.

Overige informatie en wettekst

BEWIJS VAN BEVOEGDHEID ALS VERKEERSPILOOT — ATPL

SECTIE 1

Algemene eisen

FCL.500    ATPL — Minimumleeftijd

Een kandidaat voor een ATPL moet ten minste 21 jaar oud zijn.
FCL.505    ATPL — Bevoegdheden

a)
De bevoegdheden van de houder van een ATPL bestaan, binnen de toepasselijke luchtvaartuigcategorie, uit:
1) het uitoefenen van alle bevoegdheden van de houder van een LAPL, een PPL en een CPL;
2) het optreden als PIC in luchtvaartuigen betrokken bij commercieel luchtvervoer.
b)
Kandidaten voor de afgifte van een ATPL moeten voldoen aan de eisen voor de typebevoegdverklaring van het luchtvaartuig dat wordt gebruikt tijdens de vaardigheidstest.
FCL.515    ATPL — Opleidingscursus en theorie-examens

a)
Cursus. Een kandidaat voor een ATPL moet een opleidingscursus hebben gevolgd aan een ATO. De cursus moet ofwel een geïntegreerde opleidingscursus of een modulaire cursus zijn, in overeenstemming met aanhangsel 3 van dit deel.
b)
Examen. Een kandidaat voor een ATPL moet blijk geven van een niveau van kennis dat toepasselijk is voor de toegekende bevoegdheden over de volgende onderwerpen:
— luchtvaartwetgeving,
— algemene kennis van het luchtvaartuig — vliegtuigconstructie/systemen/voortstuwingsinrichting,
— algemene kennis van het luchtvaartuig — instrumenten,
— massa en zwaartepuntsligging,
— vliegtuigprestaties,
— vluchtplanning en vluchtvoortgangscontrole,
— menselijke prestaties,
— meteorologie,
— algemene navigatie,
— radionavigatie,
— operationele procedures,
— beginselen van het vliegen,
— VFR-communicatie,
— IFR-communicatie.
SECTIE 2

Specifieke eisen voor de categorie vleugelvliegtuigen — ATPL(A)

FCL.505.A    ATPL(A) — Beperking van bevoegdheden voor bestuurders die voordien houder waren van een MPL

Als de houder van een ATPL(A) voordien enkel houder was van een MPL, worden de bevoegdheden van het bewijs van bevoegdheid beperkt tot meerpilootbediening, tenzij de houder voldoet aan FCL.405.A, punt b), 2) en punt c), voor éénpilootoperaties.
FCL.510.A    ATPL(A) — Toelatingseisen, ervaring en vrijstellingen

a)
Toelatingseisen. Een kandidaat voor een ATPL(A) moet houder zijn van:
1) een MPL; of
2) een CPL(A) en een meermotorige IR voor vleugelvliegtuigen. In dit geval moet de kandidaat ook MCC instructie hebben gekregen.
b)
Ervaring. Kandidaten voor een ATPL(A) moeten ten minste 1 500 uur hebben gevlogen in vleugelvliegtuigen, met inbegrip van ten minste:
1) 500 uur als meerpilootbediening in vleugelvliegtuigen;
2)

i) 500 uur als PIC onder toezicht; of
ii) 250 uur als PIC; of
iii) 250 uur, met inbegrip van ten minste 70 uur als PIC, en de resterende vliegtijd als PIC onder toezicht;
3) 200 uur overlandvliegtijd waarvan ten minste 100 uur als PIC of PIC onder toezicht;
4) 75 uur instrumenttijd waarvan maximaal 30 uur simulatortijd; en
5) 100 uur nachtvluchten als PIC of tweede bestuurder.
Van de 1 500 uur vliegtijd mag een maximum van 100 uur zijn volbracht in een FFS en FNPT. Van die 100 uur mag ten hoogste 25 uur zijn gedaan in een FNPT.
c)
Vrijstelling.
1) Houders van een bewijs van bevoegdheid als bestuurder van andere categorieën van luchtvaartuigen krijgen vrijstelling voor vliegtijd met een maximum van:
i) voor TMG’s of zweefvliegtuigen, 30 uur gevlogen als PIC;
ii) voor helikopters, 50 % van alle vliegtijd eisen onder punt b).
▼M3
2) Houders van een bewijs van bevoegdheid als boordwerktuigkundige, afgegeven volgens toepasselijke nationale regels, krijgen 50 % van de vliegtijd als boordwerktuigkundige toegekend tot een maximum van 250 uur. Deze 250 uur mag worden toegekend ten behoeve van de eis van 1 500 uur in punt b), en de eis van 500 uur in punt b), 1), mits de totale vrijstelling ten behoeve van een van deze punten de 250 uur niet te boven gaat.
▼B
d)
Alvorens de vaardigheidstest voor de ATPL(A) wordt afgelegd, moet de ervaring die wordt vereist volgens punt b) zijn opgedaan.
FCL.520.A    ATPL(A) — Vaardigheidstest

Aan de hand van een vaardigheidstest in overeenstemming met aanhangsel 9 van dit deel, moet een kandidaat voor een ATPL(A) blijk geven van de vaardigheid om, als PIC van een meerpiloot-gecertificeerd vleugelvliegtuig onder IFR, de relevante procedures en manoeuvres uit te kunnen voeren met een graad van vakbekwaamheid passend bij de bevoegdheden die worden verleend.
De vaardigheidstest moet worden afgelegd in het vleugelvliegtuig of een naar behoren gekwalificeerde FFS die representatief is voor hetzelfde type.