Hyperflexibel

24/7 open, vliegen wanneer jij dat wilt.

Hoge trainingsstandaard

Persoonlijke en geduldige aanpak.

De laagste prijzen

Top prijs/kwaliteitsverhouding.

MCC en UPRT

Na het analyseren van diverse ongelukken waaronder de KLM/Pan-Am ramp in Tenerife is gebleken dat het gevaarlijkste onderdeel van een vliegtuig de piloot zelf is! Daarom wordt er tegenwoordig verplicht veel nadruk gelegd op een goede samenwerking in de cockpit tijdens de vliegopleiding van verkeersvliegers. 1+1 moet 3 worden.

Multi Crew Coordination Course (MCC)

Je kunt ervoor kiezen om een MCC opleiding te doen van een week op een FNPTII fixed base simulator voor Boeing 737 maar je kunt je Multi Crew Coordination course (MCC) bij ExecutiveFlight ook op een echte fully approved “full motion Six-Axis” B737 airline vliegsimulator doen voor een hele schappelijke meerprijs! Zie de Prijzen pagina.

Lees onze unieke vliegopleidings Wiki, de enige plaats in NL waar alle EASA regelgeving kort en bondig is samengevat voor alle soorten piloot opleidingen!

Multi Crew Coordination Course (MCC)
Jet Orientation Course (JOC)
JOC voor het vliegen van heavy jets

Deze hoogwaardige training is speciaal ontworpen om je de team skills bij te brengen die je hard nodig zult hebben op de moderne multi-crew flight decks van vandaag de dag. Het team van vlieginstructeurs is ervaren en bestaat geheel uit ex-airline captains met vele duizenden vlieguren. Deze enthousiaste mensen zullen je bij de hand nemen en introduceren in de airline wereld. Ze hebben een schat aan informatie die ze graag met je delen om in no time te leren hoe het is om een heavy jet te besturen. Dit alles onder normale, abnormale en emergency vliegcondities. Alles wordt uitgebreid uiteengezet gedurende de groundschool stage waarna je het in praktijk gaat brengen in de vliegsimulator.

Zo sla je 2 vliegen in een klap: Je haalt je MCC èn je doet zeer waardevolle ervaring op in de meest gebruikte airliner ter wereld. Op deze wijze ben je maximaal voorbereid op de volgende stappen in je carrière zoals je eerste airline interview en de daaropvolgende sim check. De Type Rating Instructors (TRI’s) kennen het airline recruitment process van de meeste airlines in detail en kunnen je zelfs adviseren omtrent de meest gebruikte scenario’s die je bij de diverse airlines kunt verwachten tijdens je simcheck.

Wie denk jij dat het meeste kans maakt om aangenomen te worden? Iemand uit een regulier MCC traject of jij met al 20 uur ervaring op de 737 in the pocket?

Startvereisten MCC en UPRT

  • PPL of CPL met een geldige ME-IR Rating
  • De MCC cursus o.b.v. een FNPTII duurt 15 uur als je alleen vliegt of 20 uur als je samen met een andere student geplaatst kan worden. (10 uur pilot flying en 10 uur pilot non flying)
  • EF is uniek op grond van het feit dat deze MCC maar 1 week durt ipv 2 weken elders!

MCC overview

Je krijgt 25 uur theorie briefings:

  • 15-20 uur vliegtijd op de simulator
  • Je studeert in een zeer moderne omgeving, voorzien van de allerlaatste B737 / B747 Computer Based Training (CBT) & Audio Visual (AV) trainingsmiddelen.

Upset Prevention and Recovery Training

Misschien heb je al eens gehoord van de UPRT training, maar wat is dat nu eigenlijk? UPRT staat voor Upset Prevention and Recovery training. In deze training krijg je een theoretische uitleg en praktische ervaring van unusual attitudes en hoe je deze moet herstellen. EASA zag de noodzaak hier van in omdat de huidig opgeleide piloten te weinig ervaring hebben met unusual attitudes…

De meeste zullen al wat ervaring hebben met Basic UPRT zoals in de PPL wordt gedaan met stalls en spins. Maar in de Advanced UPRT ga je echt de limieten opzoeken om je skills te verbeteren. De UPRT zorgt ervoor dat je meer in controle bent in welke situatie dan ook. In andere woorden it makes you a better pilot!

