Hyperflexibel

24/7 open, vliegen wanneer jij dat wilt.

Hoge trainingsstandaard

Persoonlijke en geduldige aanpak.

De laagste prijzen

Top prijs/kwaliteitsverhouding.

Privépiloot : Private Pilot License (PPL)

PPL

Een PPL (Private Pilot License) vliegbrevet halen is de eerste stap naar een geweldige vlieghobby die enorm veel voldoening geeft. Het zelf leren vliegen is een uitdagende bezigheid. Vliegles nemen staat garant voor ontspanning door inspanning!  Er zitten enorm veel boeiende aspecten aan de vlieglessen om piloot te worden: Aardrijkskunde, techniek, psychologie, radio, meteorologie enz. Hierdoor zal deze hobby je nog lang na het behalen van je vliegbrevet blijven boeien. Het voor de eerste keer alleen gaan vliegen ofwel “solo gaan” geeft een enorme kick en voldoening en zal uiteindelijk leiden tot het felbegeerde “Private Pilot License” ofwel je PPL vliegbrevet.

Een PPL vliegbrevet is als het ware je paspoort om de lucht in te gaan en je kunt hier later nog vele brevetten en ratings aan toevoegen tot uiteindelijk zelfs het verkeersvliegers brevet. Dit in tegenstelling tot het LAPL (Light aircraft Pilot license) of het RPL (Recreational Pilot License) Wij als flight academy vinden de toegevoegde waarde van deze vliegbrevetten dan ook onvoldoende voor de student terwijl de kosten en inspanningen vrijwel gelijk zijn.

Lees onze unieke vliegopleidings Wiki, de enige plaats in NL waar alle EASA regelgeving kort en bondig is samengevat voor alle soorten piloot opleidingen!

 

Met een Europees EASA PPL vliegbrevet mag je in Europa, Amerika en in de meeste andere landen vliegen en dit papiertje is daarom een waardevol bezit. Een PPL vliegbrevet geeft de houder in principe het recht op vrijwel alle type vliegtuigen te vliegen (ook grote jets mits de houder tevens een HPA = high performance aircraft certificaat bezit) en een typerating op het betreffende toestel heeft. Er mag vervolgens geen sprake zijn van commerciële vluchten want een vergoeding hoger dan kostendeling is niet toegestaan.

Voor het (leren) vliegen zonder zicht zijn tevens een Instrument Rating en/of een Nachtkwalificatie vereist. Uiteraard zijn al onze vliegopleidingen EASA erkend. Je zult je wel afvragen wat al die afkortingen betekenen. EASA staat voor de European Aviation Safety Agency en dit Europese orgaan regelt het civiele luchtvaartgebeuren van de meeste Europese lidstaten en zelfs die daarbuiten zoals b.v. Turkije en Zwitserland. Deze organisatie heeft o.a. alle vliegbrevetten en trainings en opleidingseisen in heel Europa gelijk getrokken. In Nederland zijn het ministerie van Leefomgeving en Transport IlenT, (Inspectie verkeer en waterstaat) en KIWA register verantwoordelijk.

Zij zullen op termijn een onderdeel worden van EASA.

Manier van vliegles geven

Onze vliegschool legt grote nadruk op een prettige wijze van lesgeven zonder arrogantie of onnodige haast. Bij ons ben je naast student ook klant! Onze gekwalificeerde vlieginstructeurs hebben dus de expertise, het geduld en vooral de sociale vaardigheden om je de PPL vliegopleiding op een prettige manier te laten doorlopen middels een gestructureerd lesprogramma bestaande uit ground school, briefings en vlieglessen.

Piloot worden is geen sinecure maar Je vlieginstructeur loodst je op een professionele wijze door je pilotenopleiding in een tempo dat bij je past. Ook zal hij je veel waardevolle tips geven over de meest efficiënte wijze van studeren zodat je je PPL vliegbrevet zult halen op de snelste en voordeligste wijze. Kijk op de waarom ons? pagina om kennis te nemen van alle argumenten voor een vliegopleiding bij ExecutiveFlight.

 

ONZE VLOOT

Privépiloot : Private Pilot License (PPL): € 10.900

Kosten

We hebben er alles aan gedaan om de prijzen voor de PPL vliegopleiding zo laag mogelijk te houden.

