Hyperflexibel

24/7 open, vliegen wanneer jij dat wilt.

Hoge trainingsstandaard

Persoonlijke en geduldige aanpak.

De laagste prijzen

Top prijs/kwaliteitsverhouding.

Waarom je piloot opleiding doen bij ExecutiveFlight?

Soms associëren mensen bij piloot opleidingen lage prijzen met slechte kwaliteit. Dit is lang niet altijd het geval. Enige voorbeelden uit andere bedrijfstakken:

Discount airlines: Voordat deze opkwamen waren we allemaal gewend om tot wel 5 keer meer te betalen voor een airline ticket.
Natuurlijk is de servicegraad lager maar de prijs/kwaliteitsverhouding is verbazingwekkend.

Webshops: Voor de introductie van webshops zoals b.v. PDAshop kochten we onze gadgets allemaal in de winkel en betaalden 30% meer.

Conclusie? Een nieuwe bedrijfsformule kan wel degelijk tot forse klantenbesparingen leiden zonder dat er vliegtuigen uit de lucht vallen.

Hoge trainingsstandaard:

  • Vloot vliegschool
  • Flexibiliteit
  • Vlieginstructie
  • Locatie(s)
  • EASA

De laagste prijzen:

  • Kosten pilotenopleiding NL
  • Vliegrestricties
  • Weer

De opleidings- en de arbeidsmarkt zijn veranderd:

  • Carrièreperspectieven
  • Schoolreputatie
  • Baangaranties
  • Selectie

Hoge trainingsstandaard

De houding van de NL overheid tav General Aviation

De houding van de NL overheid tav General Aviation is bar en boos: Er zijn maar weinig stemgerechtigde kiezers die zelf vliegen en piloten zijn ook nog eens slecht georganiseerd. General Aviation wordt door de overheid gezien als een zeer vervuilende hobby voor de elite die het commerciële vliegverkeer hindert. In werkelijkheid hebben vliegtuigen de laagste emissies en brandstofverbruik van alle vormen van transport. Stel je eens voor dat 300 passagiers met de auto naar Karachi rijden ipv met het vliegtuig gaan. De uitstoot van de general aviation is minder dan 0,1 % van die van het landtransport, de industrie en de energieopwekking samen. Deze grondhouding in Nederland tav general aviation is slecht nieuws voor de vliegerij in het algemeen en zeker voor vliegscholen en mensen die piloot willen worden.

Nederland is klein met extreem dichte airspaces

Nederland is klein. De Schiphol airspace (TMA en CTR) nemen al zo’n beetje het halve land in beslag. Dan zijn er nog de andere vliegvelden, militaire bases en talrijke no-fly zones. (natuurgebied, energiecentrale etc.). Elk vliegveld of modificatie hiervan vereist o.a. een kostbare en langdurige MER (Milieu Effect Rapportage) De omwonenden klagen steen en been. Alles bijeen genomen kunnen we gerust spreken van een “hostile environment” voor vliegscholen.

Europese wetgeving m.b.t. vliegscholen

De Europese gemeenschap heeft in 2001 zeer stricte regelgeving opgelegd aan alle (kandidaat) lidstaten: Eerst gebaseerd op de JAR-FCL regelgeving en sinds een paar jaar nu op de EASA wetgeving. Op dit moment dient van IJsland tot Turkije elke lesvlucht of briefing leidend tot een vliegbrevet exact gelijk te zijn en in de syllabus verantwoord te worden. Alle pilotenopleidingen zijn onderworpen aan strenge audits & inspecties en dus zijn de lessen in Noord-West Europa bij alle vliegscholen van exact dezelfde hoge kwaliteit. Waarom dan meer betalen? N.B. Dit geldt nadrukkelijk NIET voor scholen in Zuid- en Oost Europa en de VS waar ondanks deze regelgeving, net als met de Euro, de normen zeer slecht gevolgd worden. Ondanks de ogenschijnlijk zeer aantrekkelijke internet aanbiedingen leert men over het algemeen slecht vliegen en dat ook nog in de zonneschijn. Uiteraard weten de airlines dit ook en nemen ze kandidaten van zulke scholen/landen liever niet aan als het niet echt nodig is.