Waarom heb ik de UPRT nodig?

De UPRT is sinds December 2019 verplicht gesteld door EASA. Zonder deze training mag je geen Type rating halen voor een bepaald vliegtuig. Eerst werd de UPRT gedaan tijdens de type rating, maar nu is het verplicht voordat je begint aan een typerating.

UPRT overview

Voor de cursus zal je het volgende moeten doen:

  • 5 uur theorie
  • 3 uur dual flight training
MCC & UPRT

We hebben er alles aan gedaan om de prijzen zo laag mogelijk te houden.

MULTI CREW COORDINATION COURSE (MCC) € 2,535 & UPRT € 1,755

MULTI CREW COORDINATION COURSE (MCC) + UPSET AND RECOVERY TRAINING (UPRT)
MCC on FNPTII simulator€ 2,535
UPRT on C172€ 1,755
TOTAL MULTI CREW COORDINATION COURSE (MCC) + UPSET AND RECOVERY TRAINING (UPRT)*€ 4,290
*(all incl. except pilot supplies/books, government charges)

TOTAL MCC

€ 2,535

*(all incl. except pilot supplies/books, government charges)

TOTAL UPRT

€ 2,535
€ 1,755

*(all incl. except pilot supplies/books, government charges)

Specifieke voordelen van MCC en JOC bij ExecutiveFlight

  • Naar keuze de MCC en JOC doen op een FNPTII of op een Full Flight Airline Simulator. De (optionele, wettelijk niet verplichte) JOC doen op een FFS (Full Flight Simulator) is vaak een vereiste bij de airlines en bereidt je sowieso enorm goed voor op de airline grading en de Type Rating (TR) op B737 of Airbus A320 etc.

Locatie

Op aanvraag

Duur

MCC: 1-2 weken. | JOC: 2 dagen. Afhankelijk van de beschikbaarheid van de kandidaat.

MCC training overzicht

De MCC cursus o.b.v. een FNPTII duurt 5 dagen waarvan 3 dagen theorie, de MCC op de full airline sim duurt 10 dagen waarvan 5 theorie: Je studeert in een zeer moderne omgeving, voorzien van de allerlaatste B737 / B747 Computer Based Training (CBT) & Audio Visual (AV) trainingsmiddelen. Je zit maar liefst 10 dagen in deze simulator met in totaal 20 uur full motion jet simulator tijd. (10 uur Pilot flying & 10 uur Pilot nonflying) Alle manuals en doc’s zijn inbegrepen.

Jet Orientation Cource (JOC) training overzicht

De 5 daagse JOC’ s bestaan uit een halve dag briefings waarna je 10 opwindende vlieguren (5 Pilot Flying & 3 Pilot Non Flying) beleeft in de full motion Six-Axis” B737 airline simulator.

Wettelijke eisen

De MCC-opleidingscursus moet ten minste het onderstaande bevatten:

1) 25 uur theorieonderwijs en oefeningen; en

2) 20 uur praktische MCC-opleiding, of 15 uur in het geval van leerling-piloten die een geïntegreerde ATP-cursus volgen. Er moet gebruik worden gemaakt van een FNPT II MCC of een FFS. Indien de MCC-opleiding wordt gecombineerd met initiële opleiding voor typebevoegdverklaring, mag de praktische MCC-opleiding worden beperkt tot niet minder dan 10 uur als dezelfde FFS wordt gebruikt voor zowel de opleiding voor MCC als die voor de typebevoegdverklaring.

b) De MCC-opleiding moet binnen de zes maanden worden voltooid aan een ATO.