1 PRIVATE PILOT (PPL) Hoevenen/Antwerpen

1 PRIVATE PILOT (PPL) Breda/Hoevenen/Antwerpen
Classroom course PPL theory€ 920
Overhead & Administration€ 524
Long Briefings 6 hrs
Dual flight training 25 hrs with instructor€ 5.108
20 hrs solo flight€ 2.817
Skilltest 1.5 hr flight€ 211
total€ 9.580
VAT€ 2.012
1 PRIVATE PILOT (PPL) with 2018 discount deal! (-700,-) Breda/Hoevenen/Antwerpen*€ 10.900
*(all incl. except pilot supplies/books, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases Charleroi or Liege)
2 NIGHT QUALIFICATION (NQ) Hoevenen/Antwerpen
Books + Docs + Briefings + ATO overhead€ 320
4 hrs dual flight training with instructor Cessna 150/152€ 837
1 hr solo flight Cessna 150/152€ 171
total€ 1.328
VAT€ 279
2 TOTAL NIGHT QUALIFICATION (NQ)*€ 1.607
*(all incl. except pilot supplies/books, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases Charleroi or Liege)
3 Pilot In Command (PIC) HOURBUILDING
85 hrs solo on Cessna 150/152€ 11.970
VAT€ 2.514
3 Pilot In Command (PIC) HOURBUILDING*€ 14.484
*(all incl. except pilot supplies/books, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases Charleroi or Liege)
4 AIR TRANSPORT PILOT (ATPL) THEORY COURSE
Web based Distance learning system€ 2.337
Ebooks
Brush-up course
Homework Support & Paper books
ATP-Online questionbank access 6 months€ 142
total€ 2.479
VAT€ 521
4 TOTAL ATPL THEORY COURSE (ATPL)*€ 2.999
*(all incl. except pilot supplies/books, government charges, exam fees)
5 SINGLE ENGINE INSTRUMENT RATING (IR) on CESSNA 182 Charleroi
Boeken + Docs + ATO overhead€ 800
35 hrs DA-40/42 FNPT II simulator€ 3.133
Instructor IFR simulator (35 h) € 3.185
15 hrs dual Diamond 40 with instructor in Charleroi€ 3.661
10 hours of briefings€ 550
Skilltest 1.5 hrs€ 275
total€ 11.328
VAT€ 2.379
5 SINGLE ENGINE INSTRUMENT RATING (IR) on CESSNA 182 Charleroi*€ 13.707
*(all incl. except pilot supplies/books, theory course, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases Charleroi or Liege)
6 COMMERCIAL PILOT LICENSE (CPL) Charleroi
Boeken + Docs + Briefings + ATO overhead€ 800
10 hrs dual flight DA-40 with instructor€ 2.367
5 hrs dual flight Cessna 182RG with instructor€ 1.634
Skilltest 1.5 hrs€ 369
total€ 5.170
VAT€ 1.086
6 TOTAL COMMERCIAL PILOT LICENSE (CPL)*€ 6.255
*(all incl. except theory course, pilot supplies/books, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases Charleroi or Liege)
7 MULTI-ENGINE (MEP) VFR+IFR RATING Charleroi
Books + Docs + ATO overhead€ 560
11 hrs dual flight training Diamond DA42 Twinstar and simulator with instructor€ 4.090
Skilltest 1.5 hrs€ 544
Briefings approximately€ 275
total€ 5.193
VAT€ 1.091
7 TOTAL MULTI-ENGINE RATING (MEP) VFR-+IFR RATING Charleroi*€ 6.284
*(all incl. except pilot supplies/books, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases Charleroi or Liege)
8 MULTI CREW COORDINATION COURSE (MCC)
on FNPTII simulator€ 1.950
VAT MCC on FNPTII € 105
8 TOTAL MULTI CREW COORDINATION COURSE (MCC) on FNPTII*€ 2.055
*(all incl. except pilot supplies/books, government charges)
9 TOTAL AIRLINE PILOT LICENSE (ATPL)*€ 57.938
*(all incl. except pilot supplies/books, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases Charleroi or Liege)
10 CONVERSION FROM FAA/ICAO ATP to EASA ATPL for confirmed pilots with 1500 hrs of which 500 multi-crew, 100 night etc.
ATPL theory course 14 subjects€ 2.479
Skilltest on qualifying multi-crew aircraft, price variable
total€ 2.479
*(preliminary pricing subject to CAA approval. Prices excluding landing fees not on homebases Charleroi and Liege, examination fees, medical examinations, language proficiency examinations & pilot supplies. hrs depending on entry level of candidate & individual theory homework support & brush-ups needed)
VAT€ 521
10 TOTAL EASA ATPL CONVERSION*€ 2.999
10 CONVERSION FROM FAA/ICAO CPL TO EASA frozen ATPL for low-time pilots