Nachtvliegen is verboden in Nederland

Visuele nachtvluchten (nachtkwalificatie) is volstrekt normaal in de rest van de wereld en een verplicht onderdeel van een beroepsopleiding tot piloot. Dit is echter niet toegestaan in NL, het vlakste land van de wereld dus moet je hiervoor naar het buitenland…

Nederlandse vliegvelden zijn erg duur

Vrijwel alle vliegvelden in Nederland zijn te duur en vaak te druk om goed te kunnen oefenen. Voor veel vliegscholen die gevestigd zijn op kleine hobby vliegveldjes zoals Seppe/Breda, Lelystad, Seppe en Teuge waar alleen maar visueel volgens Visual Flight Rules (VFR) kan worden gevlogen en bovendien liggen ze op een afstand van 50 – 100 Km verwijderd van z.g. Instrument Flight Rules (IFR) vliegvelden. Je bespaart dus enorm veel geld en tijd als je lest op een rustig IFR vliegveld bij ExecutiveFlight terwijl de kwaliteit van je opleiding tevens veel hoger is. De trainingsfaciliteiten van de Executive Flight Academy zijn gevestigd op deze internationale vliegvelden in het Nederlands, Belgisch, Duits, Frans grensgebied met alle mogelijkheden voor visuele (VFR), instrument (IFR) en nacht (NQ) pilotenopleidingen. Dit is van onschatbare waarde want het stelt je vanaf het begin bloot aan professionele radiocommunicatie en aan “”real-life”” vliegprocedures.

Student staat centraal

De student staat bij onze flight academy centraal. Dit leidt tot een flexibele, niet autoritaire en geduldige aanpak tijdens de vlieglessen in een prettige atmosfeer.

Senior team van instructeurs

Ons team van flight instructors is zeer senior. Velen hebben meer dan 1000-en vlieguren bij zowel de luchtmacht als de airlines. Bij ons dus geen les van je klasgenoten van vorig jaar die net hun vliegbrevet en FI rating hebben!

Al jaren in het vak met vele referenties

Veel partners van Executive Flight Academy bestaan al sinds midden jaren ’70 en hebben al meer dan 500 piloten opgeleid in die periode. waarvan vele verkeersvliegers. Referenties van onze ex-studenten die nu vliegen bij diverse vliegmaatschappijen en van line-training captains die tevens verantwoordelijk zijn voor het aanname beleid bij airlines zijn beschikbaar voor serieuze kandidaten voor onze piloot opleiding tot verkeersvlieger. Zie onze testimonials page.

Combinatie gecontroleerd en ongecontroleerd vliegen.

Perfecte combinatie van ongecontroleerd vliegen en gecontroleerd vliegen in de zones van Antwerpen en Rotterdam.

Geen active duty airline piloten in het team

Het instructeurscorps van onze vliegschool bestaat niet voor het merendeel uit verkeersvliegers “on active duty”. Klinkt heel mooi maar verkeersvliegers zijn n.l. zeer vaak afwezig zodat je bijna elke les met een andere instructeur vliegt hetgeen echt een ramp is. Het leren vliegen gaat veel sneller als je tjdens je opleiding tot piloot steeds met dezelfde 2-3 instructeur(s) vliegt.

De laagste prijzen

Executive Flight Academy huurt t.b.v haar pilotenopleiding groot in en gebruikt lesvliegtuigen van diverse partners uit de ons omringende landen met een veel lager kostenniveau dan in Nederland. Wij schuimen per module de markt af naar faciliteiten met de beste prijs/kwaliteitsverhouding.
De maximale reistijd is 2 uur per auto of trein. Verder zijn er ook hour building en opleidingsmogelijkheden in het buitenland voor hen die niet beperkt door gezin of werk voor de meest betaalbare optie willen gaan. De kosten van de vlieglessen worden zo veel mogelijk netto doorbelast aan de studenten. Je traint echter met instructeurs van onze vliegschool om zo de kwaliteit en consistentie van de vliegopleiding te kunnen garanderen. Voor deze vliegopleidingsdiensten hanteren we de normale Nederlandse tarieven. Het resultaat is een perfecte, maar zeer betaalbare piloot opleiding!