c) Tenzij de MCC-cursus werd gecombineerd met een cursus voor een typebevoegdverklaring, ontvangt de kandidaat bij het voltooien van de MCC-opleidingscursus een certificaat van voltooiing.

d) Een kandidaat die een MCC-opleiding heeft voltooid voor een andere luchtvaartuigcategorie is vrijgesteld van de eisen onder a), 1). FCL.740.A Verlenging van klasse- en typebevoegdverklaringen — Vleugelvliegtuigen

ALGEMEEN

Welke vliegopleidingen biedt Executive Flight Academy aan?
Private Pilote Licence (PPL license)
Night Qualification (NQ)
Airline transport pilot (frozen ATPL license)
Commercial Pilot (CPL license)
Instrument Rating(IR)
Multi-Engine Piston (MEP) Rating VFR en IFR
Multi Crew Coordination Course (MCC)
Flight instructor Ratings (FI, CRI, IRI)
English Language Proficiency Endorsement (LPE)
Typeratings Airbus, Boeing
Conversions from FAA/ICAO to EASA licenses
On request: Bush-flying, Mountain rating. Aerobatics

Op welke locaties in de Benelux kan ik deze opleidingen  volgen?
Zie Bedrijfsinfo/Vlieglocaties in het topmenu van de website.

Wat zijn de minimale eisen m.b.t. vooropleiding voor de opleiding tot verkeersvlieger (ATPL)?
HAVO/MBO4 niveau of een buitenlands equivalent met de vakken wiskunde B en natuurkunde. Verder wordt proficientie in Engels verwacht. Indien je niet aan deze ingangseisen voldoet bieden wij een z.g. “bridgecourse” aan waarin je tijdens het privépiloot (PPL) traject wordt klaargestoomt voor de verkeersvliegers (ATPL) theorieopleiding.

Internationale studenten kunnen ook kijken op IDW (Informatiecentrum Diploma Waardering) Tel: 079-3217930 of www.idw.nl.

Wat zijn de minimale eisen m.b.t. vooropleiding voor het behalen van een brevet voor privépiloot (PPL) ?
geen

Ik heb niet te bovenstaande vooropleiding genoten, wat nu?
Als uit een ailine assessment voldoende aanleg blijkt en de student de juiste motivatie laat zien tijdens de studie, dan kunnen we een zogeheten “bridge course” (Wis- en natuurkunde) aanbieden zodat we de kandidaat tijdens het PPL traject van de verkeersvliegersopleiding kunnen klaarstomen voor de verkeersvliegers of Air Transport Pilot License (ATPL) theoriestudie.

Zijn er ook vrouwen die aan de opleiding beginnen?
Uiteraard! Grofweg 20% van de studenten zijn vrouw.

Is de studie om verkeersvlieger te worden moeilijk?
Als je het assessment goed doorstaat en je over de juiste motivatie beschikt is de opleiding goed te doen.

Wat zijn de leeftijdsgrenzen?
Men moet minimaal 16 jaar zijn om een PPL opleiding te kunnen starten en je moet 17 jaar oud zijn om op examen te gaan of om het brevet voor privépiloot (PPL) te kunnen aanvragen. Verder raden we mensen die een airline-job ambiëren aan om niet meer te beginnen aan de opleiding na hun 34ste. Voor de andere General Aviation sectoren binnen de luchtvaart (zoals private business flights en vlieginstructie) is er eigenlijk geen leeftijdslimiet.

Wat moet ik doen om te beginnen?
Om te beginnen stuur je ons een email via info@executiveflight. Dan plannen we een intake gesprek in en eventueel een rondleiding of een proefvlucht. Bij een verkeersvliegers of ATPL opleiding raden we aan om ook een assessment te doen.

Waar kan ik mijn medische keuring doen?
Er zijn verschillende opties in Nederland en België, we kunnen je helpen de meest geschikte te vinden.