Books + Docs + CAA comm + ATO overhead€ 940
ATPL theory course 14 subjects€ 2.479
20 hrs of briefings€ 1.100
9 hrs SEP-VFR€ 1.839
7 hrs MEP VFR and IFR€ 2.948
5 hours of ME/IR Simulator€ 903
2 hrs MEP/IR/CPL Skilltest€ 705
1 hr SEP-VFR Skilltest€ 133
total€ 11.046
VAT€ 2.320
10 TOTAL EASA frozen ATPL CONVERSION*€ 13.366
*(preliminary pricing subject to CAA approval. Prices excluding landing fees not on homebases Charleroi and Liege, examination fees, medical examinations, language proficiency examinations & pilot supplies. hrs depending on entry level of candidate & individual theory homework support & brush-ups needed)
11 CONVERSION FROM FAA/ICAO PPL to EASA PPL
9 hrs of briefings€ 450
PPL Ground course + docs + CAA comm + ATO overhead€ 476
3 hrs SEP-VFR€ 613
1 hr SEP-VFR Skilltest€ 133
total€ 1.538
VAT€ 351
11 TOTAL EASA PPL CONVERSION*€ 2.023
*(Prices excluding landing fees not on homebases Charleroi and Liege, examination fees, medical examinations, language proficiency examinations & pilot supplies. hrs depending on entry level of candidate & individual theory homework support & brush-ups needed)
12 CONVERSION FROM FAA/ICAO IR to EASA IR for people with more than 50 hours PiC
IR docs + CAA comm + ATO overhead€ 350
20 hrs of briefings€ 1.100
2 hrs of SEP-IFR on Cirrus aircraft€ 656
1 hr SEP-IFR Skilltest€ 237
total€ 2.106
VAT€ 492
12 CONVERSION FROM FAA/ICAO IR to EASA IR for people with more than 50 hours PiC*€ 2.835
*(Prices excluding examination fees, landing fees not on homebases Charleroi and Liege, medical examinations, language proficiency examinations & pilot supplies. hrs depending on entry level of candidate & individual theory homework support & brush-ups needed)
13 FLIGHT INSTRUCTOR COURSE
Books + Docs + ATO overhead€ 280
26 Hours on Cessna 150/152 with FII€ 5.767
5 Hours on Cessna 150/152 € 845
Briefings, minimum price. (Depending on entry-level and student availability)€ 1.320
total€ 8.212
VAT€ 1.725
13 TOTAL FLIGHT INSTRUCTOR COURSE*€ 9.937
*(Prices excluding examination fees, landing fees not on homebases Charleroi and Liege, medical examinations, language proficiency examinations & pilot supplies. hrs depending on entry level of candidate & individual theory homework support & brush-ups needed)
14 INSTRUMENT RATING THEORY
Web based Distance learning system€ 1.850
Ebooks
Brush-up course
Homework Support & Paper books
ATP-Online questionbank access 6 months€ 142
total€ 1.992
VAT€ 418
14 TOTAL INSTRUMENT RATING THEORY*€ 2.410
*(all incl. except pilot supplies/books, exam fees, government charges, extra req. flights & outlandings)
15 PPL THEORY
22 Weekly theory classes€ 920
eBooks, summaries, questionbanks, video's€ 333
Brush-up course
Homework Support & Paper books
total€ 1.253
VAT€ 263
15 TOTAL PPL THEORY*€ 1.516
*(all incl. except pilot supplies/books, exam fees, government charges, extra req. flights & outlandings)
16 EN-ROUTE/COMPETENCY BASED INSTRUMENT RATING THEORY
Web based Distance learning system€ 1.271
Ebooks
Brush-up course
Homework Support & Paper books
ATP-Online questionbank access 6 months€ 142
total€ 1.412
VAT€ 297
16 EN-ROUTE/COMPETENCY BASED INSTRUMENT RATING THEORY*€ 1.709
*(Prices excluding examination fees, landing fees not on homebases Charleroi and Liege, medical examinations, language proficiency examinations & pilot supplies. hrs depending on entry level of candidate & individual theory homework support & brush-ups needed)
17 ATPL ASSESSMENT
Compass flight aptitude, IQ & Personality test€ 411
Medical Class I (Required anyway)€ 369
3 trialflights (Also part of the training)€ 613
total€ 1.393
VAT€ 215
17 TOTAL ATPL ASSESMENT€ 1.608
18 MULTI-ENGINE RATING VFR
7 hrs Briefings + Books€ 150
6 hrs Diamond DA42 Twinstar dual flight training€ 2.661
Skilltest 1.5 hrs€ 544
total€ 3.355
VAT€ 705