Discount formule Executive Flight

ExecutiveFlight heeft een discount bedrijfsformule waarbij we veel geleend hebben van het business model van Ryanair, de enige airline die structureel groeit en geld verdiend. We doen er werkelijk alles aan om de prijzen zo laag mogelijk te maken, uiteraard met behoud van de veiligheid en de kwaliteit…De meeste Nederlandse vliegscholen rekenen dan ook ongeveer 110.000 euro voor een opleiding tot verkeersvlieger of ATPL vliegbrevet en rond de 15.000,- Euro voor een Private Pilot Licence (PPL vliegbrevet). Ter vergelijking: Bij ExecutiveFlight kost een vliegbrevet voor privepiloot (PPL) rond de 12.000,- euro en een verkeersvliegersvliegbrevet (ATPL) rond de 60.000,- euro!

Hoge marges en de introductie van de Euro

De lage landen behoren tot de rijkste landen van de wereld. De introductie van de Euro is in Nederland massaal aangegrepen om de marges te verhogen ten koste van de consument. Veel zaken zijn nu hetzelfde geprijsd in euro’s als voor de introductie in guldens maar zoals we allemaal weten is de euro 2,204 keer zo veel waard. Dit heeft natuurlijk zijn effect op de vliegopleidingskosten. Nederland is nu zo’n beetje het duurste land ter wereld is om een vliegopleiding te volgen.

General aviation in Nederland

De general aviation in NL werd in het verleden zo veel mogelijk samengebracht in de “polder” in Lelystad. Daarna werden echter de IFR approaches (blindvlieg naderingen) afgeschaft omwille van de milieunormen. Nachtvliegen is verboden…Dit betekent concreet dat voor alle NQ of IFR vluchten uitgeweken moet worden naar b.v. Groningen or Rotterdam. Als die tenminste niet te druk zijn of al te dicht tegen hun jaar quota aanlopen… Je begrijpt de echte kosten voor het milieu en bovenal voor jouw portemonnee! Het slechts beperkt kunnen trainen op een internationale IFR luchthaven is tevens een geweldige “missed opportunity” voor een piloot in opleiding.

Het weer in Nederland zorgt voor hoge kosten

Het vliegweer in NL is niet best.Dit maakt de schedules van vliegscholen onvoorspelbaar en langer. Het resultaat van al deze beperkingen is dat de overhead, rente en investeringsafschrijvingen van vliegopleidingen moeten worden uitgesmeerd over 60% van het theoretisch maximaal haalbare aantal vluchten. En niets is zo duur als vliegtuigen die in de hangaar geld staan te kosten. Dit is de grootste kostenpost van eender welke vliegoperatie.Executiveflight huurt dan dus ook het overgrote deel van haar materiaal in op uurbasis.

Onze vloot

De vliegtuigen van onze vliegschool hebben in meer dan de helft van de gevallen een volledig in de huurprijzen verwerkt landingsabonnement of sterk verlaagde landingsgelden per landing of de landing is zelfs gratis! Dit voor zowel VFR, IFR als nachtlandingen. Dit in tegenstelling tot het in NL gebruikte “pay-per-landing” betalingsmodel waar je vaak niet alleen voor de landing een vorstelijke som betaalt maar zelfs ook als je in de airspace van het vliegveld vliegt!! Dit scheelt je 1000-en euro’s want je landt vele 100-en keren in het kader van je opleiding. NB: Deze kosten zijn vaak niet verwerkt in offertes van NL vliegscholen.

