Hyperflexibel

24/7 open, vliegen wanneer jij dat wilt.

Hoge trainingsstandaard

Persoonlijke en geduldige aanpak.

De laagste prijzen

Top prijs/kwaliteitsverhouding.

Instrument Rating (IR, EIR, CBMIR)

Blindvlieg aantekening: Instrument Rating (IR, EIR, CBMIR)

De Instrument vliegopleiding van ExecutiveFlight is echt top-notch. Blind vliegen leren is niet gemakkelijk. Maar de combinatie van onze steengoede briefings vooraf, het inzetten van een low cost upgraded Microsoft Flight Simulator (FSX) op je laptop als procedure trainer en de locatie keuze Antwerpen, Liege en Charleroi waar je  alle mogelijke type approaches kunt oefenen tijdens je vlieglessen garandeert een top training. In Belgisch/Frans/Duits grensgebied kun je binnen 15’ vliegtijd alle mogelijke approaches oefenen ( Denk hierbij aan GNSS/GPS/VOR/NDB/ILS/LOC/GCA approaches) En deze combi maakt de instrument blindvlieg opleiding onvergelijkbaar beter dan andere instrument vliegopleidingen in Nederland. De “direct access” naar deze vliegvelden, vaak ook nog zonder slot aan te vragen en zonder (of zeer lage) landing fees te betalen zorgen voor eeen zeer kost effectieve intrument vliegopleiding die de echte broodnodige operationele internationale ervaring biedt die eigenlijk onmisbaar is voor de beginnende instrument piloot die beroepsvlieger wil worden.

ExecutiveFlight heeft ook een speciaal curriculum voor General Aviation (GA) privépiloten, die eigenlijk een geheel andere Instrument opleiding nodig hebben dan airline piloten. Het instrumentvliegen voor GA piloten in kleinere vliegtuigen met minder hulpmiddelen, waarbij je als GA piloot meteen als single pilot in het diepe wordt geworpen is namelijk veel moeilijker, zwaarder en risicovoller dan het gespreide bedje van de beginnende airline pilots….

De Instrument rating heeft ook een aparte theorie opleiding. Deze cursus bestaat uit 150 contacturen, terug te brengen naar 15 met ons Distance Learning System (DLS). Deze theorieopleiding is wel wat zwaarder dan de cursus voor de Competency Based IR (CBIR) en de En route IR (EIR). Zie hieronder. Voor de CBIR en EIR zijn slechts 80 contacturen verplicht, terug te brengen naar 8 met ons DLS.

 

Onze Vloot

Nieuw: Precision Based Navigation (PBN) aantekening voor Instrument Rating brevethouders

 

Last but not least werkt ExecutievFlight als eerste in Nederland met een geheel PBN geupgrade vloot van simulator en vliegtuigen waardoor we je de in 2020 voor alle nieuwe en bestaande Instrument Piloten verplichte module GNSS/GPS approaches nu al kunnen bieden! Dus bij EF klaar voor de toekomst!

Nieuw: Competency Based Instrument Rating training (CBM-IR)

 

De houder van een CB-IR aantekening heeft dus exact dezelfde privileges als een volledige traditionele IR houder.Met een CB-IR mag u dus hetzelfde als wat u ook met een normale IR mag doen. Echter is er slechts een kleine 80 uur zelfstudie en 8 uur klassikaal onderwijs nodig. dus geen enorme IR of ATPL theorie ballast van vele honderden uren meer nodig voor PPL’ ers! U dient wel te bewijzen ten overstaan van  een examiner of u over de beoogde vaardigheid bezit. Kennis die u evt. uit eerdere ervaring of training, evt. zelfs buiten de EU hebt opgedaan.

De regelgeving hieromtrent is nieuw en vrij complex dus deze opleiding is altijd maatwerk. Vraag nadere inlichtingen of prijzen niet via de website maar middels een persoonlijk gesprek of een intake.

Nieuw: En-Route Instrument Rating training (EIR)

 

De EIR staat u toe om blind (IFR) te vliegen in het en-route gedeelte van de vlucht maar vereist van de piloot dat start- en landing kunnen worden uitgevoerd redelijk goede visuele werscondities (VFR). Dit alles zonder de enorme theorie ballast van een conventionele Instrument-Rating. De regelgeving geeft hierbij aan dat de meteorologische voorspellingen een uur voor geplande tijd van aankomst alsmede een uur daarna VMC condities moeten bedragen. De privileges zijn:

 

-IFR vluchten toegestaan in klasse A, B of C luchtruim in de en-route fase

 

-Special VFR vluchten toegestaan in weerscondities die iets lager zijn dan VMC voor vertrek

 

-Special VFR alleen toegestaan in VMC condities voor landing

 

*Om deze privileges te mogen uitoefenen gedurende de nacht, moet men beschikken over een ‘night rating’.

De regelgeving hieromtrent is nieuw en vrij complex dus deze opleiding is altijd maatwerk. Vraag nadere inlichtingen of prijzen niet via de website maar middels een persoonlijk gesprek of een intake.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trainingsprogramma (IR, EIR, CBMIR): € 14.351

Kosten

We hebben er alles aan gedaan om de prijzen zo laag mogelijk te houden.

