Hyperflexibel

24/7 open, vliegen wanneer jij dat wilt.

Hoge trainingsstandaard

Persoonlijke en geduldige aanpak.

De laagste prijzen

Top prijs/kwaliteitsverhouding.

Financiering

Hoe kun je meer dan 200.000 euro op je vliegopleiding besparen?

Meer besparen dan een reguliere vliegopleiding in Nederland kost? Kan dat?? Ja dat kan! Lees verder.

Het verleden

Voor de liberalisatie van het luchtvaartwezen en het bancaire stelsel waren er 2 airlines in Nederland en 2 vliegscholen: De KLM Luchtvaart School (KLS) en de Nederlandse Luchtvaartschool (NLS) die eigendom was van de staat. Indien je door de zeer zware KLM selectie heen kwam, kreeg je een hele dure en degelijke opleiding en een echte baangarantie en wilde ABN-AMRO je opleiding wel financieren. Bij de NLS droeg de staat haar steentje bij aan de studie. In principe een gezonde zaak….Na de liberalisering kwamen er in NL erg veel vliegscholen bij, gedreven door de zeer ruime en in de wereld unieke zeer ruime financieringsmogelijkheden van de ABN-AMRO. Deze vliegscholen hadden als prijsbeleid de KLS prijs -15% i.p.v. een normale marge te berekenen op hun kostprijs. Veel scholen functioneren in de praktijk als handelshuizen die hun leerlingen “dumpen” in nice weather/low-cost/low-quality training locaties zoals de V.S., Spanje, Portugal, Zuid-Afrika zodat marges van 50%-100% op de kostprijs konden ontstaan. We weten allemaal waar het gebrek aan regulering en de beschikbaarheid van extreem ruime financieringsmogelijkheden toe heeft geleid: Het enorm opblazen van zeepbellen op de beurs, de onroerendgoedmarkt en natuurlijk de markt voor vliegopleidingen. Er lopen in ons kleine kikkerlandje dus nu extreem veel werkloze piloten rond die op zijn best een middelmatig opleidingstraject hebben gevolgd en die cumulatief over de 20-jarige looptijd van hun lening door rente-op-rente effecten op een hoofdsom van 120.000 -150.000 euro uiteindelijk 250.000 – 300.000,- euro moeten betalen! Deze hoge rentelasten komen met name door het feit dat de lening en rente meteen voor 100% geactiveert werden door de ABN-AMRO terwijl dit bedrag pas na 2 jaar studie volledig rentedragend zou moeten worden!! Hun rentelasten alleen al bedragen 1000,- p/m. Nadat de ABN-AMRO niet meer solvabel was en in stukken was gescheurd is de staat aandeelhouder geworden na een nationalisatie. De gevolgen laten zich raden, de financiering is stopgezet, de geldpotten elders zitten ook vrijwel hermetisch dicht en er lopen vele rechtszaken omwille van de schandalige overcreditering en misleiding van jonge mensen die met hun droom gepakt zijn.

Een hoop geld lenen is één ding. Maar alles terugbetalen na het behalen van je vliegbrevet is weer een heel ander verhaal! En wat veel studenten van vliegscholen zich bovendien niet realiseren is dat er in een regulier traject nog veel kosten bijkomen. Denk hierbij aan de kosten voor een typerating, visumprocedure, loss of license verzekering, waarborgfonds en reis- en verblijf in het buitenland.

Typerating

Helaas zijn de meeste airlines gestopt met het vergoeden van de typerating voor b.v. de Boeing 737 en de Airbus A320. En sommige maatschappijen zoals Ryanair vragen je zelfs te betalen voor je line training en assessment. De kosten voor een typerating liggen tussen de 20.000,- en 40.000,- euro.

Reiskosten en levensonderhoud gedurende je vliegopleiding

Voor de duur van je pilotenopleiding in het buitenland moet je tenslotte wonen, reizen en eten.