De uitbesteding van Nederlandse vliegscholen aan het buitenland,

Als je het bovenstaande goed hebt doorgenomen zul je wel begrijpen dat het merendeel van de Nederlandse vliegscholen hun piloot opleiding (deels) hebben uitbesteed aan vliegscholen in lagere kostenlanden met besparingen tussen de 30 en de 70% tot gevolg. Denk aan de VS, Spanje, Portugal of Zuid-Afrika. Met name in de VS zijn de extra kosten voor de visum procedure en reis- en verblijf killing. Ook kun je niet werken tijdens je opleiding zoals in NL. Denk ook niet dat je ooit een greencard krijgt om na je opleiding een baan te zoeken. Een total no go helaas! Verder wordt je veelal opgeleid door de studenten van vorig jaar…
Buiten het feit dat deze werkwijze de kwaliteit van de vliegopleiding fors reduceert (ZIE TRAININGSTANDAARD) worden de besparingen niet doorgegeven aan de studenten die zo schuldenaren voor het leven worden. De prijs van een vliegopleiding in NL is ongeveer 110.000 Euro. Dit bedrag is exclusief de kosten voor reis- en verblijf, verzekeringen, rentelasten en een typerating. Deze posten kunnen het totaalbedrag gemakkelijk verdubbelen naar meer dan 200.000 euro! Zie financiering.

Extreem hoge belasting in Nederland

In Nederland is dus de General Aviation markt synoniem voor “rich boys’ toys” en geen belangrijk industriesegment. Dit heeft tot gevolg dat deze sector letterlijk kapot wordt belast. Voorbeelden te over. Twee willekeurige voorbeelden: De 14 theorie examens voor een ATPL opleiding kosten meer dan 130 euro per stuk. Dit is het dubbele tot drievoudige van de ons omringende landen. Tegelijkertijd zitten directie en management ruim boven de “Balkenende norm” met een salaris van zo’n 400.000 tot 500.000 euro. Verkeersleiders in Nederland verdienen ongeveer hetzelfde waardoor de verliezen van verkeersleiding NL zo hoog zijn opgelopen dat het min. van V & W weigert ze nog aan te vullen. Mede hierdoor zijn de airwaytax, landingsgelden en examens in NL zo hoog opgelopen dat reizigers en studenten Nederlandse vliegvelden massaal de rug toekeren. Nederland denkt zich dit te kunnen veroorloven omdat we geen vliegindustrie van betekenis meer hebben: KLM was (en is) niet in staat te concurreren met de discounters na de liberalisatie van de markt en ontsnapte aan een bankroet door zich aan de hoogste bieder (Air-France) te verkopen. Fokker probeerde eerder hetzelfde met DASA maar faalde en ging failliet. Eigenlijk vergaat het de general aviation hetzelfde als de automobielmarkt. BPM + BTW verdubbelen bijna de prijs van een auto. Brandstofprijzen en wegenbelasting behoren tot de hoogste ter wereld. Rekeningrijden wordt binnenkort ingevoerd. Stel je dit eens voor in Duitsland, Engeland of Frankrijk. Landen met een grote automotive- en luchtvaart industrie. Landing fees The International Civil Aviation Organisation (ICAO) geeft duidelijk aan dat ongecontroleerde VFR vliegvelden geen toren met bemanning nodig hebben. Alle vliegbewegingen zijn voor verantwoording van de piloot, hetgeen ideaal is in een les situatie. De meeste landen houden zich aan deze conventie maar Nederland hoort daar niet bij. Zelfs ongecontroleerde velden zijn volledig bemand. De vlieger betaalt de rekening. 15,-to 50,- euro per landing op een klein veld is heel gewoon terwijl 50,- to 250,- euro per landing op middelgrote luchthavens niet exceptioneel is. Probeer je de kosten eens voor te stellen wanneer je tijdens je vliegles circuittraining doet en elke 5 minuten een landing maakt. Blindvlieg naderingen en nachtlandingen met verlichting zijn uiteraard een veelvoud. Veel buitenlandse vliegvelden hebben nog steeds een jaarlijks landingsabonnement beschikbaar voor z.g. “homebased” vliegscholen, terwijl veel kleine veldjes zelfs gratis te gebruiken zijn. Ook rekenen veel Europese vliegvelden niets aan voor oefen naderingen waarbij de wielen de runway niet raken. BTW Vliegscholen zijn BTW plichtig in NL in tegenstelling tot het gehele publieke schoolstelsel. De regelgeving hieromtrent is vaak beter in de ons omringende landen. Dit kan je 19% besparen.