Ik draag een bril, is dat een probleem?
Het dragen van een bril is geen probleem voor verkeersvliegers, enkel voor jachtvliegers. Echter, er is wel een maximale correctie van +/- 6 toegestaan. Ook is kleurenblindheid een probleem. Let op: Zoek zeer zorgvuldig uit welke laserbehandelingen wel en niet zijn toegestaan.

Ik ben 2.01m lang, is dat acceptabel?
Je lengte moet tussen de 157.5cm en 203cm zijn. Als je langer dan 190.5cm bent dan mogen je benen niet langer dan 130cm zijn.

Wanneer kan ik starten met mijn vliegtraining bij Executive Flight?
Wanneer je wilt! Geen wachttijden.

How lang duurt het om verkeersvlieger te worden?
Tussen de 18 en de 24 maanden, afhankelijk van de gekozen trainingslocatie, discipline, motivatie, maandelijks budget en weersomstandigheden.

Waar ga ik wonen?
Ofwel thuis ofwel een paar dagen per week in een van onze betaalbare onderkomens bij de Nederlands-Belgische grens. Op kamers gaan is uiteraard ook een mogelijkheid.

Hoe kan ik dit financieren?
Vroeger waren er verschillende banken en instanties bereidt geld uit te lenen voor vliegtrainingen. Echter, tegenwoordig zijn deze opties niet meer beschikbaar door de financiële crisis. En dat is maar goed ook. Zie de pagina Financiering op de website! We adviseren dan ook sterk om tijdens de opleiding te blijven werken en het geld bij familie en vrienden te lenen of evt. de hypotheek te verhogen.

Wanneer moet ik welk bedrag betalen?
i.t.t. de meeste andere vliegscholen betaal je bij ExecutiveFlightAcademy “as you go”. Je stort voor PPL een flight credit van 2.420,- euro en voor ATPL een flight credit van 4.840,- euro en hieruit voldoe je alle geleverde diensten voor vliegtuig, instructeur, briefing en pilot supplies. Als je credit 500,- bedraagt krijg je telkens een nieuw factuur. Je zit dus bij ons nooit vast aan een hele opleiding, een dure lening of wat dan ook en we moeten ons dag in dag uit naar jou toe bewijzen als organisatie. Het eerste jaar van een ATPL opleiding is relatief goedkoop en kost ongeveer 25.000,- euro. Het tweede jaar komt op 35.000,-. De PPL opleiding bestaat uit ongeveer 2.420,-  initieël en dan 2.420,- euro per 1,5 maand.

MEDISCH

Algemene keuringsinfromatie
Indien u een medische historie heeft, overleg dan altijd eerst met ExecutiveFlight voordat u formulieren invult en contact opneemt met eender welk aeromedisch instituut.

Lengte
Lengte tussen de 157,5 cm and 203 cm Als je langer bent dan 190,5 cm, mag je beenlengte niet langer zijn dan 130 cm

Kan ik zonder vliegbrevet een vliegmedische keuring aangaan?
Iedereen die 16 jaar of ouder is kan zo’n keuring laten doen en als hij/zij dat wenst een medische verklaring aanvragen. U hoeft daarvoor (nog) geen vliegbrevet te hebben. In sommige gevallen is keuren op jongere leeftijd ook mogelijk.
Als u van plan bent een vliegopleiding te gaan volgen adviseren wij van tevoren een keuring te laten doen om vast te stellen of u medisch aan de gestelde eisen voldoet.

Wat is het doel van de medische keuring?
Het doel van de vliegmedische keuring is vast te stellen of uw gezondheidstoestand al of niet een risico oplevert voor de vliegveiligheid. Het is dus een veiligheidskeuring die wordt verricht op last van de overheid. Vandaar dat het keuringsprogramma ook door de overheid wordt vastgesteld.

Elke gezondheidstoestand kan veranderen door ziekte of een ongeval. Ook kan het zijn dat na jaren een gebrek aan het licht komt dat nog niet bekend was. Keuringen moeten daarom regelmatig herhaald worden en frequenter plaatsvinden naarmate men ouder wordt.

