Hyperflexibel

24/7 open, vliegen wanneer jij dat wilt.

Hoge trainingsstandaard

Persoonlijke en geduldige aanpak.

De laagste prijzen

Top prijs/kwaliteitsverhouding.

Commercial Pilot License (CPL)

Een CPL (Commercial Pilot License) vliegbrevet geeft de houder het recht om geld te verdienen gedurende z.g. single pilot operaties zoals bij vliegles, rondvluchten, parachute springen, reclame sleepvluchten en in private single-pilot air-taxi operaties het geval is.

Let op: Een beroepspiloot (CPL) vliegbrevet zonder ATPL-theoriecertificaat laat de brevethouder niet toe vluchten uit te voeren waarbij een meerkoppige bemanning vereist waardoor vrijwel alle mogelijke werkzaamheden zoals bij airlines en private jet operators met Airline Operator Certificate (AOC) niet mogelijk zijn buiten de bovenstaande beschreven z.g. “luchtarbeidswerkzaamheden”! Een Commercial Pilot License is wel een verplicht onderdeel van de vliegopleiding tot verkeersvlieger. (ATPL vliegbrevet) Dit CPL brevet is dus het hoogst bereikbare vliegbrevet waarmee je een vliegopleiding kunt verlaten. Samen met je ATPL theorie certificaat krijg je een z.g. “frozen ATPL” status waarmee je overal kunt solliciteren als First Officer (FO).Dus als je een opleiding tot beroepspiloot wilt volgen voor de airlines of privéjet piloot wilt worden, dan is het volledige ATPL vliegbrevet echt de enige optie.

Nadat je aan allerlei ervaringseisen hebt voldaan, zoals 1500 uur Total Time waaronder 500 in multi-crew toestellen en 100 nachturen, krijg je na een skill test bij de airline waar je vliegt het volledige ATPL vliegbrevet uitgereikt. Nu pas is je opleiding tot piloot eindelijk echt afgerond en kun je in een later stadium captain worden.

Commercial Pilot License (CPL): € 14.382

Kosten

We hebben er alles aan gedaan om de prijzen zo laag mogelijk te houden.

6 COMMERCIAL PILOT LICENSE (CPL) Charleroi

1 PRIVATE PILOT (PPL) Breda/Hoevenen/Antwerpen
Boeken + Docs + Briefings + ATO overhead€ 800
10 hrs dual flight DA-40 with instructor€ 2.367
5 hrs dual flight Cessna 182RG with instructor€ 1.634
Skilltest 1.5 hrs€ 369
total€ 5.170
VAT€ 1.086
6 TOTAL COMMERCIAL PILOT LICENSE (CPL)*€ 6.255
*(all incl. except theory course, pilot supplies/books, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases Charleroi or Liege)

7 OR OPTIONAL COMBINED MULTI-ENGINE+COMMERCIAL+IR Charleroi

1 OR OPTIONAL ALTERNATIVE PRIVATE PILOT (PPL) Rotterdam
INSTRUMENT MEP (IR) STAGE
Boeken + Docs + ATO overhead MEP+CPL+IR€ 2.160
40 hrs DA-40/DA-42 FNPT II AL200 SIM€ 3.980
Instructor MEP-IFR simulator (40 h)€ 3.640
15 hrs dual flight training DA-42 with instructor€ 5.994
Briefings€ 550
COMMERCIAL MEP (CPL) STAGE
10 hrs dual flight DA-40 with instructor€ 2.440
5 hrs dual flight training DA-42 with instructor€ 1.998
Skilltest 2 hrs€ 637
total€ 21.400
VAT€ 4.494
7 OR OPTIONAL COMBINED MULTI-ENGINE+COMMERCIAL+IR Charleroi*€ 25.894
*(all incl. except theory course, pilot supplies/books, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases Charleroi or Liege)