Brandstofprijzen in het buitenland

Brandstofprijzen In het buitenland wordt vliegscholing gezien als commerciële activiteit zodat accijnsvrij getankt kan worden, net zoals de airlines. Hierdoor kan men tanken voor half geld, dus voor AVGAS of 100LL vliegtuigbenzine betaal je in NL als vliegschool vaak het dubbele t.o.v. de omringende landen. Je consumptie ligt tussen de 20 – 80 liter per uur, afhankelijk van het type vliegtuig en vliegles. Verder maakt EF gebruik van lestoestellen die Diesel of Kerosine kunne tanken hetgeen nog veel voordeliger is dan AVGAS of 100LL ATPL studenten hebben 200 uur nodig…dus tel maar uit.

Geautomatiseerde bedrijfsvoering

Onze bedrijfsvoering is verregaand geautomatiseerd hetgeen een zeer efficiënte bedrijfsvoering mogelijk maak met een flinterdunne overhead onder het motto “niet te veel mensen op kantoor”

Moderne vloot

ExecutiveFlight traint op de meest moderne zeer zuinige lestoestellen die voor het merendeel een z.g. diesel conversie hebben ondergaan en dus de veel voordeligere kerosine kunnen tanken waardoor de brandstof minder dan de helft kost t.o.v.  de normale vliegtuigbrandstof voor zuigermotoren: AVGAS/100LL. Denk hierbij aan de Diamond DA-42, DA-40 en de Robin DR400…

Thuis-simulatoren

EF maakt als enige vliegschool in NL gebruik van Microsoft flight Simulator (FSX) dat we upgraden en op je laptop installeren als procedure trainer, Deze self-learn/train optie maakt het mogelijk je opleiding vrijwel ALTIJD in minimum time af te ronden hetgeen een enorme besparing met zich meebrengt. Tevens kunnen we hiermee op afstand vlieglessen geven en meekijken hoe het gaat.

De opleidings- en de arbeidsmarkt zijn veranderd

Ondanks allerlei beloftes is geen enkele commerciële vliegschool echt in staat om je een baan of investeringsgarantie te bieden. Alleen de KLM (KLM Flight Academy) en de KLU (Koninklijke Luchtmacht) kunnen deze belofte waarmaken waarbij we aantekenen dat de laatste berichten omtrent de KLM flight academy helaas anders doen vermoeden…  We raden je sowieso aan altijd eerst te proberen bij de KLM flight academy of KLU binnen te komen alvorens je een piloot opleiding uitkiest!

Combineer je vliegopleiding met werk en/of gezin

Executiveflight begrijpt dat een vliegopleiding kostbaar is en dat vooral modulaire klanten (die de opleiding in deeltijd volgen) moeten woekeren met hun tijd en overige verplichtingen. (partner, kinderen, werk, bedrijf, 2e studie) Wij doen er dus alles aan om de flight academy aan de klant aan te passen ipv dat de klant zich aan de school dient aan te passen.

Geen enorme bedragen upfront of torenhoge leningen. Pay as you go!

Je zit bij ons niet meteen vast aan een contract van 120.000 € en een ditto lening. You pay as you go en je betaalt gewoon per uur.

Geen wachttijden! Start je pilotenopleiding wanneer jij dat wilt

Je kunt op elk gewenst moment starten met je vliegopleiding. Geen wachttijden! Wij passen jouw individuele lesprogramma aan aan je beschikbaarheid en je maandelijkse budget.Elke zaterdag vragen wij een drieweekse rolling forecast van je beschikbaarheid door de weken heen en daar plannen we dan je vluchten, briefings en theorielessen in.

Theorie- en praktijk vliegopleiding tegelijkertijd!

Afhankelijk van je wensen kun je eerst de theorieopleiding volgen en dan pas de praktijkopleiding doen of beiden tegelijkertijd.

Kies zelf voor de deeltijd of de fulltime optie

Bij ExecutiveFlight zijn alle theorieopleidingen volledig naar keuze in te richten in een glijdende schaal van full-time klassikaal naar volledig afstandsonderwijs ofwel distancelearning (DLS) uit te breiden met individuele Home Work Support (HWS) We gebruiken hiervoor een combinatie van de ouderwetse leraar met een krijgtje voor het bord tot en met de meest hypermoderne e-learning tools.