Indien u volgens de regelgeving vliegmedisch geschikt bent ontvangt u een “medische verklaring” (=medical certificate)”

Wanneer kan ik een medische keuring doen?
Wanneer u al een medische verklaring hebt en deze op tijd wilt vernieuwen is het verstandig de keuring binnen 45 dagen voor de einddatum van de medische verklaring te laten plaatsvinden. Volgens de EASA regelgeving is de ingangsdatum van de nieuwe verklaring dan gelijk aan de einddatum van de oude. Als u zich eerder dan die 45 dagen laat keuren, geldt de nieuwe medische verklaring vanaf die keuringsdatum. Als de keuring plaatsvindt na de vervaldatum van de oude medische verklaring, geldt de nieuwe datum eveneens vanaf de keuringsdatum.

Wij adviseren uw medische verklaring altijd te controleren om te zien of er geen vergissingen zijn gemaakt.”

Wordt ik opgeroepen voor mijn medische keuring?
Het blijft uw eigen verantwoordelijkheid om de verloopdatum van uw medische verklaring te bewaken en een afspraak te maken

Kan ik de verplichte keuring uitbreiden met extra onderzoeken? b.v. naar prostaatkanker?
Afhankelijk van het gekozen keuringsinstituut kunt u het onderzoek naar eigen goeddunken uitbreiden. Geeft u dat dan bij het reserveren van uw keuring op wat uw wensen zijn. Mocht er uit de uitslagen van zulk extra onderzoek een afwijking blijken dan kan het zijn dat de keuringsarts hiervan melding moet maken.

Moet ik het gebruik van medicijnen melden bij de keuring?
Ja, alle medicijnen die u gebruikt moet u aan de keuringsarts melden. Het maakt niet uit of u deze medicijnen op recept hebt gekregen, dan wel zelf gekocht hebt in een drogisterij of apotheek. Denk ook aan medicijnen die u –met of zonder recept –in het buitenland gekocht hebt. Ook de anticonceptiepil is een “medicijn”.

Is er een wachtlijst?
Afhankelijke van het gekozen instituut 0 dagen tot 2-3 weken. De praktijk leert dat het verstandig is de afspraak bijtijds (d.w.z. minstens 4 weken van tevoren) te plannen, omdat er anders een kans is dat men geen plaats heeft op de dag waaraan u de voorkeur geeft. NB U mag niet solo vliegen zonder medische verklaring.

Wat neem ik mee op de dag van de keuring?
Wat u moet meebrengen:
– als legitimatiebewijs uw paspoort; een rijbewijs is geen geldige legitimatie
– uw vliegbrevet en medische verklaring indien u er al een heeft
– de door u ingevulde Aeromedische formulieren die u toegezonden krijgt
– uw bril, leesbril en de reservebril (ook als u contactlenzen heeft) en, indien u voor klasse 2 gekeurd wordt, ook het brilrecept van opticien of oogarts

U meldt zich aan de balie en ontvangt uw persoonlijk dossier met het programma van uw keuring. Wat er op het programma staat, hangt af van het type brevet, uw leeftijd en wat er bij de laatste keuring is onderzocht.

U gaat vervolgens langs de diverse ‘keuringsstations’ voor het onderzoek van ogen, urine enz. en daarna komt u terecht bij de keuringsarts.

De keuringsarts beoordeelt alle uitslagen, verricht lichamelijk onderzoek en stelt vast of u in aanmerking kunt komen voor de afgifte van een (nieuwe) medische verklaring, dan wel of het nodig is aanvullend onderzoek te doen of gegevens op te vragen.

Hoe lang duurt een medische keuring?
Een eerste keuring duurt 3 à 4 uur (klasse 1 en klasse 2)
Een herkeuring duurt 1,5 à 2 uur (klasse 1 en klasse 2), afhankelijk van wat er op het keuringsprogramma staat.
De inhoud van de keuring hangt af van het type brevet, de leeftijd, en welke keuring de laatste keer heeft plaatsgevonden.