Niet kunnen werken/studeren naast je vliegopleiding in het buitenland

Waar je in NL nog werkstudent kunt worden of een tweede studie kunt doen vervallen deze opties in het buitenland. |

Rente

De rente over een lening voor een opleiding tot piloot van pakweg 150.000 euro met 6% rente bedraagt maar liefst 9.000,- euro per jaar. Dit is vergelijkbaar met een hypotheek voor een huis waardoor je totale restschuld al tijdens je studie snel toeneemt.

Ervaringsuren

Na je studie aan een flight academy moet je niet denken dat je met 200 vlieguren zomaar aangenomen wordt bij een airline. Je zult in de meeste gevallen ervaring moeten opdoen, bijvoorbeeld als vlieginstructeur. Ook kan het nodig zijn dat je tijdelijk een andere baan ter overbrugging aanneemt. Dus deze beginjaren zijn geen aflossingsjaren. Je begint te begrijpen waar we heen willen. Het is van belang je studieschuld zo laag mogelijk te houden.

Verzekeringen

Denk aan z.g. “loss of license” verzekeringen als je onverhoopt je vliegbrevet verliest of niet kan behalen (studie niet halen, medische gronden), een levensverzekering, (als je mocht komen te overlijden wil de bank toch erg graag haar centjes terugzien) en een ziektekostenverzekering. Ook wil de bank graag dat je aflossingen in een polis stopt om kapitaal op te bouwen zodat het debiteurenrisico lager wordt. Alles bij elkaar kunnen deze kosten oplopen tot 12.000 euro tijdens je studie.

Landingsgelden

Deze zijn in NL in vergelijking met het buitenland zeer hoog. 10-60,- euro per landing. Je landt 300+ keer tijdens een ATPL traject. Deze kosten worden vaak buiten de offertes gehouden..

Het heden

Door het voorgaande is het in Nederland normaal geworden om extreem hoge prijzen te vragen voor vliegopleidingen in vergelijking met de ons omringende landen. Men leeft simpelweg nog in het verleden, een beetje zoals een huiseigenaar die denkt zijn huis nog steeds te kunnen verkopen voor de prijs van 2007.

De toekomst

Door de introductie van de Euro en de pan-Europese EASA regelgeving is het nu zeer goed mogelijk de internationale concurrentie te vergelijken. Door het dichtdraaien van de geldkraan bij de ABN-AMRO voor vliegopleidingen door de overheid dalen de prijzen sterk in Nederland en gingen er veel vliegscholen failliet. Let dus heel goed op waar je je geld heen brengt!

Wat betekent dit voor jou, de student?

Hieronder vergelijken we de totale restschuld van een reguliere vliegschool met die van het Executive Flight Academy programma. En.., de resultaten zijn spectaculair!

Je netto besparing bij Executive Flight Academy

Je directe besparing in geval van een ATPL studie bij de Executive Flight Academy bedraagt al een forse 60.000,- Euro! (Gemiddeld 120.000,- bij een reguliere school minus 60.000,- bij ons.)

Je bruto besparingen bij Executive Flight Academy

Je bruto besparingen na gecumuleerde rentelasten en aflossingen, verzekeringen etc. over 8 jaar na het einde van je studie zijn bijna 100.000 euro!! (Zie tabellen hieronder.)

Echter de lening is na 8 jaar nog lang niet afgelost en loopt 20 jaar. De verschillen zijn uiteindelijk na 20 jaar dus dubbel zo groot!

Restschuld prognose student reguliere vliegschool

Aannames: Aflossen 500,- p/m meteen na de studie. 400,- p/m kamerhuur in het buitenland. 600,- p/m additionele kosten levensonderhoud buitenland. 12.000 Euro kosten van verzekeringen voor lening/studie bij bank. Inkomen na studie 1500 p/m.

Restschuld prognose student Executive Flight Academy

Aannames: Aflossen 500,- p/m meteen na de studie. Geen kamerhuur in het buitenland. Geen extra kosten levensonderhoud buitenland. Geen kosten van verzekeringen. Inkomen na studie 1500 p/m.

Restschuld prognose student Executive Flight Academy

Bron: © www.qrioz.com/airwork
Als je zelf individuele prognoses wilt maken dan is dit een perfecte tool.