Hyperflexibel

24/7 open, vliegen wanneer jij dat wilt.

Hoge trainingsstandaard

Persoonlijke en geduldige aanpak.

De laagste prijzen

Top prijs/kwaliteitsverhouding.

Multi Engine Piston Rating (VFR-IFR)

Multi Engine Piston Rating (VFR-IFR)

Wil je graag sneller gaan of meer mensen meenemen in je vliegtuig? Dan is het meermotorig vliegbrevet ofwel de Multi Engine Piston Rating iets voor jou! Een tweemotorig vliegtuig is sneller, groter, heeft een grotere range en biedt extra veiligheid door de 2e motor en de anti-icing mogelijkheden. De opleiding bestaat uit 2 modules:

-Een MEP-VFR (Visual Flight Rules) module om ook in redelijk tot goed weer visueel in een twin te mogen vliegen (net zoals bij een PPL)

-Een MEP-IFR (Instrument Flight Rules) module die je toelaat om ook in IMC (Instrument Flight Conditions) te mogen vliegen.

Deze hoogwaardige opleiding wordt gegeven op een Diamond DA42 Twin Star. Een 7 uur durende theoriecursus is een verplicht onderdeel van deze opleiding. Na de vliegopleiding wordt er een theorie examen afgenomen door de vliegschool. De vragen testen je kennis van het vliegtuig en algemene multi- engine zaken zoals b.v. asymmetric flight op één motor. Verder gaan we uitgebreid in op de G1000 glass cockpit FADEC and EFIS systemen die je nodig hebt om dit meermotorige vliegtuig te besturen.

Voordat je aan je Multi Engine Piston (MEP) VFR Rating kunt beginnen dien je 70 uur PIC (Pilot In Command) uren te hebben. Als je het (MEP) IFR deel wilt volgen dien je al een Single Engine Piston Instrument Rating (SEP-IR) te hebben.

Er zijn mogelijkheden om de CPL/IR en MEP opleidingen te combineren in een en dezelfde cursus op de Diamond DA-42 Twinstar. Door het lagere aantal vereiste uren en het all-in one examen i.p.v. 3 aparte examens is dit budget neutraal terwijl het uiteindelijke aantal multi-engine / glass cockpit uren veel hoger is. Vragen? Bel ons!

Onze Vloot

Multi Engine Piston Rating (VFR-IFR): € 7.239

Kosten

We hebben er alles aan gedaan om de prijzen zo laag mogelijk te houden.

7 MULTI-ENGINE (MEP) VFR+IFR RATING Charleroi

1 PRIVATE PILOT (PPL) Breda/Hoevenen/Antwerpen
Books + Docs + ATO overhead€ 560
11 hrs dual flight training Diamond DA42 Twinstar and simulator with instructor€ 4.120
Skilltest 1.5 hrs€ 544
Briefings approximately€ 275
total€ 5.223
VAT€ 1.097
7 TOTAL MULTI-ENGINE RATING (MEP) VFR-+IFR RATING Charleroi*€ 6.320
*(all incl. except pilot supplies/books, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases Charleroi or Liege)

Specifieke voordelen van de Multi Engine Piston Rating (VFR-IFR) bij ExecutiveFlight

De prijs van de MEP VFR Rating cursus is inclusief:

  • Voortreffelijke trainingslocaties direct op IFR vliegvelden. Dit i.t.t. de situatie in NL waar je van b.v. Teuge, Seppe, Lelystad eerst met mooi weer naar een IFR vliegveld in NL moet vliegen! Dit scheelt enorm veel tijd en kosten en verhoogt de kwaliteit van de vlieglessen enorm.
  • Binnen een straal van 15′ vliegen zijn er tal van vliegvelden gelegen met alle mogelijke IFR approaches beschikbaar. Dit is niet meer mogelijk in Nederland
  • Deze vliegvelden hebben vrijwel altijd trainingsslots beschikbaar en vragen geen of zeer lage landingsgelden / ATC charges.  Let op elke landing, ook elke touch & go op non home based IFR vliegvelden in NL zijn zeer kostbaar, tussen de 30 en 80 Euro. Je landt wel 30-40 keer tijdens je instrument piloot opleiding. Tel uit je winst!
  • Alle lokale landingsgelden en ATC charges inclusief (Charleroi/Luik/Maubeuge) of zeer laag (Antwerpen/Hoevenen)
  • Bij ExecutiveFlight kun je ook de IR-theorieopleiding doen. Wel zo makkelijk. En je kunt doordat alles bij een ATO is ondergebracht ook direct beginnen met vliegen zonder eerst de theorie af te hoeven maken.
  • AAls eerste in de Benelux geheel upgraded vloot en IR curriculum met de nieuwe Precison Based Navigation (PBN) approach module gebaseerd op GNSS/GPS technologie die in 2018-2020 verplicht wordt voor alle nieuwe en bestaande Instrument Piloten!
  • Instructeur, Brandstof, BTW  & TKS anti-icing vloeistof inbegrepen
  • Vliegtuighuur voor het examen inbegrepen
  • All benodigde manuals & documenten op de Google Drive

Locatie

Locatie praktijk

Charleroi Airport
Rue des Fusillés, B-6041 Gosselies, Belgium

Duur

1 week tot 2 maanden afhankelijk van de beschikbaarheid van de student.

Multi Engine Piston Rating (VFR-IFR) trainingsprogramma

 

  • 20 uur briefings over de Garmin G1000 glass cockpit, de Diamond DA-42 en de aerodynamica van een tweemotorig toestel met een afsluitende interne schooltest van ieder vak.
  • VFR module: 6 uur vliegtijd met instructie in visueel vliegen en handling van het vliegtuig waarvan: 2½ uur onder normale condities met beide motoren werkend 3½ uur asymmetrische vlucht met een motor uit in gesimuleerde engine failure condities
  • IFR module: 5 uur vliegtijd met instructie in instrumentvliegen waarvan: 2½ uur onder normale condities met beide motoren werkend 3½ uur asymmetrische vlucht met een motor uit in gesimuleerde engine failure condities. Het IR gedeelte behelst de volgende procedures:
  • Precision and non-precision instrument approaches
  • Missed approach procedures
  • Standard instrument departures
  • Vliegen in airways
  • Standard instrument arrivals en noodprocedures in Instrument Meteorological Conditions (IMC)
  • Holdings (VOR, NDB)
  • Intercepties (VOR, NDB)
  • Procedure turns
  • DME arcs
  • Circling approaches
  • Emergencies: Partial panel, stalls, unusual atitudes
  • Nieuw: PBN / GNSS / GPS approach module mogelijk als uitbreiding
  • Vliegtuighuur voor het examen en theoretisch MEP+DA42 schoolexamen
  • De cursus wordt afgesloten met een examen afgenomen door een examinator