Wat gebeurt er tijdens de keuring?
Het programma wisselt van inhoud. Wat er gebeurt hangt af van het type keuring, de leeftijd en welke keuring de laatste keer heeft plaatsgevonden. Als eerder een ziekte of afwijking is geconstateerd, kan dat ook een rol spelen. Het keuringsprogramma kan de volgende onderdelen bevatten:
– Anamnese (ziektegeschiedenis)
– Antropometrie (lengte, gewicht)
– Onderzoek van het gezichtsvermogen (=visus) + optometrie
– Onderzoek van het gehoor
– Electro-encefalografie (EEG)
– Electro-cardiografie (ECG)
– Echocardiografie
– Longfunctie-onderzoek
– Bloed- en urineonderzoek
– Algemeen lichamelijk onderzoek

Het programma wordt afgewikkeld onder verantwoordelijkheid van een gecertificeerde luchtvaartgeneeskundige (Authorized Medical Examiner = AME); deze verricht ook de keuring, d.w.z. stelt vast of aan de eisen van EASA wordt voldaan.
Vanwege deze regelgeving zijn resultaten van een elders uitgevoerd uitgebreid medisch onderzoek niet bruikbaar.

Wanneer ontvang ik mijn medische verklaring?
De praktijk leert dat het als regel ca. 15 dagen kost voordat de Medische Verklaring wordt verstrekt, gerekend vanaf de datum van onderzoek. Als de keuring niet meteen kan worden afgerond, omdat er nog gegevens nodig zijn, kan het langer duren. Wanneer het om een eerste (zgn. initiële) keuring gaat, duurt het langer voor het onderzoek is afgerond en voordat de medische verklaring kan worden verstrekt. Men moet in dit geval rekenen op 2 à 3 weken.

Kan ik me ook voor andere, niet Europese landen, laten keuren?
Ja, op Schiphol kan dit. Behalve voor alle EASA -landen (Europese landen waaronder Nederland) kan men je ook keuren voor:
USA (FAA)
Australië
Nieuw Zeeland
Japan en binnenkort ook Zuid-Afrika

OGEN

Een bril dragen is geen enkel probleem voor verkeersvliegers, alleen voor jachtvliegers. Echter de maximaal toegelaten correctie is +/- 5 a 6. Kleurenblindheid kan ook een probleem vormen.

Ik denk erover om een hoornvliesbehandeling met laser te laten doen. Mag ik daarna nog vliegen?
De piloot die een laserbehandeling van het hoornvlies heeft ondergaan wordt, bij een initiële keuring voor
het klasse 1 en 2 brevet, alleen goedgekeurd onder bepaalde voorwaarden. Het is verstandig voor een
eventuele ingreep uzelf goed op de hoogte van deze voorwaarden te stellen. Bij een herkeuring kan men, ook onder voorwaarden, worden goedgekeurd. Men mag in elk geval 3 maanden lang niet vliegen. En na de ingreep moeten de resultaten via een ogentest ook aan voorwaarden voldoen. Voor vliegers valt de behandeling om die reden voorlopig niet aan te bevelen.

Mag ik met een bril wel vliegen?
Ja, onder bepaalde voorwaarden mag de piloot een bril dragen. De regels zijn verschillend voor klasse 1 en klasse 2 brevetten.

Wat voor eisen worden er gesteld aan kleuren zien?
Zowel bij klasse 1 als klasse 2 keuringen moet het kleuren zien volledig intact zijn. Bij klasse 2 keuringen kan van deze eis worden afgeweken met een restrictie.

Hoe wordt kleuren zien bepaald?
Het kleuren zien wordt getest door middel van de ISHIHARA test. Indien het resultaat niet goed is dan volgt nader onderzoek.