5 SINGLE ENGINE INSTRUMENT RATING (IR) on CESSNA 182 Charleroi

1 PRIVATE PILOT (PPL) Breda/Hoevenen/Antwerpen
Boeken + Docs + ATO overhead€ 800
35 hrs DA-40/42 FNPT II simulator€ 3.483
Instructor IFR simulator (35 h)€ 3.185
15 hrs dual Cessna 182 with instructor in Charleroi€ 4.902
10 hours of briefings€ 550
Skilltest 1.5 hrs€ 275
total€ 12.919
VAT€ 2.713
5 SINGLE ENGINE INSTRUMENT RATING (IR) on CESSNA 182 Charleroi*€ 15.633
*(all incl. except pilot supplies/books, theory course, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases Charleroi or Liege)

5 OR OPTIONAL IR on CESSNA 172 Maastricht

5 OR OPTIONAL ALTERNATIVE IR on CESSNA 172 Maastricht
Boeken + Docs + ATO overhead€ 800
35 hrs DA-40/42 FNPT II simulator€ 3.483
Instructor IFR simulator (35 h)€ 3.185
15 hrs dual Cessna 182 with instructor in Charleroi€ 3.843
10 hours of briefings€ 550
Skilltest 1.5 hrs€ 248
total€ 11.860
VAT€ 2.491
5 OPTIONAL ALTERNATIVE INSTRUMENT RATING (IR) on CESSNA 172 Maastricht*€ 14.351
*(all incl. except pilot supplies/books, theory course, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases Charleroi or Liege)

5 OR OPTIONAL IR on CIRRUS SR20 Liege

1 OR OPTIONAL ALTERNATIVE PRIVATE PILOT (PPL) Rotterdam
Boeken + Docs + ATO overhead€ 800
35 hrs DA-40/42 FNPT II simulator€ 3.483
Instructor IFR simulator (35 h)€ 3.185
15 hrs dual flight training Cirrus SR20 with instructor in Liege€ 4.920
10 hours of briefings€ 550
Skilltest 1.5 hrs€ 275
total€ 12.938
VAT€ 2.717
5 OPTIONAL ALTERNATIVE IR on CIRRUS SR20 Liege*€ 15.655
*(all incl. except pilot supplies/books, theory course, government charges (LPE/Medical/Licensing), possibly extra req. flights and landings not in homebases Charleroi or Liege)

Specifieke voordelen van de Single Engine Instrument Rating (IR) piloot opleiding bij ExecutiveFlight

 

  • Voortreffelijke trainingslocaties direct op IFR vliegvelden. Dit i.t.t. de situatie in NL waar je van b.v. Teuge, Seppe, Lelystad eerst met mooi weer naar een IFR vliegveld in NL moet vliegen! Dit scheelt enorm veel tijd en kosten en verhoogt de kwaliteit van de vlieglessen enorm.
  • Binnen een straal van 15′ vliegen zijn er tal van vliegvelden gelegen met alle mogelijke IFR approaches beschikbaar. Dit is niet meer mogelijk in Nederland.
  • Deze vliegvelden hebben vrijwel altijd trainingsslots beschikbaar en vragen geen of zeer lage landingsgelden / ATC charges.  Let op elke landing, ook elke touch & go op non home based IFR vliegvelden in NL zijn zeer kostbaar, tussen de 30 en 80 Euro. Je landt wel 30-40 keer tijdens je instrument piloot opleiding. Tel uit je winst!
  • Alle lokale landingsgelden en ATC charges zijn inbegrepen bij de vliegtuighuur (Charleroi/Luik) of zeer laag (Antwerpen)
  • Bij ExecutiveFlight kun je ook de IR-theorieopleiding doen. Wel zo makkelijk. En je kunt doordat alles bij een ATO is ondergebracht ook direct beginnen met vliegen zonder eerst de theorie af te hoeven maken.
  • Installatie van Microsoft Flight Simulator  (FSX) met allerlei hulp apps en een pin-compatible G1000 erop voor homebase proceduretraining. Scheelt enorm veel tijd en geld.
  • Mogelijkheid om met deze Microsoft Flight Simulator (FSX) homesim thuis IR vliegles te volgen via het web, live met een Instructeur!
  • Combinatie training mogelijk met onze digitaal vliegen workshop.
  • Als eerste in de Benelux geheel upgraded vloot en IR curriculum met de nieuwe Precison Based Navigation (PBN) approach module gebaseerd op GNSS/GPS technologie die in 2018-2020 verplicht wordt voor alle nieuwe en bestaande Instrument Piloten!
  • Instructeur, Brandstof, BTW  & TKS anti-icing vloeistof inbegrepen
  • Vliegtuighuur voor het examen inbegrepen
  • All benodigde manuals & documenten op de Google Drive

Te volgen op de volgende locaties:

Maastricht Airport
Vliegveldweg 152, 6199 AD Maastricht-Airport

Liege Airport
Rue de l’Aeroport, 4460 Grace-Hollogne

Charleroi Airport
Rue des Fusillés, B-6041 Gosselies, Belgium

Duur

3-6 maanden. Afhankelijk van de beschikbaarheid van de student.

Single Engine Instrument rating (SE/IR) trainingsoverzicht

Bekijk voor het trainingsprogramma van de competency based en en-route IR de EIR/CBIR Wiki hiernaast
35 uur les in een Alsim AL200 FNPTII simulator
15 uur Flight in een Cessna 182RG of een Cessna172
12 uur Briefings

*Let op: voor de Instrument rating dient de kandidaat ook te beschikken over het IR theoriecertificaat (zie IR Wiki).

  • Precision and non-precision instrument approaches
  • Missed approach procedures
  • Standard instrument departures
  • Vliegen in airways
  • Standard instrument arrivals en noodprocedures in Instrument Meteorological Conditions (IMC)
  • Holdings (VOR, NDB)
  • Intercepties (VOR, NDB)
  • Procedure turns
  • DME arcs
  • Circling approaches
  • Emergencies: Partial panel, stalls, unusual atitudes
  • Nieuw: PBN / GNSS / GPS approach module mogelijk als uitbreiding