18 TOTAL MULTI-ENGINE RATING VFR*€ 4.059
*(Prices excluding examination fees, landing fees not on homebases Charleroi and Liege, medical examinations, language proficiency examinations & pilot supplies. hrs depending on entry level of candidate & individual theory homework support & brush-ups needed)
19 SOLO & RENTAL of AIRCRAFT per block hr
Sportstar RTC Venlo€ 170
Cessna 152 Venlo or Charleroi€ 173
Cessna 172 Maastricht or Charleroi€ 209
Cessna 182RG Charleroi€ 297
DA40 Charleroi€ 197
Robin DR-400€ 156
Mooney M20J Charleroi€ 264
Diamond Twinstar DA42 Charleroi€ 439
Alsim DA-40 SEP VFR Charleroi€ 108
Alsim DA-40 SEP IR Charleroi€ 120
Alsim DA-42 MEP IR Charelroi€ 100
SIM PFC G1000 Antwerp€ 73
Cirrus SR-20 Liege€ 299
FSX session / hr Eindhoven with FI€ 110
MCC on full moving level C 737 SIM 2 weeks€ 3.637
*(Prices including fuel, VAT, TKS excluding, checkout, landing fees not on homebases Charleroi and Liege
20 PROFCHECK MEP-IR
Documents and overhead costs€ 100
Briefings (1 hour)€ 55
1 hour DA42 incl. landingfee€ 353
Examiner's costs, approx.€ 150
1 hour SIM training€ 90
1 hour FI fee€ 91
Total€ 838
VAT€ 176
20 TOTAL PRORCHECK MEP-IR*€ 1.014
*(Prices excluding examination fees, landing fees not on homebases Charleroi and Liege, medical examinations, language proficiency examinations & pilot supplies. hrs depending on entry level of candidate & individual theory homework support & brush-ups needed)
21 GOVERNMENT FEES
THEORY EXAMS
PPL theory exam€ 94
PPL theory retakes(s)€ 44
CPL theory exam€ 283
IR theory exam€ 189
ATPL theory exam 14 subjects at once€ 441
ATPL theory exam per 7 subjects, IR theory exam, CPL theory exam€ 220
ATPL theory exam retakes
(no matter how many subjects retaken)
€ 220
PRACTICAL EXAMS
PPL practical exam€ 188
CPL practical exam€ 313
IR practical exam€ 281
MEP VFR practical exam€ 188
MEP-IR exam€ 281
PRORCHECK€ 150
LICENSE & RATING ISSUE
PPL & PPL+IR 5 yrs & EASA conv.€ 157
CPL & CPL+IR 5 yrs & EASA conv€ 315
ATPL+all rat. 5 yrs & EASA conv.€ 504
SEP/MEP€ 94
Type or Classrating€ 94
IR€ 94
FI€ 94
NQ€ 94
R/T for IR€ 44
MEDICALS
Initial ATPL class I medical€ 369
Intitial PPL class II medical€ 242
Revalid. PPL class II medical€ 90
Revalid. ATPL class I medical€ 117
22 JET ORIENTATION COURSE (JOC)
on FNPTII simulator€ 1.400
VAT JOC on FNPTII € 63
22 JET ORIENTATION COURSE (JOC)€ 1.463
*(all incl. except pilot supplies/books, government charges)
23 Precision Based Navigation (PBN) course
3 hrs DA-40/42 FNPT II simulator€ 269
Instructor IFR simulator (3h) € 273
briefings€ 220
total€ 762
VAT€ 160
23 Precision Based Navigation (PBN) course€ 921
*(Prices excluding examination fees, landing fees not on homebases Charleroi and Liege, pilot supplies. hrs depending on entry level of candidate)
** If profcheck is less than 3 months away the skilltest can be combined with the IR profcheck
24 En-Route Instrument Rating in Liege
Boeken + Docs + ATO overhead€ 400
15 hrs dual flight training Cirrus SR20 with instructor in Liege€ 4.920
5 hours of briefings€ 275
Skilltest 1.5 hrs€ 275
total€ 5.595
VAT€ 1.175
24 En-Route Instrument Rating in Liege€ 6.770
*(all incl. except pilot supplies/books, theory course, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases Charleroi or Liege)
25 Competency based Instrument rating Charleroi
CBIR theory course€ 1.709
IR docs + CAA comm + ATO overhead€ 400
30 hours (of which max. 25 on FNPTII) outside of the ATO
10 hrs of SEP-IFR on DA40 aircraft€ 2.440
1 hr SEP-IFR Skilltest€ 153
total€ 4.549
VAT€ 987
25 Competency based Instrument rating Charleroi€ 5.690
*(Prices excluding examination fees, landing fees not on homebases Charleroi and Liege, medical examinations, language proficiency examinations & pilot supplies. hrs depending on entry level of candidate & individual theory homework support & brush-ups needed)