Kan ik mijn ogen apart laten onderzoeken?
Ja, en dat kan u kosten en teleurstelling besparen als u nog geen brevet hebt en aan het begin van een opleiding staat. Voor advies en eventuele tarieven kunt u het beste telefonisch contact met ons opnemen of uw vraag aan ons mailen.

Zijn contactlenzen toegestaan?
Ja, men mag tijdens het vliegen gewonen contactlenzen dragen (hard dan wel zacht) mits deze zuurstofdoorlatend zijn.
Het gebruik van zgn. ortho-keratotische lenzen (die het hoornvlies vervormen) zijn niet toegestaan, tenzij de arts van de overheid daarvoor een uitzondering maakt.
De regels voor de sterkte zijn dezelfde als bij de bril. De oogmeting dient in het kader van de keuring plaats te vinden. Bepalend is niet de sterkte van uw lenzen maar de sterkte van de lenzen die nodig zijn voor de best mogelijke ( = maximale) visus.
Bij het doen van de oogmeting mogen ortho-keratotische lenzen 3 weken lang niet gedragen zijn. Ook zijn bifocale of multifocale lenzen niet toegestaan.”

GEHOOR

Mag ik vliegen met buisjes in mijn oren?
Ja, trommelvliesbuisjes zijn voor een piloot in principe geen probleem.

Ik hoor niet goed. Wat voor gevolgen heeft dat?
Bij de eerste keuring klasse 1 en klasse 2 voor instrument rating (IR) wordt een gehoortest (audiogram) gemaakt. Men mag op 500, 1.000 en 2.000 Hz geen gehoorverlies hebben van meer dan 20 dB, bij 3.000 Hz van 35 dB. Bij de herkeuring liggen de eisen iets lager. Bij een klasse 2 brevet zonder instrument rating moet er uitsluitend goede spraakverstaanbaarheid op 2 meter zijn (met de rug naar de onderzoeker gewend) Een audiogram voor klasse 2 zonder IR wordt niet vereist.”

MEDICIJNEN

Mag ik vliegen met Viagra?
Het is inherent aan de werking van Viagra dat de bloedvaten worden beïnvloed. Dat geldt niet alleen voor de penis, maar ook voor andere delen van het lichaam. Daarom mag dit middel niet samen met andere bloedvatverwijdende middelen (zoals nitraten) worden gebruikt en zijn er enkele bijwerkingen bekend. Daartoe behoren hoofdpijn en stoornissen in kleur zien; het laatste wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een veranderende doorbloeding van het netvlies. De FAA stelt dat na gebruik van Viagra 6 uur niet gevlogen mag worden, doch de duur van de nawerking is nog onvoldoende bekend. Daarom is het veilig om na het gebruik van Viagra een periode van 12 uur aan te houden.

Moet ik het gebruik van medicijnen melden bij de keuring?
Ja, alle medicijnen die u gebruikt moet u aan de keuringsarts melden. Het maakt niet uit of u deze medicijnen op recept hebt gekregen, dan wel zelf gekocht hebt in een drogisterij of apotheek. Denk ook aan medicijnen die u –met of zonder recept –in het buitenland gekocht hebt. Ook de anticonceptiepil is een “medicijn”.

Welke medicijnen mag je nu eigenlijk wel/niet gebruiken als je vliegt?
Medicijnen waarvan in de bijsluiter staat dat ze de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden, mogen door een piloot niet gebruikt worden. Ook antistolling middelen zoals Sintrom, Sintrommitis, Acenocoumarol, enz. mogen door vliegers niet gebruikt worden. Bij gebruik van nieuwe medicijnen (ook antibiotica) mag men de eerste paar dagen niet vliegen. Daarna mag men slechts weer vliegen indien er geen bijwerkingen zijn en men zich weer helemaal fit voelt (het kan zijn dat de onderliggende aandoening reden voor ongeschiktheid is). Wanneer de kuur voltooid is en er geen klachten meer zijn, kan men weer gewoon vliegen. Vraag bij twijfel advies aan uw keuringsarts.