7 OR OPTIONAL COMBINED MULTI-ENGINE+COMMERCIAL Charleroi

7 OR OPTIONAL COMBINED MULTI-ENGINE+COMMERCIAL Charleroi
Boeken + Docs + ATO overhead MEP+CPL€ 1.360
16 hours DA42€ 5.442
Instructor 16 hours DA42€ 1.456
10 hrs dual flight DA-40 with instructor€ 2.440
10 hours of briefings€ 550
Skilltest 2 hrs€ 637
total€ 11.886
VAT€ 2.496
7 OR OPTIONAL COMBINED MULTI-ENGINE+COMMERCIAL Charleroi*€ 14.382
*(all incl. except theory course, pilot supplies/books, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases Charleroi or Liege)

Specifieke voordelen van de Commercial Pilot License (CPL) bij ExecutiveFlight

  • Voortreffelijke trainingslocaties op internationale vliegvelden waar je direct professioneel tussen de airliners en F-16’s vliegt.
  • Precisie navigaties van zeer hoog niveau in de Ardennen, een gebied met vaak slecht zicht, korte grasbanen, elevatie en weinig markeringspunten en daarom ook veel gebruikt als trainingsgebied door luchtmachten uit heel Europa.
  • Binnen een straal van 15′ vliegen zijn er tal van vliegvelden gelegen met alle mogelijke IFR approaches beschikbaar. Dit is niet meer mogelijk in Nederland.
  • Deze vliegvelden hebben vrijwel altijd trainingsslots beschikbaar en vragen geen of zeer lage landingsgelden / ATC charges.  Let op elke landing, ook elke touch & go op non home based IFR vliegvelden in NL zijn zeer kostbaar, tussen de 30 en 80 Euro. Je landt wel 30-40 keer tijdens je instrument piloot opleiding. Tel uit je winst!
  • Alle lokale landingsgelden en ATC charges zijn inbegrepen bij de vliegtuighuur (Charleroi/Luik) of zeer laag (Antwerpen)
  • Bij ExecutiveFlight kun je ook de IR-theorieopleiding doen. Wel zo makkelijk. En je kunt doordat alles bij een ATO is ondergebracht ook direct beginnen met vliegen zonder eerst de theorie af te hoeven maken.
  • Als eerste in de Benelux geheel upgraded vloot en IR curriculum met de nieuwe Precison Based Navigation (PBN) approach module gebaseerd op GNSS/GPS technologie die in 2018-2020 verplicht wordt voor alle nieuwe en bestaande Instrument Piloten!
  • Instructeur, Brandstof, BTW  & TKS anti-icing vloeistof inbegrepen

Locatie

Praktijklocatie

Charleroi Airport
Rue des Fusillés, B-6041 Gosselies, Belgium

Duur

1-3 maanden afhankelijk van de beschikbaarheid van de kandidaat.

Commercial Pilot License (CPL) trainingsprogramma

 Programma:

De CPL pilotenopleiding bestaat normaal uit 25 uur vliegles. (Dit kan worden teruggebracht tot 15 uur, mits men in het bezit is van een Instrument Rating (IR)):

  • 25 of 15 uur vliegles
  • 10 uur Cessna 152, Robin DR400 of DA-40
  • 5 uur op complex aircraft zoals b.v. de Diamond DA-42 Twinstar, Cessna 182RG of Mooney 20E
  • Briefings

Let op! Over het Commercial Pilot vliegbrevet bestaan veel misverstanden: Voor commerciële vluchten bij bedrijven die tevens een AOC (Aircraft Operator Certificate) ofwel een airline permit hebben is een CPL vliegbrevet onvoldoende. Hier is een ATPL vergunning noodzakelijk. Met alleen CPL theorie mag er namelijk uitsluitend in z.g. kleinere “single-pilot” toestellen gevlogen worden. Vrijwel alle commerciele operaties zijn tegenwoordig “multi-crew” en ook air-taxi bedrijven met zakentoestellen vragen tegenwoordig een frozen ATPL vliegopleiding alhoewel dit niet altijd wettelijk vereist is.