1 OR OPTIONAL PRIVATE PILOT (PPL) Rotterdam

1 OR OPTIONAL ALTERNATIVE PRIVATE PILOT (PPL) Rotterdam
Classroom course PPL theory€ 920
Overhead & Administration€ 524
Long Briefings 6 hrs
Dual flight training 25 hrs with instructor€ 5.895
20 hrs solo flight€ 3.596
Skilltest 1.5 hr flight€ 211
total€ 11.147
VAT€ 2.341
1 OPTIONAL ALTERNATIVE PRIVATE PILOT (PPL) Rotterdam*€ 13.487
*(all incl. except pilot supplies/books, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases Charleroi or Liege)
5 OR OPTIONAL ALTERNATIVE IR on CIRRUS SR20 Liege
Boeken + Docs + ATO overhead€ 800
35 hrs DA-40/42 FNPT II simulator€ 3.133
Instructor IFR simulator (35 h) € 3.185
15 hrs dual flight training Cirrus SR20 with instructor in Liege€ 4.920
10 hours of briefings€ 550
Skilltest 1.5 hrs€ 275
total€ 12.588
VAT€ 2.643
5 OPTIONAL ALTERNATIVE IR on CIRRUS SR20 Liege*€ 15.231
*(all incl. except pilot supplies/books, theory course, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases Charleroi or Liege)
7 OR OPTIONAL COMBINED MULTI-ENGINE+COMMERCIAL+IR Charleroi
INSTRUMENT MEP (IR) STAGE
Boeken + Docs + ATO overhead MEP+CPL+IR€ 2.560
40 hrs DA-40/DA-42 FNPT II AL200 SIM€ 3.580
Instructor MEP-IFR simulator (40 h) € 3.640
15 hrs dual flight training DA-42 with instructor€ 5.994
Briefings€ 550
COMMERCIAL MEP (CPL) STAGE
10 hrs dual flight DA-40 with instructor€ 2.440
5 hrs dual flight training DA-42 with instructor€ 1.998
Skilltest 2 hrs€ 637
total€ 21.400
VAT€ 4.494
7 OR OPTIONAL COMBINED MULTI-ENGINE+COMMERCIAL+IR Charleroi*€ 25.894
*(all incl. except theory course, pilot supplies/books, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases Charleroi or Liege)
12 CONVERSION FROM FAA/ICAO IR to EASA IR for people with less than 50 hours PiC
IR theory course 7 subjects€ 1.850
IR docs + CAA comm + ATO overhead€ 800
10 hrs of SEP-IFR on Cirrus aircraft€ 3.280
1 hr SEP-IFR Skilltest€ 237
total€ 5.930
VAT€ 1.295
12 OR CONVERSION FROM FAA/ICAO IR to EASA IR for people with less than 50 hours PiC*€ 7.462
*(Prices excluding examination fees, landing fees not on homebases Charleroi and Liege, medical examinations, language proficiency examinations & pilot supplies. hrs depending on entry level of candidate & individual theory homework support & brush-ups needed)
24 En-Route Instrument Rating in Charleroi
Boeken + Docs + ATO overhead€ 400
15 hrs dual Cessna 182 with instructor in Charleroi€ 4.902
5 hours of briefings€ 275
Skilltest 1.5 hrs€ 275
total€ 5.577
VAT€ 1.171
24 En-Route Instrument Rating in Charleroi€ 6.748
*(all incl. except pilot supplies/books, theory course, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases Charleroi or Liege)

 

Specifieke voordelen van je PPL halen bij ExecutiveFlight

  • Lage landingsgelden: Slechts 0, 5 of 9,- euro i.p.v. 20 of 40,- Euro in NL. Je landt min. 100 keer gedurende de opleiding.
  • Theorie examens in het Engels mogelijk in België voor expats. (Niet mogelijk in NL.)
  • Theorie examens kosten slechts 1/9de van de Nederlandse prijs: 100,- ipv 900,-
  • Geen dure radiotelefonie opleiding & license nodig zoals in NL, scheelt 600,- euro, een examen en veel tijd.
  • Hyperflexibel: Vliegen, briefen en theorieles volgen wanneer het jou uitkomt! We zijn 24/7 open. Ook in het weekend. ExecutiveFlight past zich aan aan jouw schedule i.p.v. andersom. Ideaal om snel je opleiding te doorlopen, full-time of part-time naast werk en gezin.
  • Echt ongecontroleerd vliegen op een “groen” grasveld zonder toren; dus geen security-check, vliegplan, parkeerkosten, taxi-tijd, “holden” in de lucht of eerst de vliegveld zone uit moeten vliegen om te kunnen starten met de les. Nee, in Hoevenen ben je direct in de lucht. Dit scheelt wel 30% motortijd per vliegles en tot een uur op de grond. Dus een perfecte combinatie van ongecontroleerd, vrij vliegen in Hoevenen en later gecontroleerd vliegen in de zones van Antwerpen en Rotterdam.
  • PPL Theorieopleiding mogelijk op afstand middels “distance learning” (Scheelt enorm veel reistijd en kosten) dan wel klassikaal, al naar gelang je wens en vooropleiding.
  • Executive Flight biedt de PPL vliegopleiding in zeer uiteenlopende gebieden en zones. De strenge zones van Antwerpen, Rotterdam en Brussel, gecombineerd met de heuvels en bergen van de Ardennen en het Frans/Duitse grensgebied bieden een ongekende internationale vliegervaring.
  • De gehele PPL vliegopleiding kan in het Engels worden gevolgd, hetgeen ideaal is voor expats en internationale studenten terwijl je je zo ook nog eens veel beter voorbereid op een internationale carriëre als piloot.