ZWANGERSCHAP

Mag ik vliegen wanneer ik zwanger ben?
U mag als piloot niet vliegen zodra bekend is dat u zwanger bent. Dat geldt voor de gehele zwangerschapsperiode. Onder bepaalde voorwaarden kan de AMS ( = Aeromedical Section van de Inspectie Verkeer & Waterstaat, Divisie Luchtvaart) toestemming geven om te vliegen, mits binnen de eerste 26 weken van de zwangerschap. Na de zwangerschap mag weer gevlogen worden wanneer men volledig hersteld is van de gevolgen van de zwangerschap en de bevalling. Een verklaring van de arts of vroedvrouw is noodzakelijk.FAQ – Aeromedisch Instituut Page 9 www.aeromed.nl

ALCOHOLGEBRUIK

Hoeveel alcohol mag ik drinken?
Voorafgaand aan of tijdens de vlucht mag uiteraard helemaal niet gedronken worden. De vuistregel is “10 hours from bottle to throttle”, oftewel; “niet vliegen binnen 10 uur na het laatste glas. Maar deze regel geldt alleen bij matig alcohol gebruik. Men is als man een matige drinker als men per week niet meer dan 19 glazen drinkt en dan gespreid over de week. Vrouwen zijn matige drinker als ze niet meer dan 15 glazen per week drinken.Terughoudendheid is geboden, omdat het gebruik van alcoholische dranken een lange nawerking kan hebben, ook wanneer de alcohol zelf al afgebroken is.

GEBIT

Ik heb een tandheelkundige prothese. Is dat een reden voor een afkeuring?
Nee, het gebruik van een kunstgebit of andere tandheelkundige prothese levert geen problemen op.

DIVERSEN

Ik heb een epilepsieaanval gehad. Mag ik vliegen?
De regels zijn op dit punt zeer streng. Eén epilepsieaanval is meestal al reden voor afkeuring. Bij de initiële keuring voor het klasse 1 brevet wordt altijd een EEG (electro-encefalogram) gemaakt. Uiteindelijk vormen beide punten de basis voor geschiktheid als vlieger.

Ik heb last van verkoudheid. Kan ik hiermee vliegen?
Voor een verkouden piloot is het belangrijk dat deze kan “klaren”. Dit wil zeggen dat de neus “open” is en de doorgang tussenneus- en middenoor onbelemmerd is. Als u niet kunt klaren, is het niet verstandig om te vliegen, want u zult mogelijk bij stijgen en dalen problemen ondervinden (doofheid en pijn). In geval van twijfel kunt u een arts raadplegen.

Mag ik vliegen met astmatische bronchitis of hooikoorts?
Indien de longfunctie goed is en de klachten met geringe medicatie goed te behandelen zijn, kan een piloot in principe normaal vliegen. Raadpleeg bij ernstige klachten en over eventuele medicatie een arts.

Ik voel me niet helemaal fit. Wat te doen?
De regels schrijven voor dat u niet vliegt wanneer u zich niet fit voelt. Bent u een beroepsvlieger met een klasse 1 brevet, neem dan contact op met uw werkgever en meldt dat u niet fit bent. Neem ook contact op met uw huis- of bedrijfsarts voor verder advies. Bij twijfel kunt u één van onze keuringsartsen raadplegen. Zie voor dit punt ook de Regeling Geneeskundige Instanties, zoals die ook achter op uw medical certificate staat.

Ik heb suikerziekte. Mag ik daarmee wel vliegen?
Nee, behalve onder strikte voorwaarden die de keuringsarts u kan uitleggen. Vliegen met suikerziekte is voor een piloot alleen toegestaan als de ziekte goed gereguleerd is met een dieet en/of medicatie in de vorm van tabletten. Sommige preparaten zijn echter niet toegestaan. Indien de suikerziekte met insuline behandeld dient te worden, is vliegen nooit toegestaan.”