Minder weersafhankelijk door hypermoderne vloot op IFR vliegvelden

Alle advanced flight training wordt bij ExecutiveFlight op vliegvelden met instrument approach apparatuur gedaan op de DA-42. Dit meermotorige toestel heeft anti-icing en een strike finder om onweer te ontwijken waardoor je training veel minder weersafhankelijk is! Ook gedurende je eerste stappen voor de PPL pilotenopleiding zoeken we nadrukkelijk de marges op qua weer. Niet omdat we cowboys zijn maar gewoon omdat we je willen zien en laten voelen wat het weer met je kan doen voordat je na je piloot opleiding alleen instapt. Je vliegles gaat dus gewoon veel vaker door!

"Crash courses" mogelijk

“Crash courses” zijn mogelijk waardoor men al na enkele weken na het starten van de pilotenopleiding over het EASA vliegbrevet kan beschikken. Denk wel aan het feit dat de PPL theorieopleiding niet gemakkelijk is en een paar maanden thuis studie vergt alvorens men met deze versnelde vliegopleiding kan starten.

Conclusies

Is het dan zo moeilijk een  piloot opleiding (kiezen)? Nee natuurlijk niet! Maar “eerst nadenken en dan doen” is van groot belang voor je met de kostbare vliegopleiding begint. Dus:

– Zorg voor een onafhankelijk en uitgebreid assessment om te kijken of je geschikt bent voor de piloot opleiding.

– Ga zelf naar een buitenlandse vliegschool of flight academy, i.p.v. via een NL school want dat is veel goedkoper.

– Weeg het financiële risico af tegen de huidige banenmarkt en je vliegaanleg

– Betaal in delen of per uur zodat je altijd vrij blijft om te switchen als de school je niet bevalt.

– Een 2e hypotheek op het huis (van je ouders) is vaak goedkoper dan een studentenlening.

– Houd je schuld zo laag mogelijk. Werk tijdens je studie.

– Bedenk dat je kiest voor een leven dat je vaak weg zal brengen van je vrienden, gezin en familie

– Accepteer dat je waarschijnlijk evaringsuren zult moeten opdoen b.v. als vlieginstructeur voordat je in aanmerking komt voor een baan als verkeervlieger.  Het ‘Frozen ATPL’ brevet + een ervaring van 1500 uur waarvan 250 meermotorig is vaak een vereiste, eea wel afhnakelijk van de jobmarket. De eisen zijn namelijk boterzacht en wijzigen al naar gelang er meer/minder piloten nodig zijn)

– Realiseer je dat de luchtvaart erg cyclisch is. Hoge toppen en diepe dalen volgen elkaar op. Je dient eigenlijk net als bij aandelen, “anti-cyclisch” te investeren: Als je start op het hoogtepunt van de markt ben je klaar als het in elkaar dondert. Start je op een dieptepunt en je hebt na 3-5 jaar 1500 uur bij elkaar als de markt weer in de lift zit.

– Plan vooruit en netwerk! “Niet wat je kent telt, maar wie!”

– Zorg voor een “way-out” middels een 2e studie of een baan

– Neem de modulaire route i.p.v. een integrated course. Modulaire pilotenopleidingen zijn veel goedkoper en het stap voor stap proces geeft per module een vliegbrevet of rating i.p.v. slecht een vliegbrevet op het einde van de pilotenopleiding. Ook laat deze optie je de controle voor het geval je niet tevreden bent over de vlieglessen bij de vliegschool.

– Je kunt veel besparen door zelf te studeren en te oefenen. Denk hierbij b.v. aan “distance learning”. Je moet hiervoor natuurlijk wel het juiste type voor zijn: Gemotiveerd met de juiste vooropleiding.

– Regel studieadvies bij insiders.

Vragen?

Dit is slechts een beperkte selectie van alle zaken die een rol kunnen spelen bij de moeilijke kezue voor de meest passende piloot opleiding. Wij weten dat in dit stadium elk antwoord op een gestelde vraag weer meer nieuwe vragen oproept. Dus als je niet precies weet welke weg voor jou de juiste is indien je piloot wilt worden dan kunnen wij je onafhankelijk advies op maat geven. Ga hiervoor naar de ‘Contact’ pagina. En, maak je geen zorgen, we gaan niet meteen geld vragen op het moment dat we je de hand schudden!