Theorielocatie

Meer (Vlak bij Breda)
Londenstraat 7, 2321 Meer/Hoogstraten, België

Praktijklocaties PPL

Te volgen op de volgende vliegvelden:

Rotterdam The Hague Airport
Rotterdam Airportplein 60, 3045AP Rotterdam, NL

Vliegveld Midden-Zeeland
Calandweg 36, 4341 RA Arnemuiden, NL

Hoevenen airfield
Dijkstraat 1, 2940 Stabroek, België, B

Antwerp International Airport
Luchthavenlei 1, bus 32, 2100 Antwerp, B

Charleroi Airport
Rue des Fusillés, 6041, Gosselies, B

 Duur

3-12 maanden al naar gelang vliegaanleg, beschikbaarheid van de student en maandbudget

Private Pilot vliegbrevet (EASA-PPL) trainingsoverzicht

  • 45 uur vlucht (minimaal), waarvan 25 uur dual instructie, min. 10 uur solo met min.5 uur overland navigatie
  • 3 uur Instrument vliegen.
  • Een 0 uur (bij distance-learning optie) tot 100 uur durende (klassikale optie) PPL theorieopleiding op de dinsdagavond in Meer bij Breda van 19:00 – 22:00 of een hybride tussenvorm op maat met Home Work Support (HWS)
  • 9 PPL theorie examens af te leggen op dezelfde dag
  • Een English Language Proficiency Endorsement certificate (LPE) examen
  • EASA class 2 medical
  • Een solo cross country vlucht met een landing op twee vliegvelden 50 nautische mijlen van elkaar verwijderd terwijl in totaal 150 nautische mijlen moeten worden afgelegd.
  • Praktijk examen met examinator.

De duur van de opleiding tot privépiloot is door onze vlieginstructeurs geheel flexibel aan te passen aan je beschikbaarheid, budget en ingangsniveau. Je bepaalt zelf wanneer je vliegt, briefingen volgt of de theorie bijwoont. De doorlooptijd varieert van 1 maand (on campus crash course) tot een jaar voor mensen die het rustig aan willen doen en 1 keer per week/ 2 weken vliegen.

Bedenk wel dat de maximale absorptiecapaciteit van de meeste mensen beperkt is tot 2 a 3 vlieglessen per dag plus de bijbehorende (de)briefings en de PPL theorie studie.

Aan de andere kant dien je ervoor te zorgen dat je regelmatig vliegt en minimaal een keer per 2 weken vliegles neemt omdat je anders bijna een heel lesuur nodig hebt om weer “up to speed” te komen wat je vliegopleiding onnodig langer en duurder maakt…

Algemeen

Het PPL is een brevet en een brevet verloopt nooit, na het voltooien van de opleiding tot privé piloot (PPL) krijg je een brevet met daarop de rating single engine piston (SEP). Het verschil tussen een brevet en een rating is als volgt. Een brevet geeft de piloot het recht te vliegen (PPL, CPL, ATPL), al dan niet commercieel. De rating bepaalt in wat voor omstandigheden en op wat voor vliegtuig hij dat mag doen. De SEP rating (single engine piston) geeft hem het recht op een enkel motorig vliegtuig met zuigermotor te vliegen, de rating kan wel verlopen (in het geval van SEP elke 2 jaar).

Aanvangseisen

Een Privépiloot (PPL) cursist moet 16 jaar oud zijn om zijn eerste solo vlucht te mogen doen.

Praktijk opleiding

Het praktische deel van de opleiding tot privépiloot (PPL) bestaat uit 45 uur vliegen, waarvan minimaal 25 uur in dubbelbesturing met instructeur en 10 uur solo wordt gevlogen. Verder moeten er van de 10 uur solo minimaal 5 uur overlandvluchten zijn inclusief een navigatie vlucht van ten minste 150 nautische mijlen met tussenstops op twee verschillende vliegvelden. Tot slot nog 3 uur onder gesimuleerde blindvlieg condities. Om het LAPL te upgraden naar een PPL moet de kandidaat 15 uur hebben gevlogen op zijn LAPL. Minimaal 10 uur hiervan bij een vliegschool met instructeur. Ook kan LAPL training mee worden geteld voor PPL training als de LAPL oplieding is gedaan op een Single Engine Piston (SEP) vliegtuig zoals b.v. een Cessna of Piper en niet op een ultra-light o.i.d.

Theorie opleiding

De theoriecursus voor prive piloot (PPL) bestaat uit 9 theorievakken: vluchtbeginselen, navigatie, meteorologie, algemene kennis van het luchtvaartuig, luchtvaartwetgeving, operationele procedures, menselijke limitaties en prestaties, mass and balance en performance en planning. Na succesvolle afronding van de theorie-examens heeft een kandidaat 24 maanden de tijd om zijn praktische training af te maken en het praktijkexamen te doen.

Na afloop

Een kandidaat voor het praktijkexamen voor privépiloot (PPL brevet) moet minimaal 17 jaar oud zijn. Verder dient hij in het bezit te zijn van een medical klasse 2 en minstens niveau 4 scoren op het language proficiency examen Engels.

Revalidatie (rating is nog niet verlopen)

Het PPL brevet vervalt niet. De single engine piston (SEP) rating die op het PPL brevet staat verloopt echter elke 2 jaar. Wanneer men in de 12 maanden voorafgaand aan de vervaldatum van de SEP rating 12 take-offs en landingen heeft gemaakt, tezamen met 12 uur vliegtijd waarvan minimaal 6 als pilot in command en 1 uur met instructeur, dan kan hij de SEP rating simpelweg opnieuw aanvragen. Let op, in Nederland moet een examiner het aanvraagformulier mee ondertekenen met de FI! Dit hoeft in België niet. Wanneer men niet voldoet aan bovengenoemde eisen dient men een praktijkexamen in te plannen met een examiner.

Vernieuwing (rating is verlopen)

De single engine piston (SEP) rating die op het PPL brevet staat verloopt elke 2 jaar. Indien deze verlopen is dient een vliegschool te bepalen hoeveel training de kandidaat nodig heeft om weer terug op het gevraagde examen niveau te komen en vervolgens dient er een examen plaats te vinden met een examiner. Dit geldt dus ook voor een zeer lang verlopen SEP ratings (PPL), je zult niet de gehele training opnieuw hoeven doen.

Overige informatie en wettekst

Tijdens examen vluchten opereert de kandidaat piloot als pilot in command, alle skilltests en proficiency checks kunnen in het logboek dus als pilot in command worden gelogd.

FCL.200    Minimumleeftijd

a)
Een kandidaat voor een PPL moet ten minste 17 jaar oud zijn.
b)
Een kandidaat voor een BPL of een SPL moet ten minste 16 jaar oud zijn.
FCL.205    Voorwaarden

Kandidaten voor de afgifte van een PPL moeten voldoen aan de eisen voor de klasse- of typebevoegdverklaring van het luchtvaartuig dat wordt gebruikt tijdens de vaardigheidstest, zoals bepaald in subdeel H.
FCL.210    Opleidingscursus

Een kandidaat voor een BPL, SPL of PPL moet een opleidingscursus voltooien aan een ATO. De cursus moet theoriekennis en vlieginstructie bevatten die toepasselijk zijn voor de toegekende bevoegdheden.
FCL.215    Theorie-examen

Een kandidaat voor een BPL, SPL of PPL moet blijk geven van een niveau van theoriekennis dat toepasselijk is voor de toegekende bevoegdheden door het afleggen van examens over de volgende onderwerpen.
a) Algemene onderwerpen:
— luchtvaartwetgeving,
— menselijke prestaties,
— meteorologie, en
— communicatie.
b) Specifieke onderwerpen betreffende de verschillende luchtvaartuigcategorieën:
— beginselen van het vliegen,
— operationele procedures,
— vluchtprestaties en -planning,
— algemene kennis van het luchtvaartuig, en
— navigatie.
FCL.235    Vaardigheidstest

a)
Aan de hand van een vaardigheidstest moet een kandidaat voor een BPL, SPL of PPL blijk geven van de vaardigheid om, als PIC in de toepasselijke luchtvaartuigcategorie, de relevante procedures en manoeuvres uit te voeren met een graad van vakbekwaamheid passend bij de bevoegdheden die worden verleend.
b)
Een kandidaat voor de vaardigheidstest moet vlieginstructie hebben gekregen in dezelfde klasse of hetzelfde type luchtvaartuig, of een groep van luchtballonnen, die worden gebruikt tijdens de vaardigheidstest.
c)
Slagingscriteria
1) De vaardigheidstest bestaat uit verschillende secties die de verschillende fasen van een vlucht voorstellen in overeenstemming met de luchtvaartuigcategorie waarmee wordt gevlogen.
▼M3
2) Wanneer een kandidaat zakt voor een item van een sectie, zakt hij voor de volledige sectie. Als een kandidaat zakt voor slechts 1 sectie, moet hij enkel die sectie opnieuw afleggen. Wanneer een kandidaat zakt voor meer dan 1 sectie, zakt hij voor de volledige test.
▼B
3) Als de test moet worden herhaald in overeenstemming met punt 2), zal een onvoldoende voor een sectie, met inbegrip van de delen waarvoor een voldoende werd behaald tijdens een vorige poging, leiden tot een onvoldoende voor de volledige test.
4) Kandidaten die na 2 pogingen niet slagen voor alle secties van de test, moeten verdere opleiding volgen.
SECTIE 2

Specifieke eisen voor de PPL voor vleugelvliegtuigen — PPL(A)

FCL.205.A    PPL(A) — Bevoegdheden

a)
De houder van een PPL(A) is bevoegd om op te treden als PIC of tweede bestuurder van luchtvaartuigen of TMG’s tijdens niet-commerciële vluchtuitvoeringen zonder financiële tegenprestatie.
b)
Niettegenstaande de bovenstaande alinea, mag de houder van een PPL(A) met bevoegdheden als instructeur of examinator een financiële tegenprestatie ontvangen voor:
1) het geven van vlieginstructie voor de LAPL(A) of PPL(A);
2) het afnemen van vaardigheidstests en bekwaamheidsproeven voor deze bewijzen van bevoegdheid;
▼M3
3) de opleiding, toetsing en bekwaamheidsbeoordeling met betrekking tot de bevoegdverklaringen of certificaten die horen bij deze bewijzen van bevoegdheid.
▼B
FCL.210.A    PPL(A) — Ervaringseisen en vrijstellingen

▼M4
a)
Kandidaten voor een PPL(A) moeten ten minste 45 uur vlieginstructie hebben ontvangen in vleugelvliegtuigen of TMG’s, waarvan er 5 voltooid mogen zijn in een FSTD, met inbegrip van ten minste:
1) 25 uur dubbelbesturingsonderricht, en
2) 10 uur solovliegtijd onder toezicht, met inbegrip van ten minste 5 uur solo-overlandvluchten met ten minste 1 overlandvlucht van ten minste 270 km (150 NM), gedurende welke landingen met volledige stilstand moeten worden uitgevoerd op 2 luchtvaartterreinen die verschillen van het luchtvaartterrein van vertrek.
▼B
b)
Specifieke eisen voor kandidaten die houder zijn van een LAPL(A). Kandidaten voor een PPL(A) die houder zijn van een LAPL(A) moeten ten minste 15 uur hebben gevlogen op vleugelvliegtuigen na de afgifte van de LAPL(A), waarvan ten minste 10 uur vlieginstructie in een opleidingscursus aan een ATO. Deze opleidingscursus moet ten minste 4 uur solovliegtijd onder toezicht bevatten, met inbegrip van ten minste 2 uur solo-overlandvluchten met ten minste 1 overlandvlucht van ten minste 270 km (150 NM), gedurende welke landingen met volledige stilstand moeten worden uitgevoerd op 2 luchtvaartterreinen die verschillen van het luchtvaartterrein van vertrek.
c)
Specifieke eisen voor kandidaten die houder zijn van een LAPL(S) met een TMG-uitbreiding. Kandidaten voor een PPL(A) die houder zijn van een LAPL(S) met een TMG-uitbreiding moeten het onderstaande hebben voltooid:
1) ten minste 24 uur vliegtijd in een TMG na de aantekening van de TMG-uitbreiding; en
2) 15 uur vlieginstructie in vleugelvliegtuigen in een opleidingscursus aan een ATO, met inbegrip van ten minste de eisen onder a), 2).
d)
Vrijstelling. Kandidaten die houder zijn van een bewijs van bevoegdheid voor een andere categorie luchtvaartuig, behalve luchtballonnen, krijgen een vrijstelling van 10 % van hun totale vliegtijd als PIC op dergelijke luchtvaartuigen begrensd tot een maximum van 10 uur. De omvang van de vrijstelling mag in geen geval dienen ten behoeve van de eisen onder a), 2).